• Matillin

Vem tycker du har företräde på en parkingsplats? Bilar eller gångtrafikanter?

Detta irriterar mig då det verkar som att 75% av alla vuxna beter sig som att det är gångtrafikanterna som har företräde.
    Men visst är det väl bilar som har det på en parkeringsplats, ja förutom på markerade övergångställen då givetvis gångaren har företräde.
    Som ex så är det i stort sett att alltid folk som bara fortsätter gå när man håller på att backa ur från en ficka.
    Gångare som går mitt i vägen och inte verkar höra? eller bry sig om att det är en bil som försöker passera?
    Folk går ut i gatan och förväntar sig att det är bilen som ska vänta på att dom passerar.
    Men jag kanske har missat något det kanske faktiskt är gångare som har företräde på parkeringsplatser?
    Jag syftar med parkeringplatser på sådana stora som man hittar på ikea tex.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem tycker du har företräde på en parkingsplats? Bilar eller gångtrafikanter?
  • Matillin
    Smultron ett skrev 2009-12-11 16:45:48 följande:
    För bilister som lämnar ett gångfartsområde gäller väjningsplikt, på samma sätt som när man lämnar en parkeringsplats.www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=4686...
    Dags att sluta irritera sig lite mindre då

Men något som ändå känns irriterande är att folk inte verkar vara rädda om livet?
    Givetvis släpper jag förbi gångtrafikanter, och man kan ju knappast meja ner folk för den delen.
    Men folk kan liksom bara kliva rakt ut vägen helt plötsligt, eller så går dom rakt bakom bilen när man backar.
    Man börjar ju inte backa när man ser att någon går bakom bilen, eller är på väg.
    Men det händer ju inte allt för sällan att man inte ser så bra när man har en fullpackad kombi efter att ha shoppat på ikea med diverse vagnar och prylar där bak.
    Jag går själv aldrig bakom en bil som backar då det känns lite onödigt att bli påkörd.
  • Smultron ett

Jag ser mig alltid för! Men ibland händer det att man har uppsikt på något annat. Och det händer alla.

Det finns många människor i din stad, och kanske var det just den dagen den tiden den platsen som de inte hade uppmärksamheten på dig och det blev lite tokigt. Det behöver ju inte betyda att de är oaktsamma alltid.
    Förstår du hur jag menar?

För dig kan det se ut som att folk inte ser var de går, men det är ju olika personer varje gång. och de personerna behöver ju inte vara klantarslen utan just inte så uppmärksamma just då.

• Matillin
    Smultron ett skrev 2009-12-11 17:21:33 följande:
    Jag ser mig alltid för! Men ibland händer det att man har uppsikt på något annat. Och det händer alla.Det finns många människor i din stad, och kanske var det just den dagen den tiden den platsen som de inte hade uppmärksamheten på dig och det blev lite tokigt. Det behöver ju inte betyda att de är oaktsamma alltid.Förstår du hur jag menar?För dig kan det se ut som att folk inte ser var de går, men det är ju olika personer varje gång. och de personerna behöver ju inte vara klantarslen utan just inte så uppmärksamma just då.
    Ja visst det bor väldigt många i min stad
    Men det händer i stort sett varje gång man är ute och handlar tycker jag oavsett om det är på COOP eller IKEA.
    Men kanske har jag stört mig mer på det och tänkt på det mera också eftersom jag tänkt att bilen har företräde när man backar ut från en ficka tex.
  • Agrippina

det spelar ingen roll eftersom det strikta ansvar bilisten har gentemot gångtrafikanter ger dem rätt till full ersättning oavsett vem som vållat skadan. alltså kommer bilisten mest troligt att vara den som förlorar (ekonomiskt) på att inte lämna företräde

• Helene OSV

Vilket jävla kaos det skulle bli om alla skulle bara backa ut ur parkeringsfickor utan att bry sig och bara tänka "jag har rätt!"
    Självklart väntar man med att backa tills det är fritt bakom!

Svar på tråden Vem tycker du har företräde på en parkingsplats? Bilar eller gångtrafikanter?