• lillagumman

Att klippa en bebis, hur skulle ni göra?

Min 10-månaders kille börjar bli vääldigt långhårig. Jag tycker att det är urgulligt, speciellt när det lockar sig på sidorna men han får håret ner för ögonen hela tiden. Vi vill väl egentligen inte klippa av honom håret men det kanske är det mest praktiska. Ok, så hur klipper vi för bästa resultat? Bara lugg? Alltihop? Titta i bildgalleriet och kom med förslag!

• Svar på tråden Att klippa en bebis, hur skulle ni göra?
  • tessiii

Gud vilken underbart fint barn du har! Nått så otroligt söt....
    Var bara tvungen att säga det

• scrapparlotta

Vi har en tjej som är 10½månad och vi har klippt luggen tre gånger på henne. Det gick bra dom första två gångerna, men sist klippte jag för kort hon såg ut som en köttbulle. Inte lätt att klippa en som aldrig är still. Nu vill vi klippa resten av håret åxå, så jag har fakiskt ringt en frisör. Så nästa torsdag ska lilla Tindra till en frissör för fösta gången.

Jag tror inte det är lätt att klippa en så liten själv, om dom inte är väldigt stillsamma av sig.
    Lycka till!!

• tiamant

Vilken sötis! Jättecharmig med sitt hår. Jag skulle nog försöka klippa allt hår, inte bara luggen.

• Fille Fjonkan

Sååå söt! Jag skulle nog ändå försöka klippa allt hår.

En liten varning, dock; När de så små är nyklippta ser de plötsligt mycket "större", vuxnare ut. Inget fel i det förstås, men skillnaden kan verkligen vara slående. Min lilla Kis förvandlades från bebis till småbarn på bara ca 30 minuters kämpande med saxen

• Helle04

Oj, vad söt han var. Jag skulle bara klippa luggen lite flikigt...inte sådär perfekt rakt. En frisör skulle säkert kunna fixa det enkelt.

• Imoen

Ni har verkligen en jättefin son. Och vilket hår!
    Min son har inte så mycket hår, men det växer som ogräs. Jag började klippa det när han var 9 månader och det har fungerat väldigt bra.
    Jag sätter honom i matstolen och ger honom något att sitta och leka med eller lite mat i bitar som kan hålla honom sysselsatt. Sedan har jag en kökssax som är väldigt rund längst fram så att jag inte behöver vara rädd att han ska kunna sticka sig på saxen om han skulle röra sig.
    Men ända från första gången så har han varit otroligt stilla så fort jag har kommit riktigt nära med saxen. Och då har jag ändå en son som ALDRIG sitter stilla i vanliga fall.

Så jag tycker att du ska testa att klippa själv och jag skulle ha klippt allt hår.

• TildisVildis

Jag har min tös i barnstolen vid handfatet så att hon kan blaska i vattnet, det brukar kunna ge lite längre tid med klippningen!

• Carisma95

Beror ju på hur kort man klipper naturligtvis, men själv har jag alltid håret jag klipper mellan två fingrar. Då kan man ju inte klippa/sticka dem... Eller...?

• hoppetossan23

Hej, jag som frisör ska ge mina bästa råd!

Ta barnstolen å låt honom sitta där... Ha någon tex pappan som kan leka lite med honom å distrahera.

Sen tycker jag att du ska klippa allt lite.

Börja å kamma å lyft luggen rakt upp å klipp då syns ingen tydlig skarv.
    Fortsätt å dra håret 90 grader ut från huvet runt hela huvet... de brukar bli de bästa resultatet...
    Om de behövs så klipp luggen när de ligger ner i ansiktet....

Lycka till!

• lillagumman

TACK för alla tips o råd! Det här med klippa allt litegrann tror jag på. Att gå till en frisör är ju inte alls en dum idé, jag trodde inte att de klippte så små barn. Känner någon till en frisör i Stockholms innerstad som klipper bebisar så är det bara att säga till

• Bissa

Klipp luggen så han inte får det i ögonen.. det borde väl räcka

Urgullig

• vermilion

jag har oxå en långhårig pojke, fast med lite krulligare hår..
    det enda jag kan tänka mig att göra är att klippa hans lugg, har gjort det oxå.. för att det hängde ner i ögonen. resten får var hur långt det vill...

Svar på tråden Att klippa en bebis, hur skulle ni göra?