• Zelmilainen

tuggummiätande hund...

nån som vet om det är farligt och isf hur farligt det är om en hund råkat få i sig en massa tuggummi? tänker då på kanske ca 20 st med mintsmak...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Svar på tråden tuggummiätande hund...
  • Mrs Winter

"Otuggade" tuggummin ska man däremot vara lite försiktig med; enligt den veterinär jag ringde när min hund var valp och hade ätit ett halvt paket xylitoltuggummin är dödlig dos 2 bitar/kg kroppsvikt.

Om hunden får i sig stora mängder xylitol ska man mata den med socker, detta för att förhindra att hunden drabbas av en insulinchock. Hundar kan inte bryta ner xylitol på samma sätt som (friska) människor, utan deras kroppar ökar insulinproduktionen farligt mycket. Jfr. diabetiker som måste få i sig något med socker i när de fått en för hög insulinhalt i blodet.http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=35&t=78906

• Zelmilainen

misstänkte det. hunden åt en massa gräs igår, vet inte om han försökte få upp tuggumina då. ville ut på tomten flera gånger än vanligt. men verkar må bra idag. ska man försöka få i han en massa socker (typ blanda i i maten) iaf nu?

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Joico

hur kunde han få tag i så många tuggummin? det är ju ett helt paket.

jag hade nog ringt veterinär och rådfrågat, faktist.. med tanke på den extrema mängden

• Zelmilainen
    Joico skrev 2009-12-12 10:05:36 följande:
    hur kunde han få tag i så många tuggummin? det är ju ett helt paket.jag hade nog ringt veterinär och rådfrågat, faktist.. med tanke på den extrema mängden
    han och vår andra hund va i bilen när vi handlade. förut har han inte lyckats hoppa fram (de brukar va i bagagen). vi har beställt ett skyddsgaller fråm MIM, men det blev fel storlek. vi får inte tag på försäljaren som skulle beställa rätt storlek. så än så länge kan de hoppa fram. bredvid förarsätet stod en burk som från början innehöll 60 st, men min sambo har ätit en del. vi räknade ut 20 st efter hur mkt hon ätit och hur mkt som va kvar ca. det är bara ett litet hål där man tar ut tuggummina (ungefär som på en aktivitetsboll). men han lyckades visst iaf.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Joico

Haha ja, lite roligt är det ju ändå.. och att han tyckte om det, det blir ju rätt starkt efter 20st Ni får använda burken som aktivitetsleksak sedan.

Men ring veterinär, det hade jag gjort.. rådfråga bara

Zelmilainen skrev 2009-12-12 10:09:26 följande:
    han och vår andra hund va i bilen när vi handlade. förut har han inte lyckats hoppa fram (de brukar va i bagagen). vi har beställt ett skyddsgaller fråm MIM, men det blev fel storlek. vi får inte tag på försäljaren som skulle beställa rätt storlek. så än så länge kan de hoppa fram. bredvid förarsätet stod en burk som från början innehöll 60 st, men min sambo har ätit en del. vi räknade ut 20 st efter hur mkt hon ätit och hur mkt som va kvar ca. det är bara ett litet hål där man tar ut tuggummina (ungefär som på en aktivitetsboll). men han lyckades visst iaf.
  • Zelmilainen

ok, ska prata med sambon med. men tack för eran hjälp. får skylla på att han är gatuhund och van vid att ta saker han hittar. men vi arbetar på att det ska bli bättre. hehe. när vi får rätt galler kommer de ju dock inte fram i bilen, hehe. vi var inne i ett köpcenter och hälsade på min pappa och sen köpte ben och gristrynen till hundarna när de var ensamna. kanske en timme i ett garage.

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden tuggummiätande hund...