• hjert

förälder till missbrukare/kriminell

Hej,
    Du som förälder till ett barn med missbruksproblem, kriminalitet, adhd mm, vad skulle du vilja ha hjälp med av samhället? Vi är en förening som skulle vilja hjälpa föräldrar med dessa erfarenheter och därför skulle vi behöva veta vad ni skulle vilja ha hjälp med.

Det kan t ex vara:
    1, Samtalsstöd
    2, Råd
    3, Nätverkande (träffa andra i samma situation)
    4, Hjälp i kontakt med myndigheter
    5, Kurser, föreläsningar, fakta
    6, Tid att tänka på och rå om dig själv mm.

Alla svar är välkomna och du kan svara anonymt. Har du andra förslag så är det givetvis välkommet.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden förälder till missbrukare/kriminell
  • jmynt

jag är inte förälder men syster till en kille med Misstänkt adhd och krimminellt beteende samt att han missbrukar diverse preparat både medeciner och annat. Jag kan tycka att det behövs mer hjälp med kontakt med myndigheter och även med psykvården. Min brar har påbörjat adhd utredningen flera gånger men pga av missbruk, långa avstånde och lång tid mellan besöken så har han inte lyckats full följ den. Det jag tror skulle vara bra är att man sätter in en person som ser till att man kommer iväg till de möten man har och att man får mer hjälp i sin vardag, det kan vara så enkla saker som att man får hjälp med att betala sina räkningar något som många inte klarar av själva. eller att se till att pengarna ska räcka hela månaden, sen tycker jag att det ska vara en smula lättare att få egenom lvm, min pappa har svåra alkohol problem och det är inte lätt att bli tagen på allvar när man uttrycker sin oro inför socialen. Som det är nu är det vi som finns runt de här personerna som får göra hela jobbet själva soc. ska utreda om det är nödvändigt med lvm men iställer så låter de oss anhöriga dra den utredningen och sedan blir det inte av att man får någon hjälp till den som behöver.

Svar på tråden förälder till missbrukare/kriminell