• vifyratillsammans

Någon med underfunktion som äter Levaxin?

Hej. Jag fick veta förra veckan att jag har sköldkörtelsjukdom, underfunktion.

Läkaren sa att mitt värde var väldigt högt så jag undrade hur högt.

100 + sa hon.

Jag frågade vad man skulle ha och hon sa under 4.

Nu har jag börjat äta Levaxin 25.

Det jag undrar är ni som lider av samma, hur högt var ert värde? Hur mycket Levaxin fick ni börja med? Hur långt tid tog det för medicinen att "verka"?

Mina symtom är att jag har hemskt ont i ryggen, bakre och länd, känns som träningsverk. Har ledverk också. Är frusen och trög i hjärnan. Domningar i armar och ben. Suddig syn och gruskänsla.
    Kan tycka att jag skulle ha mer Levaxin, denna dos är tydligen väldigt låg om man googlar lite och läser.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-11 16:46
    25 mikrogram i fyra veckor därefter 50 mikgrogram om dagen.

• Svar på tråden Någon med underfunktion som äter Levaxin?
  • justine

25 mikrogram bara?

ja, det låter ju lite. jag vet inte riktigt vad jag har nu i värde men jag har haft bara strax över 4 och äter 50 mikrogram.

• pojkens

jag fick problem under min graviditet och åt då upp till 100 mikrogram. Nu ett år efter sonen kom äter jag 125 mikrogram/dag.

• Ninagrus

Hej!
    Jag har samma problem, men har stått på 25 ganska länge. Det är viktigt att komma ihåg att Levaxin kan ge biverkningar om man höjer för snabbt, det kan bli jobbigt för hjärtat som kan slå snabbare om man höjer. Det är mycket bra att höja långsamt, speciellt med litet pyre på gång. Tänk på att inte äta mjölkprodukter nära tabletten ca 2 h mellan, detsamma gäller järn (tex om du tar tabletter) som också interagerar med Levaxin

• vifyratillsammans

Tack så mycket för era svar.

Är det någon som har haft över 100 i värde?

• Smilla75

Jag fattar inte att du står på benen. Jag hade 3,80 när det uppdagades och var jättetrött. Nu när jag är gravid och har lite över 2 blir jag också väldigt trött. (Man ska ha under 2 som gravid). Ditt värde är ju så tokigt, har du inte märkt av det tidigare? Det förvånar mig att du kunde bli gravid med det värdet!

Visst ska man höja Levaxin långsamt men ditt värde är så abnormt att jag hoppas att läkaren har specialkunskaper om sköldkörtelsjukdomar. Du ska ju inte behöva må dåligt i onödan.

• valentina79

hur länge måste ni äta levaxin ? är det genom hela livet eller 1-2 år ?
    har ni haft det hela innan grav eller fick ni det under tiden ni var gravida ?

jag undrar för jag fick ett samtal från barnmorskan om att jag kanske behöver äta levaxin och jag är gravid i vecka 11 . ska göra om proven för att dubbelkolla . fick ni också göra det ? göra om blodprovet för att verkligen konstatera att så är fallet ?

• pojkens

för en del går problemet tillbaka men jag tror att det är vanligast att underfunktionen består. Min kropp har nu bildat antikroppar mot min sköldkörtel så jag kommer garanterat på medicinera hela livet.

• Smilla75

Nej, jag tog inte om provet. Däremot kollade de mig hyfsat ofta tills jag var lagom inställd på levaxinet. Tror jag fick hypotyreos efter min andra graviditet.

• vifyratillsammans
    Smilla75 skrev 2009-12-12 12:32:09 följande:
    Jag fattar inte att du står på benen. Jag hade 3,80 när det uppdagades och var jättetrött. Nu när jag är gravid och har lite över 2 blir jag också väldigt trött. (Man ska ha under 2 som gravid). Ditt värde är ju så tokigt, har du inte märkt av det tidigare? Det förvånar mig att du kunde bli gravid med det värdet!Visst ska man höja Levaxin långsamt men ditt värde är så abnormt att jag hoppas att läkaren har specialkunskaper om sköldkörtelsjukdomar. Du ska ju inte behöva må dåligt i onödan.
    Du, jag vet inte :( Jag har förträngt symtomen och som nybliven mamma tror man kanske att det hör till. Samt vill man så mycket nu så man har lixom gjort saker fast man inte orkat.
  • MadeleineW

Jag har underfunktion av sköldkörteln och det har tagit två år för mig att få rätt dos. Värdena har varit fram och tillbaka hela tiden. Började med 25mkrg och nu ligger jag på 175/150mkrg varannan dag. Är dock gravid nu och vet inte hur värdena kommer att ändras efteråt. Symtomen som jag hade innan jag fick reda på vad det var, var att jag var så extremt otroligt trött konstant! Hur mycket eller lite jag än sov. Plus att jag var dålig i magen till och från.

Så det kan ta väldigt lång tid innan man har hittat rätt dos. Detär bara att vänta. Jag fick min dos dubblad en gång och kroppen reagerade genom trötthet och hjärtklappning. Pallade ingenting. Så att öka dosen för snabbt är inte bra.

• Cybermorsan

Jag äter Levaxin sen ett par år tillbaka. Min sköldkörtel fick underfunktion i samband med en annan behandling där man kan få såna biverkningar. Därför kollades värdena upp extra noga under tiden. Jag äter bara 50 mikrogram, så det är en väldigt liten dos, men jag skulle helst vilja sluta. Men törs inte. Å ena sidan hatar jag att behöva ta medicin varje dag och jag glömmer det där förbaskade pillret rätt ofta. Trots påminnelse på kylskåpsdörrn och en dosett med tabletterna i, och jag undrar om jag kan bli så himla påverkad av att sluta med en så liten dos..å andra sidan blir jag rädd för att sköldkörteln kan bli ännu mera störd..

Suck..

Jag VET att jag är larvig..men jag hatar att ta medicin, vill inte ens ta huvudvärkstabletter.

• pojkens
    Cybermorsan skrev 2010-02-27 15:05:27 följande:
    Jag äter Levaxin sen ett par år tillbaka. Min sköldkörtel fick underfunktion i samband med en annan behandling där man kan få såna biverkningar. Därför kollades värdena upp extra noga under tiden. Jag äter bara 50 mikrogram, så det är en väldigt liten dos, men jag skulle helst vilja sluta. Men törs inte. Å ena sidan hatar jag att behöva ta medicin varje dag och jag glömmer det där förbaskade pillret rätt ofta. Trots påminnelse på kylskåpsdörrn och en dosett med tabletterna i, och jag undrar om jag kan bli så himla påverkad av att sluta med en så liten dos..å andra sidan blir jag rädd för att sköldkörteln kan bli ännu mera störd.. Suck.. Jag VET att jag är larvig..men jag hatar att ta medicin, vill inte ens ta huvudvärkstabletter.
    jag glömemr min tablett med då och då. men stressar inte upp mig. Tjänar inte mycket till. Klart man ska sköta det, men jag tror inte att en dag då och då gör så stor skillnad. 
Svar på tråden Någon med underfunktion som äter Levaxin?