• frumagdalenapaulsson

Vad fan är det för fel på svenska filmer?

Igår hade maken och jag en lång diskussion angående svenska filmer och dess hatare. Maken har en kompis, vi kan kalla honom X. X sägerr sig avsky svenska filmer och ser aldrig på dom. Däremot tycker han att franska,indiska och t o m japanska filmer är väldigt bra gjorda och välfilmade.

Det som gör mig arg är inte att vi har olika smak, för det har väl de flesta. Men just det att de flesta utländska filmer såsom Kinesiska, tyska, franska etc. anses som "fina filmer" kan reta gallfeber på mig.

Varför är det alltid finare att tycka om något utländskt än sitt egets hemlands?
    Är det för att man anses vara mer allmänbildad om man tittar på filmer från små länder i fjärran östern än om man älskar att se "Kopps" eller har sett "Änglagård" fyra gånger?

Eller är det helt enkelt för att man knappt för tycka om något som är svenskt längre om man själv kommer från Sverige?

P.S Jag är inte sverigedemokrat eller rasist...

• Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska filmer?
  • Schnooglewookiemush

Jag älskar svenska filmer. De jag känner som ogillar svenska filmer gör det för att det väldigt ofta är så dåligt ljud.

• listo

Jag förstår inte riktigt problemet... folk har ju helt enkelt bara olika smak, det är väl inte så mycket att bli upprörd över?

fundersam...
  • Anova

Jag förstår inte heller problemet. Det är ytterst få svenska filmer jag tycker är okej, resten gillar jag inte alls. Varför skulle det vara så fel?

• linjes

Alla har väl olika smak Bara att gilla läget

• sstv
    AtroCious skrev 2009-12-11 15:12:47 följande:
    Jag älskar svenska filmer. De jag känner som ogillar svenska filmer gör det för att det väldigt ofta är så dåligt ljud.
    Ja precis, jag påstår inte att jag inte gillar svensk film, men ljudet i svensk film är generellt sämre än övriga filmer. Man kan ju undra vad det är som är så svårt med filmljud för just svenskar.
  • Schnooglewookiemush
    sstv skrev 2009-12-11 15:25:01 följande:
    Ja precis, jag påstår inte att jag inte gillar svensk film, men ljudet i svensk film är generellt sämre än övriga filmer. Man kan ju undra vad det är som är så svårt med filmljud för just svenskar.
    För det mesta får vi ha text när vi ska titta på svensk film. Antingen det eller att man hoppar till varje gång något ljud kommer, det är ju i princip bara själva talet som har dåligt ljud.
  • k girl
    frumagdalenapaulsson skrev 2009-12-11 15:11:55 följande:
    Men just det att de flesta utländska filmer såsom Kinesiska, tyska, franska etc. anses som "fina filmer" kan reta gallfeber på mig. Varför är det alltid finare att tycka om något utländskt än sitt egets hemlands?Är det för att man anses vara mer allmänbildad om man tittar på filmer från små länder i fjärran östern än om man älskar att se "Kopps" eller har sett "Änglagård" fyra gånger?
    Mja, det handlar väl snarare om filmernas kvalitet än någonting annat? De som säger sig gilla "fransk film" föredrar nog knappast Taxi utan syftar snarare på exempelvis nouvelle vague. Det är inte direkt jämförbart med Colin Nutley - men med Bergman. Fast jag misstänker att du inte räknade med honom som en representant för "svensk film"?
  • Argo

TS missar ju det uppenbara.

Vi lär oss älska fransk film för vi bedömer fransk film efter de filmer som VI får tillgång till här i Sverige. Och då håller redan filmen en viss klass/nivå utöver den normala för att de ska nå utanför det egna landet.

Det finns lika mycket kass fransk, japansk och tysk film som det finns svensk kass film. Av tio filmer är en bra och nio usla oavsett vilket land som producerar den.

Frågar du en japan om svensk film så kommer han att svara: "AH! velly good!" och börja prata om Bergmans "Fanny och Alexander" och Lasse Hellströms regiarbete med "Gilbert Grape". För det är vad som kommer ut i världen från vår svenska filmindustri.

Japanen har aldrig behövt genomlida "Stockholmsnatt", "9 millimeter", "Johan Falk", "Änglagård" och "Sällskapsresan 5". Däför anser han att svensk film är det samma som "kvalitet".

Och samma gäller förståss när vi bedömer film från andra länder.

(USA undantaget för därifrån kommer skitfilmerna hit med)

• Stårschan

Jag gillade svenska filmer förr, fram till början/mitten av 80-talet. Den färskaste svenska film som jag tyckte var bra var "Tillsammans". I övrigt tycker jag mest att de är intetsägande och halvtråkiga. Och gillar man inte deckare och polisfilmer så blir det inte så jäkla mycket kvar. Jag försöker verkligen anstränga mig för att gilla modern svensk film, men det går trögt. Jag väljer verkligen inte bort dem för att verka mer allmänbildad eller fin i kanten på något sätt. Jag tycker bara att de är tråkiga. Dessutom slipper man höra svenska svordomar och brattig stockholmska om man ser filmer på andra språk...

Det är trevligt att titta på gymnaster. Mycket trevligt!
  • danei

Tycker att de är så dåliga skådisar. Ser ut som om de läser innantill för det mesta.

• sahara sahara

Jag är så glad att ni säger det där om ljudet. Jag vägrar se svenska filmer på bio, bland annat för att jag aldrig hänger med i vad som sägs. Men det är alltså ljudet det är fel på, inte min hörsel. Gott att veta.

För övrigt älskar jag fransk film, och då menar jag just "Taxi".

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Tonx

Jag tycker svenskar spelar dåligt. Som nån sa, det låter som de pratar innantill. Finns ju några med lite liv i men inte är det många.

Annars är allätare. Favoriserar dock vrickade asiatiska skräckfilmer och Tim Burtons verk.

• mamlan

Hade en kompis som var likadan "jag ser inte svenska filmer, de är dåliga" men hon såg inte på någon "finkultur" från asien eller europa utan bara hollywood filmer..Men det som jag störde mig på var just detta att inte se svenska filmer, vadå?? Är det inte själva filmen, inehåll, kvalitet som avgör om den är bra, inte språk eller land? Svenska filemr kan ju ha en rätt stor spännvidd menar jag, "sjunde inseglet" och "jönsonligan" har inte allt för många likheter tycker jag.

• Halvblod

Både ja och sambon har väääldigt svårt för svenska filmer. Inte för att de är just svenska utan för att svenska filmer i prncip alltid ska vara så jäkla mycket teater.

(¯`°?.¸ ღ Leia - 070715 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska filmer?