• Jemia

Hamster eller marsvin??

Har tänkt köpa ett marsvin eller en hamster till vår dotter i julklapp, nu är jag totalt okunnig vad gäller dessa djur.

Är det någon som har tips om vad som är bäst som sällskapsdjur till en lite tjej mm.

• Svar på tråden Hamster eller marsvin??
  • OMWF

Köper du marsvin måste du ha två iaf. Hur gammal är hon?

• PCO20

Marsvin, utan tvekan! Marsvin är söta, sociala och lugna husdjur som gärna sitter i knäet och gosar.

En hamster är rätt vild och det är inte lika lätt att "hålla koll" på hamstern.

Jag har själv marsvin och älskar dom Varje gång jag är i köket och sätter på kranen så piper dom (dom tror att jag sköljer rent en gurkbit till dom, dom älskar gurka)

Brukar ha besök av en 2-årig flicka och marsvinen tycker det är superkul. Hon går omkring och bära dom och dom har aldrig bitit eller varit aggresiva. Så länge dom får en liten gurkbit så är dom nöjda

• Tecken

Hamstrar är nattdjur; sover på dagen, är aktiva på natten.

Marsvin är mer barnvänliga, av de två.

• viseversa

LÄS på innan du köper djur. Du säger att du är totalt okunnig vad gäller dessa djur. Då kanske du ska vänta med att skaffa djur tills du har koll?

• Bambusa

jag har haft både och,

en hamster lever nått år, är mindre och sover mest på dagen, springer i sitt hjul på natten.. mästare på att rymma ur gallerburar... ska vara ensamma..

ett marsvin lever längre än hamstrar, är mer aktivt på dagen, låter vissligen ibland ganska mkt, oiiioiii ungefär, de är större och lättare att hantera för barn, behöver inget tak på sin bur då dom knappt kan hoppa(när dom är små hoppar dom lite, men inte sen.. ) kan göra väldigt billiga burar åt dom av stora plastlådor, tex ikas undersänglåda.. måste ha cvitamin varje dag,vitkål är superbilligt och innehåller massor av cvitamin... bits väldigt sällan..kan bli supertama.. ska helst vara två eller fler.. men de finns undanatag, vissa som inte går ihop med andra marsvin osv..

annars kan du gå in på en bra zoobutik och prata med dom, dom ska vara vldigt kunniga, annars går du till ett annat zoo... om du är intresserad av ett marsvin finns massor av uppfödare, kolla på www.svenskamarsvinsforeningen.se/ lycka till!

• Mama Africa

Ovanstående har sammanfattat djuren bra. Jag har både och hemma nu, så jag håller med.

Hur gammal är din dotter?
    Tycker du ska fundera på om DU vill ta hand om ett djur under dess livstid. Ett barn kan inte ta ansvar om en levande varelse och hon kommer troligen att tröttna. Har du då tid och engagemang till djuret?

• wappiz

Som sagt - marsvin måste vara minst två enligt djurskyddslag då de är utpräglade flockdjur. Annars riskerar marsvinet att bli apatisk och deprimerad och bara ligga i sin bur. Och du riskerar att bli anmäld och få besök av djurskyddsinspektören och bli bötfälld och kanske få djurhållningsförbud.

Jag har sett så många människor som köper bara ett marsvin ändå med förevändningen att de tror att det är jobbigare att sköta två marsvin (???). (Det är precis tvärtom). Jag och många med mig skulle inte tveka att anmäla. Så tänk på detta och ta till dig informationen, snälla.

Tycker helt klart marsvin. Marsvin är ju ett större djur som inte bara sitter i sin bur. Som är ute på golvet och är social etc. Hamstrar kan nog inte få samma typ av relation till en människa vad jag vet, även om de är söta.

• Jemia

-viseversa- varför tror du att jag ställer frågan här??? kanske för att jag försöker lära mej och samla information för att få KOLL!!!!

Tack för era svar ni andra, jag har läst och läst på nätet och det lutar absolut åt att det blir två marsvin, min dotter är 6 år och jag tycker att hon är mogen för detta nu. Vi har väntat i flera år men det känns okej nu, och självklart vet jag att vi som föräldrar få ta ansvaret för att ta hand om djuren.

• Mama Africa

6 år är en bra ålder för ett första djur. Min äldsta är 6 år och hanterar våra marsvin bra. 4-åringen är lite för högljudd för att grisarna ska trivas hos henne. =)

Tipsar om den här sidan, där kan du få massor av info om marsvin:
    www.marsvin.ifokus.se/

• PCO20
    Jemia skrev 2009-12-12 10:52:46 följande:
    -viseversa- varför tror du att jag ställer frågan här??? kanske för att jag försöker lära mej och samla information för att få KOLL!!!! Tack för era svar ni andra, jag har läst och läst på nätet och det lutar absolut åt att det blir två marsvin, min dotter är 6 år och jag tycker att hon är mogen för detta nu. Vi har väntat i flera år men det känns okej nu, och självklart vet jag att vi som föräldrar få ta ansvaret för att ta hand om djuren.
    Det kommer gå bra Jag fick mitt första marsvin i den åldern! Han var min bästa vän
  • Hannaliten

Min dotter är 6 år och hon ska få marsvin i julklapp. Jag har läst alla böcker som biblioteket hade och även köpt några och slagit in till henne. Jag köpte den största buren de hade i affären plus alla tillbehör. Så, allt det får hon på juldagen när vi firar (bor i USA). Sen på annandag jul kommer marsvinen hem. Jag har paxat ett par från en tjej vars marsvin fick ungar den 20 november. Jag tycker det ska bli så jäkla kul!!!

• tamate

Jag har haft både hamster och marsvin och helt klart marsvin. Dom är så otroligt mysiga. Vi födde upp masvinen och när dom skulle få bebisar hade vi dom på toaletten, annars var dom ute i stallen med våra kaniner etc som vi hade då.
    När man var påväg in på toaletten hörde dom direkt skilnad på stegen så då kallade dom på en och dom är hur goa som helst och man kunde sitta hur länge som helst och gosa med dom.
    Hamstrarna hade jag 2 en hona och en hanne, honan var bland dom elakaste djur jag träffat och hon överlevde hanen med månag år. Vet inte hur många gånger hon hög oss i familjen så nej jag skulle absolut inte rek hamster till barn.
    det var guldhamster jag hade.

Svar på tråden Hamster eller marsvin??