JL86: Nej det är inte kört men det kan komma att ta tid och kräva tålamod. livsstilsförädnrinagr går inte snabbt för alla , vissa verkar klara det lätt. Jag hör till dem som städt behöver söka motivation och inspriation..
Överviktebehandling kan det vara svårt att få via gynekolog. Ta kontakt med husläkaren eller distriktsläkaren på vårdcentrlaen där du bor. Det finns hjälp att få för den som är överviktig. Grupper, dietist, tabletter somläkare kan skriva ut är xenical och reduktil, Apoteket har en receptfri sort . Samtidgt som man tar dessa piller ska man ändra matvanorna. Hus läkare kan ge motion på recept dvs FaR (Fysisk aktivitet på recept).
Hoppas din gynekolog har tagit ämnseomsättningprover på dig(sköldkörteln) annars be husläkare om det den bör kontrollera TSH, T3 och T4 vilka är rutinprover på vårdcentraler.
Sedan GI och LCHF finns det de som förespårkar vid PCO/S men det är inte alla som klarar av den kosten läs om den i böcker och på internet tex Annika Dalqvist och Fredik Paulún har gjort artiklar om de dieterna= livsstil
Motion är en bra början vill man gå ned i vikt 20 000 steg om daane ca 1-1,5 timme promenad dagligen. En bra bok är motivation till motion av Johan Faskunger.
Du kan höra om du kan få chans att pröva Metformin (typ två diabetes medcin)som kan vara en hjälp för den som har PCO/S och samtidgt insulinreistens ( vanligt) .Även här vet de inte extat vilka som blir hjälpa av Metformin vid PCO/S så läkare kan vara reserverade med att skriva ut. Verkar skilja från landsting till landsting.
Högt BMI kan öka risken för graviditstekomplikatiooner hos både mamman och barnet därför är normalvikt ett mål. Det finns de med PCO/S som går ned 5-10 % av övervikten och sedan blir gravida.
Du kan läsa i min blogg om mina erfarenheter av viktproblem och PCO/S.
blogg.passagen.se/liselottepcos/