• Anonym

Är mina krav på partner för höga?

Beklagade mig litet inför en väninna över telefonen under kvällen över hur svårt det är att hitta rätt parntner. Alltså äkta kärlek som alltid finns där för mig men som även accepterar och älskar min son. Efter att ha lagt fram i korta drag vad det är jag letar efter i en man så häver hon ur sig att jag aldrig kommer att hitta någon med mina höga krav. Om jag inte sänker mina krav menar hon att jag kommer att dela mitt liv med en begagnad skyltdocka från Dressman och det låter ju lite deprimerande.

Min son är 3 år och hans pappa avled innan förlossningen så han har aldrig varit med i bilden. Givetvis pratar jag mycket om honom och det finns kort i sonens rum och det är absolut inga hemligheter kring pappan.

Nu har jag varit ensam så pass länge att det känns rätt att träffa någon och det är verkligen något jag välkomnar i vårat liv.
    Jag känner att jag har skyldigheter både mot mig själv och framförallt min son när det gäller val av partner.
    Jag vill inte nöja mig med vad som helst men jag söker heller inte efter kungligheter.

Han bör vara någonstans mellan 30 och 40 år. Det känns tryggt och lagomt.
    Han ska ha humor, vara snäll, omtänksam, kärleksfull, ärlig och trogen. Naturligsvis med betoning på de två sistnämnda.
    Har han ett barnasinne kvar att plocka fram lite då och då är det ett plus.
    Visst är det mysigt med hemmakvällar och så, men det är inte sunt att låta soffan bekanta sig så pass mycket med rumpan att det blir avtryck. Fritidsaktiviteter är bra för både kropp och själ och det är trevligt om det åtminstånde finns något vi kan göra tillsammans.
    Han ska tycka om att umgås med släkt och vänner. Inget krav på att han ska älska alla och bli världspoolare med farbror Elis, men att vara vänliga och acceptera varandra är väl inte så mycket begärt kan jag tycka.
    Han ska ha en fast inkomst (studier eller arbete spelar ingen roll) och ordning på sin ekonomi. Jag kräver inte att han ska köpa dyra presenter åt mig var och varannan dag, men jag är inte intresserad av en relation med någon som har betalningsanmärkningar och gör affärer med kronofogden. Sådant kan ställa till problem i ett förhållande och det är enligt min mening onödigt att dra till sig extra bekymmer.
    Han är drogfri, nikotinfri och har sunda alkoholvanor.
    Det är otrevligt med allvarliga psykiska problem och känns inte som en sund tillvaro för min son.
    Jag vill att han är färdig med tidigare relationer. Naturligtvis kan man vara god vän med någon föredetta och ha en hälsosam relation till sina barns mor men någon som är separerad och fortfarande velar fram och tillbaka är inget för mig.

Den fysiska dragningen är också viktigt. Jag letar inte efter någon fotomodell men att han är lång (över 185 cm) och har mörkt hår skadar inte. Några extra kilon är jag inte rädd för med det ska inte gå till överdrift.

Jag har siktet inställt på att vandra till altaret någon dag och det är viktigt att han också har den inställningen så att ingen av oss blir besviken.

Jag förväntar mig inte att han ska komma hem till oss med hela sitt bohag och säga "Hejsan, jag heter Bert och är din nya pappa! med ett leende på läpparna. Min son har en pappa även om han inte är vid liv. Däremot tycker jag inte att det är för mycket begärt att han ska vara en god förebild för barn och umgdomar rent allmänt. Han ska acceptera min son och finnas till hands även för honom och inte bara för mig.

Så vad tycker ni, är det för mycket begärt? Hur stor är risken att jag kommer att släpa en skyltdocka till altaret?

Jag har träffat på en del stolpskott som är ute efter det ena och det andra och jag börjar fundera om det verkligen kan finnas någon där ute för mig också.

• Svar på tråden Är mina krav på partner för höga?
  • Raspberri

Jag håller inte med din vän. Jag tycker inte det är för mycket begärt. Men att leta killar efter en checklista tror jag inte på och mannen du kommer träffa kommer troligtvis inte vara precis som ditt ideal. (Men det kommer vara någon du bara kommer att älskar som den han är). Men som sagt, sånna killar finns och man ska inte nöja sig med vad som helst. Men släng checklistan och leta med hjärtat. Det brukar bli bäst så Lycka till!

• Anatha

Jag tycker det mesta du har räknat upp är fullt normalt och ser verkligen inget konstigt. Det enda jag kan tycka är lite märkligt är att ha ett längdkrav på över 185 cm då utesluter du rätt många killar. Medellängden i Sverige ligger på under 180 cm för män.

Personligen så levde jag ensam under ca 10 år visst träffade jag killar dejtade och hade tillfälliga relationer men det sa aldrig klick. Jag har från 19-29 år inte haft något seriöst förhållande. Folk började prata om mina krav och att de var höga m.m. Men de enda kraven jag hade var ungefär som dina att karln skulle vara normal m.m. Sen skulle ju jag falla för honom och han falla för mig och det är ju inte det lättaste. Nåväl jag träffade i alla fall honom och nu är vi på god väg till altaret.

Lite scb statistik för den nyfikna: www.scb.se/Pages/TableAndChart____47966.aspx

• Anonym

jag tänker att vissa av de där grejorna kan man ta bort, som ålderskravet. dyker rätt man upp och är 45 så lär du ju inte bry dig om det ändå. eller längdkravet. visst det är snyggt o attraktivt med långa killar men därmed inte sagt att man inte kan bli attraherad av någon som är kortare.

om du letar efter checklistan tror jag att det kan bli svårt. om du däremot bara håller ögonen öppna efter trevliga män så tycker inte jag heller att egenskapskraven är orimliga. samtidigt så får man räkna med att några saker som man inte vill ha, ja det får man också.

• Nyfiken gul

tyvärr måste jag nog hålla med din kompis en smula... Man hittar inga drömprinsar med så pass utstuderade krav. Du vet ju faktiskt inte om han över huvud taget existerar så att "utestänga" alla andra är lite naivt faktiskt... för dom egenskaper du efterlyser kanse när det kommer till kritan inte alls fungerar ihop med HANS krav på dig....

Och tyvärr låter det som att du letar efter en specifik person och inte bara _någon_ med speciella egenskaper.

Det är inte fel att söka särskilda egenskaper men man måste nog leta partner med öppna ögon i alla avseenden.

Jag är tex gift med en man som är 14 år äldre än mig och såååå låååångt borta från den jag egentligen tänkt mig.. men faktiskt - min make är det mest perfekta man jag nånsin kunnat hitta fast han inte har en siffra rätt i det jag sökt hos en partner....

fortsätt gärna leta efter din drömprins men glöm inte bort att han lika gärna kan heta Anders och är frånskild 3-barnspappa och jobbar som busschaufför...

• Anonym (#3)

jag skulle avsluta med att jag när jag träffade min man var väldigt väldigt skeptisk. han var sjukt snygg o vi hade vansinnigt roligt ihop men han hade bland annat betalningsanmärkningar. jag, som aldrig i mitt liv betalat en räkning för sent, tänkte att vi aldrig skulle kunna vara ett par. men det fanns en anledning till att han hade fått de där anmärkningarna som jag hade förståelse för. han betalade av på skulderna redan då (var inte särskilt mycket pengar osm tur var) och sen var det 3 långa år med väntan på att de skulle försvinna. idag är de borta och vi lever ett fantastiskt liv men det hade varit dumt om jag hade dumpat honom direkt på grund av det.

• Anatha

Nyfiken gul skrev 2009-12-11 21:11:26 följande:

Man hittar inga drömprinsar med så pass utstuderade krav.
    Utstuderade krav? Vilka har jag missat? Ålderspann på ca 10 år läser jag inte som att det skulle vara uteslutet att mannen inte är exakt det utan mer kanske hitta någon som är på samma ställe i livet.

Att man sen inte vill ha en alkoholiserad psyksiskt sjuk partner tror jag är rätt vanligt. Likaså mellanting mellan soffan och friluft m.m. Och att man båda faktiskt är intresserade av en seriös relation tycker jag också verkar vettigt.
  • Nyfiken gul
    Anatha skrev 2009-12-11 21:15:26 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-12-11 21:11:26 följande:
    Utstuderade krav? Vilka har jag missat? Ålderspann på ca 10 år läser jag inte som att det skulle vara uteslutet att mannen inte är exakt det utan mer kanske hitta någon som är på samma ställe i livet.Att man sen inte vill ha en alkoholiserad psyksiskt sjuk partner tror jag är rätt vanligt. Likaså mellanting mellan soffan och friluft m.m. Och att man båda faktiskt är intresserade av en seriös relation tycker jag också verkar vettigt.
    alltså.. jag kan personligen tycka att det är lite utstuderade krav när man har långa listor på vad man söker och framförallt på vad man _inte_söker.

Jag har själv varit extremt petig med vad jag sökt hos en partner men jag tycker en del saker faller under ramen sunt förnuft och inte alls behöver nämnas som nån form av särskilt krav. Jag menar, alla söker väl efter nån som är frisk, intressant och självgående? Resten får man nog många gånger kompromissa om.

och det är väl just det jag menar med att man inte ska vara så naiv i sitt letande.. Den efterlysta kostymnissen kanske i slutändan faktiskt är långhårig hårdrockare och rent av 5 år yngre än en själv... ? who knows...
  • Anonym

Jag går naturligtvis inte efter någon checklista
    Men det finns en del saker som är viktiga för mig och de flesta har jag försökt att få med här för att kunna ge en bild av vad jag söker efter på ett ungefär.

Jag har träffat alla möjliga typer.

Den yngre killen som är väldigt barnkär, ärlig, snäll, trogen men som inte är redo för allt vad ansvar heter.
    Den äldre killen som tog mig med storm men som var färdig med långvariga relationer.
    Killen som ville ha sex första gången vi träffades för att se om jag var något att ha.
    Han som friade utan att vi ens hade träffats.
    Han som var tokkär i mig men som hade svårt för barn.
    Han som hade skulder.
    Han som var snuskigt rik och gärna köpte presenter men som hade svårt att prata och visa känslor.
    Han som jobbade skift och gjorde klart redan andra gången vi sågs (tur var väl det) att om min son förde liv någon morgon skulle han kasta ut honom från balkongen.
    Detta är bara en bråkdel.

Jag vet att jag lär märka när han med stort H dyker upp, men det skadar ju inte att hålla ögonen och öronen öppna

Ingen av dessa har min son träffat. Jag vill inte presentera dem för varandra först när allt känns rätt. Det var också något min väninna reserverade sig mot. Hon tycker att jag ska inkludera min son mer men det känns inte riktigt bra. Vill att han ska vara trygg och även om jag inte kan garantera honom trygghet 24/7 så vill jag göra så gott jag kan.

Svar på tråden Är mina krav på partner för höga?