• puma82

Ni med barn som är laktos/mjölkfri. Har era barn "utslag/torr hy"?

Precis som rubriken lyder, undrar jag: Ni med barn som är laktisfri/mjölkfri, har de eller har de haft problem med utslag/hyn, torr hy? Vår dotter ska testa 10 dagar helt mjölkfritt, och läst på olika ställen att de barnen kan ha eksem/torr hy.

Vår dotter har haft länge, och vi kom på att det är sedan hon började äta riktig mat, vid ca 7 månaders ålder. Idag är hon snart 3.

• Svar på tråden Ni med barn som är laktos/mjölkfri. Har era barn "utslag/torr hy"?
  • versan

Japp! Torr hy men inte eksem.
    Men däremot har hon någon allergi mot nåt som hon får tavegyl mot när hon får prickar.

• puma82

Okej, ja vår tös har ju inte riktigt eksem, det var lättast att säga så.

Hon har torra fläckar, knottror, mest runt handleder, armveck och på knän och armbågar. Men de vill iksom inte försvinna riktigt med något, inte kortisonkrämer, inte mjukgörande, de är liksom där hela tiden, mer eller mindre.

tack för svaret :)

• versan
    puma82 skrev 2009-12-11 17:16:21 följande:
    Okej, ja vår tös har ju inte riktigt eksem, det var lättast att säga så. Hon har torra fläckar, knottror, mest runt handleder, armveck och på knän och armbågar. Men de vill iksom inte försvinna riktigt med något, inte kortisonkrämer, inte mjukgörande, de är liksom där hela tiden, mer eller mindre.tack för svaret :)
    Samma här knäna är värsta stället.
    Spelar ingen roll hur mycket jag smörjer så är det fortfarande knottror kvar.
    Bästa resultatet har vi fått med miniderm kräm.

• Spartacus

måste i samma tråd då passa på att fråga om ni märkt av någon effekt med kortisonsalva? (förlåt att jag stjäl ts)

• Dr Mupp

Nej.

Sonen var mjölkallergisk och reagerade med kräkningar, aldrig torr hud. Numera är han bara laktosintolerant och det ger bara symtom från magen (fisningar, diaree och magknip).

DÄremot hade dottern eksem pga äggallergi. Så fort vi tog bort ägget försvann eksemet med hjälm av kortioson.

• puma82
    Spartacus skrev 2009-12-14 13:05:52 följande:
    måste i samma tråd då passa på att fråga om ni märkt av någon effekt med kortisonsalva? (förlåt att jag stjäl ts)
    Vad det än är hon får sina torra utslag/partier av, så har det inte hjälpt så där skit bra med kortison kan jag tycka. Man får smörja och smörja och smörja, men så fort man slutar så blossar det upp igen, och det försvinner inte helt heller. Antar att det är för attd et är fel salva och att det behövs utredas för vad det är hon får det torra av.
Svar på tråden Ni med barn som är laktos/mjölkfri. Har era barn "utslag/torr hy"?