• J L86

Är det kört att bli gravid???

hejsan.
    jag har nyss fått reda på att jag har pco. Jag har mycket blödningar nästan gämt.Jätte roligt att blöda hela tiden då och vill knappt ha sex då man känner sig så äklig.
    Jag har varit hos läkare och det enda hon säger till mig är att jag ska gå ner i vikt. Jaha, så nu finns det inget hopp för mig eller ??? det enda som kan hjälpa är viktnedgång?? Finns det ingen hjälp att få som överviktig.???
    (jag kämpar med min vikt, men det är svårt)

Får man inga tabletter eller någon form av hjälp förens man gått ner massa i vikt???

Känner mig väldigt orolig och lessen... har ingen att prata med heller :(

• Svar på tråden Är det kört att bli gravid???
  • ida12345

Man brukar börja med att gå ner i vikt om man är överviktig.
    Annars finns det primolut som får igång mensen och Pergotime som ger ägglossning, finns också sprutor man kan få som ska hjälpa en med mens och ägglossning.

• J L86
    ida12345 skrev 2009-12-11 17:34:52 följande:
    Man brukar börja med att gå ner i vikt om man är överviktig.Annars finns det primolut som får igång mensen och Pergotime som ger ägglossning, finns också sprutor man kan få som ska hjälpa en med mens och ägglossning.
    Jo jag vet. men får man bara behandling/hjälp om man gått ner massa i vikt eller ??
  • Familjen Rockström

hejsan! jag har problem att bli gravid och har förmodligen PCO jag med. jag måste också gå ner i vikt för att få hjälp. började i söndags att äta LCHF och då vägde jag 88 kg (170 cm lång) idag vägde jag mig och vågen står på 86 kg :D

jag har läst på internett och olika artiklar att fall man har en kost enligt LCHF så är det väldigt bra för folk som har PCO. den kosten gör en lättare gravid och pcon blir mycket bättre.

jag tänker köra med det här tills jag blir gravid eller tills jag kommer ner till ett bmi under 28

• LiselottePCOS

JL86: Nej det är inte kört men det kan komma att ta tid och kräva tålamod. livsstilsförädnrinagr går inte snabbt för alla , vissa verkar klara det lätt. Jag hör till dem som städt behöver söka motivation och inspriation..

Överviktebehandling kan det vara svårt att få via gynekolog. Ta kontakt med husläkaren eller distriktsläkaren på vårdcentrlaen där du bor. Det finns hjälp att få för den som är överviktig. Grupper, dietist, tabletter somläkare kan skriva ut är xenical och reduktil, Apoteket har en receptfri sort . Samtidgt som man tar dessa piller ska man ändra matvanorna. Hus läkare kan ge motion på recept dvs FaR (Fysisk aktivitet på recept).

Hoppas din gynekolog har tagit ämnseomsättningprover på dig(sköldkörteln) annars be husläkare om det den bör kontrollera TSH, T3 och T4 vilka är rutinprover på vårdcentraler.

Sedan GI och LCHF finns det de som förespårkar vid PCO/S men det är inte alla som klarar av den kosten läs om den i böcker och på internet tex Annika Dalqvist och Fredik Paulún har gjort artiklar om de dieterna= livsstil

Motion är en bra början vill man gå ned i vikt 20 000 steg om daane ca 1-1,5 timme promenad dagligen. En bra bok är motivation till motion av Johan Faskunger.

Du kan höra om du kan få chans att pröva Metformin (typ två diabetes medcin)som kan vara en hjälp för den som har PCO/S och samtidgt insulinreistens ( vanligt) .Även här vet de inte extat vilka som blir hjälpa av Metformin vid PCO/S så läkare kan vara reserverade med att skriva ut. Verkar skilja från landsting till landsting.

Högt BMI kan öka risken för graviditstekomplikatiooner hos både mamman och barnet därför är normalvikt ett mål. Det finns de med PCO/S som går ned 5-10 % av övervikten och sedan blir gravida.

Du kan läsa i min blogg om mina erfarenheter av viktproblem och PCO/S.
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

• jmynt

om du är mycket överviktig kan du be en läkare skriva ut reductil, det är ett preparat som hjälpe en att gå ner i vikt....men kompis fick det och blev gravid efter 4månader och -10kg...

Svar på tråden Är det kört att bli gravid???