• Blåbärssaft

Hoppig Leonberger

Hej hej

Vi har en underbar Leonbergerkille som blir fyra år nu i vår. Han är toppensnäll och vänlig mot allt och alla även om han gärna vill bestämma över andra hanhundar vi möter.

Problemet är att han är så hoppig, han tappar det fullkomligt så fort jag eller min sambo kliver innanför dörren. Galopperar fram och kastar sig upp för att hälsa med sina härliga 70 kilo!

Tror att det är vårt "fel" då vi när han var valp tyckte att det var underbart att bli hälsad på av världens gulligaste hund. Han är fortfarande världens gulligaste hund, dock numera i storlek XL.

Någon som har bra konkreta tips på hur vi bär oss åt för att stävja detta beteende?

Ha det gott!!

• Svar på tråden Hoppig Leonberger
  • FridaSofia

Ha en massa godis i småbitar när ni går innanför dörren som ni "droppar" på en gång, ignorera sedan honom totalt tills han lugnat ner sig innan ni hälsar på honom. Var konsekvent och säg till alla att ignorera honom när dom kommer till er och inte hälsa förrän han är lugn och ni tar initiativet. Ett tips ni kan prova iaf..

Lycka till!

• Blåbärssaft

Tack för svar! Ska absolut testa!

FridaSofia skrev 2009-12-10 22:52:58 följande:
    Ha en massa godis i småbitar när ni går innanför dörren som ni "droppar" på en gång, ignorera sedan honom totalt tills han lugnat ner sig innan ni hälsar på honom. Var konsekvent och säg till alla att ignorera honom när dom kommer till er och inte hälsa förrän han är lugn och ni tar initiativet. Ett tips ni kan prova iaf.. Lycka till!
  • Blåbärssaft

Någon mer med bra tips?

• Joico

Tyra är likadan, hon blir överlycklig och vet inte vad hon ska ta sig till när dörren öppnas. Jag brukar ignorera henne, om hon ändå håller på så säger jag "NEJ" med djup, allvarlig röst. Sedan ignorerar jag henne till jag är klar med mit.. tagit av mig ytterkläderna, lagt posten på köksbordet osv. DÅ kan vi hälsa

• Kinya

Jag provade en sak med mammas hoppiga hund:

Jag sa till honom att sitta. Han fick ingen kontakt med mig förrän han satt ner lugnt. Ingen klapp, inget "Hej!", inte ens en blick. Jag vände ryggen till honom när han hoppade och gjorde allt jag kunde för att han skulle inse att han inte fick något utav det. Sen när han satt ner så pratade jag luuugnt med honom i låg och nästan sövande röst och sträckte fram en hand och klappade lite försiktigt. Alla mina rörelser var väldigt långsamma och lugna för minsta lilla gladhet och stiss så började han hoppa igen.

Det hade funkat jättebra tror jag om de som bor med hunden hade gjort likadant. Men det gör de inte. Numera får han vara instängd när jag kommer dit eftersom jag rä gravid coh han är hårdhänt när han hoppar. Mamma vet att jag hade blivit vansinnig om han hoppat på mig nu så det är lugnast om han är instängd i ett annat rum mha ett kompostgaller.

• köttbullelydnad

Har ni testat bur?

Jag reagerade själv storögt när jag fick frågan av en beteendevetare för ett tag sedan då vår hund hoppar friskt och gärna knockar folk till höger och vänster i sin iver att hälsa. Men efter att ha fått förklarat för mig vad "buren" innebär, och efter att ha tränat med detta ett tag så kan jag faktiskt rekommendera det - så länge inte hunden är lika trögtänkt som en igenrostad kassaskåpsdörr.

• Blåbärssaft

Hur gick det till rent konkret när du använder buren? Jag kände också spontant att det lär lite mysko men är öppen för alla förslag :)

köttbullelydnad skrev 2009-12-11 16:26:39 följande:
    Har ni testat bur? Jag reagerade själv storögt när jag fick frågan av en beteendevetare för ett tag sedan då vår hund hoppar friskt och gärna knockar folk till höger och vänster i sin iver att hälsa. Men efter att ha fått förklarat för mig vad "buren" innebär, och efter att ha tränat med detta ett tag så kan jag faktiskt rekommendera det - så länge inte hunden är lika trögtänkt som en igenrostad kassaskåpsdörr.
  • FridaSofia

Det viktigaste är att du bestämmer dig för att testa en sak åt gången under en period, två veckor minst och är konsekvent med det innan du utvärderar om det fungerar eller om du ska prova något annat..

• köttbullelydnad
    Blåbärssaft skrev 2009-12-11 19:24:56 följande:
    Hur gick det till rent konkret när du använder buren? Jag kände också spontant att det lär lite mysko men är öppen för alla förslag :)
    Oj, lite svårt att förklara... Hm...

Vi talar om för besökande _hur_ och _när_ de får hälsa på hunden, de får klä av sig i lugn och ro i hallen då vi har en barngrind uppsatt och sedan kommer "momentet". Hoppar hunden mot gästerna får han gå in i sin bur och stressa av där.

När han lugnat ner sig efter en liten stund (allt från 5 minuter till en halvtimme) hämtar nån av mig eller husse honom och testar igen. Visar han stress när vi öppnar så får han stanna kvar ytterligare en stund innan vi testar på nytt. Hoppar han då också är det in i buren utan pardon igen.

En viktig pusselbit är att alla är medvetna om att de ska hälsa lugnt, gå ner till hans nivå och prata med låg röst och inga snabba rörelser. Dvs inget "Heeeej vovven!" *Vift, vift, klapp med händerna* och slänga sig över som folk har en tendens att göra annars.

Innan vi märker att hunden är såpass lugn att han kan vara med så får våra gäster inte bry sig om honom - alls. Inte ens ögonkontakt. Han ska helt enkelt lära sig att det lönar sig att vara lugn.

En annan viktig pusseldel i denna typen av träning är att buren _aldrig_ får användas som negativ bestraffning, utan är helt enkelt bara ett sätt för hunden att varva ner. Hoppandet i just vår hund bygger på stress, och den vill vi ha bort.

Detta varvat med ökad mängd träning i form av uppletande och spår gör att han börjar komma ner på backen igen. Redan efter 1 vecka började vi märka resultat.
  • ModestyB

Vi har också en extremt hoppig hund. vi informerar människor som vill hälsa om att dom gör det på egen risk... Han hoppar inte om dom inte hälsar, ska man hälsa utan att han hoppar kan man max försiktigt sträcka ut en hand som han får nosa på, men inte säga något. så snart någon blir det minsta lilla entusiastiska när dom hälsar på honom så hoppar han. Han hoppar med alla fyra benen, rakt upp, som om han var en gummiboll, han landar också på alla fyra benen. Han hoppar för att han är en pussgris som vill nå ansiktena. Går man ner till hans nivå blir man väldigt väl och väldigt hårt pussad med 35 kg hund i knät. Så är det bara. Vi gillar det och vill man inte ha rough boxerlove så får man ge tusan i att låtsas om honom.

det funkar alltså utmärkt för oss att prata med människor, hälsa osv. Han tvångshälsar absolut inte på människor.

Är vi inne så får Palle sitta och vänta tills folk har klätt av sig och vill dom hälsa då, på hans sätt, så får dom, om dom inte vill det så får han gå och lägga sig.

Vi älskar vår bulldozer med damp. Han ska vara precis som han är.

• Päron1986

Vi tränar våran hund vaje gång det kommer någon hem till oss (alt när en av oss hemma å andra kommer hem) att hunden ska sitta i hallen och vänta tills vi säger varsågod och då får den LUGNT gå fram å hälsa. den lär sig. "gå in å sätt dig" betyder just det. "vänta"
    men var konsekvent!

• Blåbärssaft

Goddag alla. Nu har vi kört projekt "ignorera Leon" i över en vecka och det har funkat!

När jag eller min sambo kommer hem, kommer han fortfarande dundrande och "glädjepratar". Då står vi bara lugnt och stilla kvar, vänder ryggen till och så fort han lugnat sig börjar vi sakta ta av oss ytterkläderna. DET FUNKAR!!! Wehooooo

Nu hoppas vi bara att han slutar rusa fram och slira runt som en galning, men själva hoppandet känns redan mkt bättre :)

Tack!!!

Svar på tråden Hoppig Leonberger