• Kallejohansson

Cybersex med en annan person än sin partner, lika med otrohet?

Förutom att svara på svarsalternativen, dela gärna med er av era synpunkter eller diskutera nedanstående resonemang:

Att lämna ut sig själv, sin sexualitet och fantasier till en annan person som man "chattar" sig igenom ett samlag med, är detsamma som att vara otrogen.

Det är bara skrivna ord! (utveckla då gärna tankegången kring varför det är OK att din partner i princip lever ut sina lustar med en annan person)

Det ligger i en gråzon och beror hur det görs, hur personligt det eventuellt blir, tänker hon/han på henne sedan i vardagen, blir det en fixering eller inte? Är det skrivna orden som rullar fram i fönstret som lockar eller ligger lockelsen i att det faktiskt är en människa på andra sidan. Kan han/hon i sådana fall nöja sig med att en "bot" skriver upphetsande saker?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Cybersex med en annan person än sin partner, lika med otrohet?
  • Anonym (Cyber? Hell no!)

Svaret blir olika från person till person. För mig är den typen av kontakt med en annan person än mig otrohet och oacceptabelt i ett förhållande. För någon annan kan det vara ok.

• Shadilly

Det handlar helt om hur överenskommelsen ser ut. Det är inte vad man gör som är otrohet, utan sveket.

För ett par kan det vara en blick i urringningen, för ett annat ligger gränsen inte ens vid samlag.

• Kallejohansson

Visst kan svaret bli olika från person till person. Det intressanta är ifall de som tycker otrohet i riktiga livet också tycker cybersex är otrohet eller om det finns skillnader i definitionen och sättet.

Shaddily....jo du har rätt. Men om vi bortser från överenskommelser,
    (för där finns det till och med på ytterlighetens kant män som tänder på att deras fruar blir befruktade av andra män, av alfahanar eller, "breeders" eller "hingstar".....jo det finns mycket konstigt).

Jag personligen tycker det skulle vara ett svek om min fru sitter hemma och blir upphetsad av en person på nätet.

Nästan så att jag blir mindre ledsen ifall hon träffar någon på riktigt.
    Då görs i alla fall något som tangerar vad hon annars får av mig. Men att sitta och trycka näsan mot en dataskärm och tråna sig bort i upphetsningens berusning verkar lite patetiskt eller nästan sorgligt.

Svårt sätta exakta ord på känslan men det blir som att hon vänder ryggen åt förhållandet på ett annat sätt, speciellt om hon sitter hemma.
    För om det bara är orden som tänder (inte personen vid tangentbordet på andra sidan), varför då inte sexchatta med partnern via sms eller mail? Föredrar man göra det med en annan är det ett svek tycker jag.

Att singlar raggar på nätet och sexchattar är nog helt underbart och ett bra sätt att träffas. Så det är inte själva umgängessättet jag reagerar på.

• Shadilly

Det flesta har väl en sådan överenskommelse, att gränsen går vid att aktivt involvera en annan person i det sexuella, oavsett om det är fysiskt eller på distans.

Kallejohansson skrev 2009-12-11 01:15:30 följande:
    Visst kan svaret bli olika från person till person. Det intressanta är ifall de som tycker otrohet i riktiga livet också tycker cybersex är otrohet eller om det finns skillnader i definitionen och sättet. Shaddily....jo du har rätt. Men om vi bortser från överenskommelser,(för där finns det till och med på ytterlighetens kant män som tänder på att deras fruar blir befruktade av andra män, av alfahanar eller, "breeders" eller "hingstar".....jo det finns mycket konstigt).Jag personligen tycker det skulle vara ett svek om min fru sitter hemma och blir upphetsad av en person på nätet. Nästan så att jag blir mindre ledsen ifall hon träffar någon på riktigt.Då görs i alla fall något som tangerar vad hon annars får av mig. Men att sitta och trycka näsan mot en dataskärm och tråna sig bort i upphetsningens berusning verkar lite patetiskt eller nästan sorgligt. Svårt sätta exakta ord på känslan men det blir som att hon vänder ryggen åt förhållandet på ett annat sätt, speciellt om hon sitter hemma.För om det bara är orden som tänder (inte personen vid tangentbordet på andra sidan), varför då inte sexchatta med partnern via sms eller mail? Föredrar man göra det med en annan är det ett svek tycker jag.Att singlar raggar på nätet och sexchattar är nog helt underbart och ett bra sätt att träffas. Så det är inte själva umgängessättet jag reagerar på.
  • Clobberella

Annat: kommer man överens om att det är otrohet, så är det otrohet. Annars inte.

• Kallejohansson

26 har svarat ja och 3 st nej.

De tre som svarat nej på frågan, utveckla gärna.

• Anonym

Är det otrohet om jag tänker på någon annan än min man när jag har sex med honom?

Är det otrohet om jag tänker på någon annan när jag har självsex?

Är det otrohet om min man tänker på någon annan än mig, när han har självsex till en porrfilm?

Jag anser att inget av ovanstående är otrohet och likaledes är inte heller en anonym sexchatt någon otrohet.

• enny signatur

Beror på förhållandet och vad man sagt.

Svar på tråden Cybersex med en annan person än sin partner, lika med otrohet?