• Indiansommar

Du som jobbar som reseledare på buss!

Du som jobbar som reseledare/guide eller bussvärd på ett bussbolag hur är det? Har du jobb året om eller är det säsongs anställning du har bara? Vad är en normal lön? Hur mycket jobbar du?

Jag är lite sugen på att försöka få ett sådant jobb, men vet så lite om det egentligen och hur förhållandena är att jobba på en buss. Jag är inte intresserad av att vara stationerad utomlands, utan vill komma hem mellan varven eller kanske få en mix på resor i sverige & utomlands. Jag vill alltså inte bli reseledare i tex. Thailand och bo där en hel säsong.

Vad ska man tänka på? Några tips och idéer? Ser att både Ölvemarks & Scandorama har en kortare utbildning nu i januari, är den värd och gå??

• Svar på tråden Du som jobbar som reseledare på buss!
  • hannizen

Eftersom du sett att dom har utbildningar så räckte det ju att gå in på hemsidan och läsa igenom. Jobb är säsongsarbete även sommar.. Lönen är provisionsbaserad och man får vara beredd på att resa långa resor till spanien och andra länder.. Detta är alltså kraven för scadorama och där är det också krav på en fullgjord gymnasieutbildning. Ansökningarna ska vara inne senast i januari. Så man tjänar inte alls bra.

• Willow
    hannizen skrev 2009-12-21 11:56:28 följande:
    Eftersom du sett att dom har utbildningar så räckte det ju att gå in på hemsidan och läsa igenom. Jobb är säsongsarbete även sommar.. Lönen är provisionsbaserad och man får vara beredd på att resa långa resor till spanien och andra länder.. Detta är alltså kraven för scadorama och där är det också krav på en fullgjord gymnasieutbildning. Ansökningarna ska vara inne senast i januari. Så man tjänar inte alls bra.
    provisionsbaserad? nej det är den inte. Hur skulle det gå till?

Har jobbat tidigare med bussresor men jobbar nu enbart som reseledare på orten.
  • hannizen
    Willow skrev 2009-12-21 14:42:18 följande:
    provisionsbaserad? nej det är den inte. Hur skulle det gå till?Har jobbat tidigare med bussresor men jobbar nu enbart som reseledare på orten.
    Hahaha, om du läser. Så har jag ENDAST tagit information från deras hemsida scandorama . Så jaja tro du har rätt. Men det har du ej det står att dom endast har provisionbaserad lön? Varför säger du då att dom ej har det? Det är ju upp till var och ett uppdrag dom har. Men du kanske jobbar på ett annat bolag och har därav helt andra krav och en helt annan lön eller?
Svar på tråden Du som jobbar som reseledare på buss!