• Anonym

Vaccinera barn som är rädd

Var i dag och tog influensa sprutan. Har flyttat till ett nytt område, så jag var på en nytt bvc.
    Min dotter är snart 4 år och är så rädd för sprutor och att ta blodprov.
    Hon har varit jätte mycket sjuk sedan hon började på dagis, men har det sista halv året varit frisk.
    Vi har varit stamkund på akuten när hon var liten. Det är bara problem att ge alvedon och ännu värre att ge penicilin.
    Vi har varit 2-3 personer som har fått hålla i henne medans man gett medicin eller tagit blodprov.

Jag sa till sköterska att vi inte skulle nämna ordet spruta utan att min dotter skulle bara vissa armen. Och att hon bara skulle ta sprutan så fort som möjligt. Efter hon hade gjort det tyckte hon att jag var en dålig förälder som inte tog mig tid och talade om att vi skulle ta en spruta.
    Men jag vet hur mitt barn reagerar, vi hade fått plocka ner henne från taket och inte tagit sprutan.
    Sköterskan menade på att jag måste vissa vem som bestämmer. Problemet är att jag orkar inte hålla mitt barn själv. Jag kan tillägga att jag är ensamstående.
    Har tidigare pratat om att vi skall ta denna spruta.

Vad skulle ni ha gjort om erat barn var så rädd?

• Svar på tråden Vaccinera barn som är rädd
  • Me o Mike

Jag hade faktiskt ALDRIG gjort som du föreslog. Låter hemskt!!!

Min son är livrädd för allt som har med sjukhus att göra. Sprutor är uteslutet..
    Men jag berättar bara som det är!! ALLA tar sprutor nångång.. Det sticker till i någon sekund och sen är det bra!!
    Och sen mutar jag lite med något..

Gör man som du gör så kan du verkligen "skada" henne och spä på hennes rädsla.

• Champagne

Jag har jobbat som vaccinatör och det är flera föräldrar som viskar till mig att de inte berättat för barnet vad som ska hända och att det är jag som ska ta diskussionen med barnet.

De barnen känner sig lurade av sina föräldrar kan jag lova. Det blir världens liv därinne .

Ett bra sätt att förbereda barnet på vad som ska hända. Att du visar att du är bestämd och håller fast i barnet och med lugn och tydlig röst förklarat att det går fort, det är ett litet stick och att det sedan är över. Om du har planerat något efteråt, tex en leksak, fika eller besök på nåt kul ställe (tex busfabriken, mormor eller hos någon kompis) så säger du det till barnet.

Om du behöver hjälp så be om det innan så kan vaccinatören hämta förstärkning. En kortärmad tröja på barnet är också att föredra, det går lite fortare då .

Beröm barnet massor efteråt!

• Anonym

Me o Mike skrev 2009-12-11 11:13:53 följande:

Jag hade faktiskt ALDRIG gjort som du föreslog. Låter hemskt!!! Min son är livrädd för allt som har med sjukhus att göra. Sprutor är uteslutet..Men jag berättar bara som det är!! ALLA tar sprutor nångång.. Det sticker till i någon sekund och sen är det bra!!Och sen mutar jag lite med något.. Gör man som du gör så kan du verkligen "skada" henne och spä på hennes rädsla.
    Jag har tidigare alltid berättat vad som skall hända vilket oftast resulterat i att vi har fått gå hem utan blodprov osv.
    Min dotter är ingen liten tjej utan är 120 cm och väger 25 kg. Kan säga att hon oftast kämpar för livet när hon inte vill något hon sparkar vem som helst till alla ger upp. Vad som är problemet är att om man inte håller henne hårt är det lättare att skada henne när man tar sprutan.
    Jag vet väl själv att det bästa är att tala om innan man skall göra något, men om det alltid resulterar i att det blir att man inte kan genomföra det så vad skall man göra.
    Det var tom en erfaren sköterska som skulle ta ett blodprov som aldrig sett en barn kämpa så mycket för att inte ta provet, vilket slutatde i att vi fick gå hem utan att ta provet.
  • Champagne

TS, det finns "stickskolor" på vissa sjukhus, kanske värt att kolla upp om det finns i närheten där du bor? Eller om hon kan få vaccineras/ta blodprover på barnavdelning istället? De har lite mer vana när det gäller stickrädda barn.

• Smulan1979

Tycker det låter väldigt oproffsigt att säga "visa vem som bestämmer", herregud kan ju tro att det är artonhundratalet.

Självklart låter det bra att berätta vad som ska hända och i normalfallet så är ju det en jättebra strategi. Men du har ju uppenbarligen mycket erfarenhet av vad som funkar och inte funkar med ditt barn så tycker det är konstigt av andra att kritisera det när de inte är med.

• Me o Mike

Fast så är det ju!! Det ÄR vi som bestämmer.. Inte sjutton kan en plutt få bestämma detta själva.. INGET barn vill ju ta en spruta.. Smulan1979 skrev 2009-12-11 12:59:25 följande:

Tycker det låter väldigt oproffsigt att säga "visa vem som bestämmer", herregud kan ju tro att det är artonhundratalet.Självklart låter det bra att berätta vad som ska hända och i normalfallet så är ju det en jättebra strategi. Men du har ju uppenbarligen mycket erfarenhet av vad som funkar och inte funkar med ditt barn så tycker det är konstigt av andra att kritisera det när de inte är med.
  • Champagne
    Smulan1979 skrev 2009-12-11 12:59:25 följande:
    Tycker det låter väldigt oproffsigt att säga "visa vem som bestämmer", herregud kan ju tro att det är artonhundratalet.
    Det finns föräldrar som sätter barnet i knät och säger till mig: Stick du så håller jag. Det brukar gå smidigt. Föräldern har tydligt visat att detta måste göras och vi gör det NU.

Sen finns det föräldrar som ska resonera med sin 2-åring som bara står i ett hörn och tjurar. Föräldern kan lätt hålla på i 15 min och säga: -Men kooom nu då, så vi får det gjort, sen kan vi gå och köpa glass. Det är bara jobbigt för barnet som bygger upp adrenalinnivåer och stresshormoner, samt att det oftast inte går att resonera med en 2-åring som är rädd.

Så jag förstår den vaccinatören som säger: visa vem som bestämmer. 

Men i TS fall tycker jag att det verkar som att barnet inte bara är stickrädd utan har en fobi mot sprutor. En sprutskola kan vara räddningen. Finns inte det, så kan man ringa barnavdelningen på sjukhuset som kan komma med tips och råd.
  • Anonym

Min dotter har vart helt hysterisk, när vi skulle opera bort en knöl på henne fick det vara 4st som höll i henne.

Men nu när hon skulle ha sprutan så berätta jag att nu ska du med morfar till VC och båda ska få spruta, hon var livrädd och hysterisk och grät när jag lämna henne där efter jag hade fyllt i alla papper, men ack så glad hon var glad när hon kom ut . Hon hade ju fått hålla morfar i handen när han fick sprutan , och sen hade morfarkramat henne hela tiden hon fick sprutan ;)

Nästa spruta hon ska få måste morfar följa med henne säger hn för då gör det bara ont liiite i början..
    Tror att mycket beror på att min pappa är lugn och inte alls bry sig om hon blir ledsen + att han myta nog med en glass med.

• Smulan1979

Me o Mike skrev 2009-12-11 13:04:17 följande:

Fast så är det ju!! Det ÄR vi som bestämmer.. Inte sjutton kan en plutt få bestämma detta själva.. INGET barn vill ju ta en spruta.. Smulan1979 skrev 2009-12-11 12:59:25 följande:
    Men det handlade ju inte om att barnet fick bestämma, TS valde en strategi som innebar att det löste sig smidigt. "Att visa vem som bestämmer" hade i det här fallet lett till att de inte kunnat ta sprutan.

Men visst väldigt många föräldrar väljer att alltid visa vem som bestämmer. Jag kan få min dotter att göra som jag vill utan att visa min makt för jag VET redan vem som bestämmer.
  • Anonym

Kan tillägga att vi har provat allt på min dotter. Har ibland tagit en paus och gått och fikat för att hon skall lugna ner sig när det har mislyckats att ta ett prov.
    Men när vi kommer tillbaka och skall försöka på nytt har det oftast slutat med att vi har fått jaga en skrikande barn i korridoren.
    Då har vi bara fått åka hem.
    Men som jag sa idag att sätta henne i mitt knä och visa armen för sköterskan och att hon bara tog sprutan gick ju.
    Har varit med om att man säger tex här kommer flygplanet osv när man skall ta sprutor, det fungerar inte! Efter sprutan vart min dotter ledsen i ca 1 minut och fick sedan titta på hur sprutan såg ut.
    Men jag känner att det var lita hårt att säga till mig att jag är en dålig förälder när hon varken känner mig eller mitt barn.
    Hade det varit mitt vanliga bvc så hade dom aldrig sagt så.

• Champagne
    Anonym skrev 2009-12-11 13:36:24 följande:
    Efter sprutan vart min dotter ledsen i ca 1 minut och fick sedan titta på hur sprutan såg ut.Men jag känner att det var lita hårt att säga till mig att jag är en dålig förälder när hon varken känner mig eller mitt barn.Hade det varit mitt vanliga bvc så hade dom aldrig sagt så.
    Det där var väldigt oproffsigt sagt av henne, att du skulle vara en dålig förälder! {#lang_emotions_undecided}Däremot var det bra att din dotter fick titta lite på sprutan efteråt, ibland har jag skickat med en liten plastspruta så att de kan leka med den i badkaret/duschen hemma. Då vänjer de sig vid utseendet och gör själva stickandet till en lek. Sen är den väldigt kul att spruta vatten med .
  • pcj

Jag kan tillägga att ja mins när jag var 5år och fick en spruta.
    Det glömmer jag aldrig och resultatet? Jag har ALDRIGT tagit en spruta till.
    Och gör det inte heller

Svar på tråden Vaccinera barn som är rädd