• lena1

Angående fostervatten prov.

Det här med FVP mpste man göra det, finns det inget annat sätt man kan ta det provet, tänkte mer på blod prov ?

• Svar på tråden Angående fostervatten prov.
  • fostermamman

Man måste inte ta det och riskerna med fostervatten prov är större än att du skulle få etttutvecklingsstört barn. Däremot har många undersökingar visat att barn ofta föds med klumfot då man gjort fostervattenprov opch risken för missfall av provet är ochså rätt hög. Jag är en "gammal" mamma och blev rekomenderad att göra det men vägde för och nakdelar mot varandra och valde att låta bli. Testet görs för att man vill se om barnen kanske har någon skada men som sagt riskerna att du på grund v testet förlorar barnent är rätt stort eller att barnet skadas på grund av testet och det tyckte inte jag att dt var värt. Och jag fick en frisk go pojke. Idag 7 år. diskutera för och nackdelar med "pappan" och BVC noga innan du bestämmer dig. Varför vill du alls göra det? Behöver du göra det?

• lena1
    fostermamman skrev 2009-12-11 06:58:17 följande:
    Man måste inte ta det och riskerna med fostervatten prov är större än att du skulle få etttutvecklingsstört barn. Däremot har många undersökingar visat att barn ofta föds med klumfot då man gjort fostervattenprov opch risken för missfall av provet är ochså rätt hög. Jag är en "gammal" mamma och blev rekomenderad att göra det men vägde för och nakdelar mot varandra och valde att låta bli. Testet görs för att man vill se om barnen kanske har någon skada men som sagt riskerna att du på grund v testet förlorar barnent är rätt stort eller att barnet skadas på grund av testet och det tyckte inte jag att dt var värt. Och jag fick en frisk go pojke. Idag 7 år. diskutera för och nackdelar med "pappan" och BVC noga innan du bestämmer dig. Varför vill du alls göra det? Behöver du göra det?
    Tack så mycket för att du svarade, jag har reagerat på det du skrev och har bestämt mig ännu mera nu att INTE göra ett fostervatten prov. Dels oga det du skrev att det innebär risker och jag vill inte riskera att förlora mitt barn, iom att vi gjort en IVF-behandling så är jag nästan 100% säker på att jag/vi inte vill göra FVP. Är rolig för att göra det och vill som sagt inte riskera att få missfall eller något annant.
  • frineur

Det där var nytt för mej, varför skulle barnet få klumpfot?

• Smilla75

Det finns en viss ökad risk, den är dock ifrågasatt i senare forskning. Hon har förstås helt fel i att det ofta föds barn med klumpfot efter FVP och man kan verkligen inte säga att risken är rätt stor att förlora barnet. 0,5% ökad risk pga provet, vilket skall läggas till att missfallsrisken i den veckan ändå är ett par procent.

• frineur

Men det kan bara vara mycket tidiga fostervattenprov som orsakar ev klumpfot, i v 15-17 är foten färdig och står på tillväxt...

• SaramedM

Om man har anlag för svåra genetiska sjukdomar som inte är förenliga med liv då hade jag tagit fvp
    Eller om barnet visade tecken på mycket svår sjukdom tex vid UL

Men att göra det för att få veta om barnet har tex DS förstår jag inte vitsen med alls

• Smilla75

Du kanske har barn med kromosomskada själv? Vi andra förstår ju liksom vitsen...De flesta som får vetskap om att barnet har DS avslutar graviditeten.

• Kajak

Vill bara förtydla att det är risk för missfall är på typ 0.05%

Det är vad jag har alltid hört. (du kan dubbelkolla med läkarna eller goggla lite)

Jag har gjort det då jag var vecka 20+1 och fick en fin flicka.
    Så man måste inte få en misfall eller nåt fel med bebisen.

Lycka till med graviditet och förlossningen.

• SaramedM
    Smilla75 skrev 2009-12-12 20:44:46 följande:
    Du kanske har barn med kromosomskada själv? Vi andra förstår ju liksom vitsen...De flesta som får vetskap om att barnet har DS avslutar graviditeten.
    Nej det har jag inte däremto har jag ett barn med ett annat funktionshinder
    Om man inte är beredd att ta emot det barn man får bör man kanske se över sina värderingar

Ett funktionshindrat barn är en enorm utmaning och en enorm gåva men barnet har rätt till livet
  • Smilla75
    SaramedM skrev 2009-12-12 20:56:05 följande:
    Nej det har jag inte däremto har jag ett barn med ett annat funktionshinderOm man inte är beredd att ta emot det barn man får bör man kanske se över sina värderingarEtt funktionshindrat barn är en enorm utmaning och en enorm gåva men barnet har rätt till livet
    Du skall inte lägga dina värderingar på gravida som inte vill få barn med kromosomskador. Jag har anmält ditt inlägg.
Svar på tråden Angående fostervatten prov.