Är gravid och snuvig..
Hej alla!
Jag behöver er hjälp.
Jo jag är väldigt förkyld just nu och jag måste ha nässpray men har hört att det inte är bra om man är gravid.
Finns det någon annan som jag kan använda mot snuvig?
/ Pernilla..
Hej alla!
Jag behöver er hjälp.
Jo jag är väldigt förkyld just nu och jag måste ha nässpray men har hört att det inte är bra om man är gravid.
Finns det någon annan som jag kan använda mot snuvig?
/ Pernilla..
Varför skulle inte nässpray vara bra om man är gravid??
man ska inte använda nässprej med medel mot nästäppa som gör att näsan liksom vidgas. utan istället välja nässprej med enbart koksaltlösning. men detta gäller om man har "gravidnästäppa", är man sjuk så är det klart man får använda starkare nässprej :) men man får inte göra det till en vana vid minsta lilla nästäppa för då kan man börja missbruka den starkare nässprejen och det gör att man istället kan FRAMKALLA nästäppa, ev. kroniskt
Jag är också förkyld och det är inget kula tt läsa på alla förpackningar "ej för gravida". Däremot du kan testa SINOVA Forte (tror jag den hette) -naturläkemedel som säljs på även på Apoteket. Hjälpte mig jättebra innan graviditeten. Såg att det är tillåtet för gravida
Jag har kört med vanlig nässpray. Har nästäppa till och från men använder bara om jag verkligen måste. Nu var det dock någon vecka sedan sist.
Jag kör nezeril nu, då jag är förkyld, men max 10 dgr..;)
jag är dunder förkyld nu och kör med nezeril, men endast pga förkylningen. I bipacksedeln kan man läsa att det är helt ofarligt vid graviditet. Men det ska ju endast användast en kort tid vid just förkylning
Använder nasoferm eftersom den jag hade, otrivin inte rekomenderades till gravida, fast ja vette fan om de e nån ide, e snuvig hela tiden o nässprayen gör ju till slut ingen nytta.. Då torkar bihålorna bara ut istället. Men nasoferm går iaf att använda om du undrar..
Hjälp, nu blir JAG orolig Har varit dunderförkyld en vecka nu och använt Otrivin regelbundet, bör man vara orolig? (är gravid i v 18)
Varför är det farligt?
Vet inte om det är farligt, men är man orolig över nått läkemedel kan man ju alltid kolla apotekets hemsida eller fass.se
Kan säga att ja haft otrivin tills ja kolla upp det, sen bytte jag. Tror inte det är hela världen, men jag vill gärna följa rekomendationerna dock..
Enligt fass kan otrivin användas av både ammande och gravida kvinnor. Nässpray kan man alltid bli "beroende" av oavsett om man är gravid eller ej. Jag har använt Otrivin till och från sedan jag blev gravid, jag tycker det är bättre än Nezeril.
Man kan som gravid använda Otrivin men inte Otrivin Comp. Prata med personalen på apoteket och/eller med din barnmorska ifall du är osäker på vad du kan använda.
Ifall slemhinnorna i näsan känns uttorkade kan man kombinera med Nozoil som mjukar upp torra slemhinnor. Kan också användas utav gravida.