• Chaktio

Hur förbereda/vänja hunden för bebis?

I maj/juni kommer förhoppningsvis vårt första barn. Sedan tidigare har vi en hund. Hunden är iofs snäll, men ganska stor, glad och ännu inte så gammal. Han kommer att vara 1 år och 2 månader ungefär.

Hur har ni andra som har hund gjort när ni fått barn? Finns det något bra sätt att förbereda hunden på en ny familjemedlem? Finns det några speciellt bra sätt eller några speciellt dåliga sätt att hantera situationen när man kommer hem från BB?

Dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Hur förbereda/vänja hunden för bebis?
  • HaltaLotta

Det bästa är nog bara att ta hem bebisen, låta hunden nosa och sen bete sig så normalt det går. Inte fya massa, eller schasa bort hunden.
    Den kommer fatta att bebisen är en ny familjemedlem utan att ni förbereder på nåt speciellt sätt.

Så har iaf vi gjort varje gång, och det har inte varit några som helst problem. Lycka till!

• elinaK

Du kan ta med dig en filt till BB som bebisen sen får ligga på så filten får bebbisens dofter också ger ni filten till hunden innan ni kommer hem från BB så hunden får vänja sig vid den nya doften och som föregående skrivare skrev, schasa inte bort hunden låt den nosa och lära känna den nya "flockmedlemen".

• mammahärochnu

Behandla hunden som den familjemedlem den varit tidigare o som tidigare skrivit, inte putta undan den när den söker kontakt o är nyfiken.
    Vi har själv en stor rottweilerhane o han ska få vara med hela tiden som han brukar få vara, börjar man behandla den annorlunda o ignorera den kan man få problem. Oroar mig inte det minsta för detta faktiskt! Men har fått frågan: vad ska ni göra med hunden nu när ni ska få barn? flera ggr o blir bara ledsen, göra o göra, han är med o våran familjemedlem o han ska fortsätta vara det, med eller utan barn.

• snäckis

hej
    jag har själv vovve och är gravid så jag läste cesar millans bok om detta. (mannen som talar med hundar)
    Där skriver han att några dagar innan man kommer hem kan hunden få nosa på ngt som luktar som bebisen. Tvinga inte hunden.
    Sedan samma dag som man kommer hem ska hunden vara väl motionerad och rastad. Barnet går in i huset först och sedan hunden. tryck absolut inte upp bebisen i ansiktet på hunden utan låt hunden komma fram och hälsa försiktigt. Helst på avstånd. Kanske att man säger åt hunden att sätta sig en bit ifrån först innan den får komma fram och hälsa.
    det är viktigt att man förklarar att barnet är över hunden i rang. vilket man gör på detta sätt.
    Han skrev också att om man har en hund som är väldigt vaktande eller avundsjuk så kan det vara bra att avvänja den ex att man nochalerar den lite mer, förbjuder att ligga i soffan osv.
    Allt detta för att underlätta sedan när det kommer en liten bebis som stjäl uppmärksammhet.

Kanske överkurs, många anstränger ju inte sig så här och det brukar ju gå bra ändå. jag gillar cesars metoder även om min vovve får ligga i soffan så är det på mina vilkor. Säger jag nej eller hoppa ner så lyder han direkt. Han är ganska mammig så jag kanske kör cesars metod iaf.

• skånetös78

Vi satte helt enkelt ner babyskyddet på golvet och lät vår hund komma fram och nosa och kolla hur mycket hon ville, sen var det klart! I början var hon jättenyfiken och blev väldigt orolig när dottern var ledsen,men efter någon vecka flöt allt på precis som vanligt!

• lillaaskutt

Vadroligt för er som har hundar som gillar barn. Vår hund som vi köpte för ett par år sedan har tydligen blivit slagen av barn(vilket vi förstått och fått veta i efterhand). så han hatar barn så vi kan troligtvis inte ha kvar vår älskling!Det är sorgligt men har varit elak mot barn redan så, innerst inne vet man svaret=(

• lantmamman
    skånetös78 skrev 2009-12-25 20:35:26 följande:
    Vi satte helt enkelt ner babyskyddet på golvet och lät vår hund komma fram och nosa och kolla hur mycket hon ville, sen var det klart! I början var hon jättenyfiken och blev väldigt orolig när dottern var ledsen,men efter någon vecka flöt allt på precis som vanligt!
    Samma här! Inga problem, trots att vi har sk kamphundar och att en av dem var min "reservbebis" under graviditeten. Mao satt hon konstant i mitt knä och fick all uppmärksamhet. Det ärndrades över en natt när dottern kom hem, men det accepterades utan problem. Hundar är inte dumma, de vet att den nya "vapen" behöver husse och matte mest.
Svar på tråden Hur förbereda/vänja hunden för bebis?