Emlaplåster för 5-mån vaccin?
Hur ska jag sätta på plåstret inför vaccineringen, för att vara säker på att det kommer på rätt ställe? Ett på varje lår men exakt var? Nån som vet?
Hur ska jag sätta på plåstret inför vaccineringen, för att vara säker på att det kommer på rätt ställe? Ett på varje lår men exakt var? Nån som vet?
Oj, KAN man det? Jag har funderat på det för även om det gick bra att trösta lilla älsklingen så var det hemskt å se henne få så ont av ena sprutan vid 3mån-vaccinet ju :(
Ja det var hemskt! :( Min lilla gallskrek lika mycket vid första också, det skar verkligen i hjärtat att hon skulle få en till när man precis tröstat efter den första. Så denna gång vill jag försöka göra vad jag kan för att undvika det...
Jag har använt Emla alla ggr utom på ett lår och tycker det var jättebra. Det tillfället jag inte använde Emla så grät hon. Men aldrig har hon gråtit av sprutan annars! Senast jag använde Emla var för två veckor sedan på min 8 månaders och hon märkte inte ens att hon fick en spruta. Jag rekommenderar det starkt!
Svårt att förklara var man ska sätta Emla. Men stor som en 5-krona ungefär. Sprutan ska ju in i lårmuskeln. Tänk att det ska vara lätt för sköterskan att komma åt när ditt barn sitter i ditt knä. Ganska högt upp på låret men inte jätte...
Lycka till!
men emla säljs väl enbart som plåster, eller har jag fel?
jag kan inte med att vara med när min son fått sprutor, var med vid 3mån vacc, men fick springa ut med tårarna sprutandes..
vid 5mån vacc så gick jag ut INNAN de ens drog ner hans byxor..
igår blev han vacc mot svininfl och då befann jag mig inte heller i rummet...
han satt i sin pappas knä, skrek när hon trýckte in sprutan och sprutade in.. men slutade direkt när hon tog ur sprutan.... =)
jag tror inte det är någon fara ´för dem att få sprutor, skulle inte använda emla i första taget..
om det inte är så att det behövs mediciner i form av sprutor osv för att de inte ska bli rädda liksom..
När jag skulle vaccinera min dotter vid 3 mån så frågade jag BVC sköterskan om man inte använde EMLA, men hon sa att det inte är sticket som gör så ont utan när de sprutar in vaccinet. Med andra ord tolkade jag det som att det varken gjorde från eller till att använda EMLA.
Ni, som använt EMLA, menar ni att det faktiskt gör mindre ont?
Min dotter tog första sprutan väldigt bra, men den andra tog jättelång tid att trösta henne. Det är hemskt att se sitt barn ha ont. Jag vet ju själv hur ont det kan göra att ta sprutor.
Läste precis en studie, där man mätt halter av stresshormon hos spädbarn (0-1år) vid vaccinering. Där kom man fram till att sockerlösning eller napp doppad i socker har smärtlindrande effekt och sänker stresshormonet. EMLA funkar tyvärr inte på smärtan i muskeln, som är den huvudsakliga smärtan vid vaccinering. Jag ska prova napp i socker-tricket. =)
Att amma ger också smärtlindring, men min BVC sköterska rekommenderade inte att man ammar under tiden man vaccinerar då man inte vill att barnet ska förknippa amning med smärta. Däremot ammade jag precis innan.
Napp kanske funkar bättre då det inte är mat i den, men tyvärr vill inte min tjej ha napp så det blir nog att stå ut om en månad då det är dags för 5 mån vaccineringen.
Nu har vi varit och tagit sprutorna. Tyvärr funkade inte emlaplåstret, utan hon skrek jättemycket ändå :(. Men det var värt ett försök åtminstone...