• Maria1968

Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!

Det är ju många som skriver här som har dåliga FSH- och TSH-värden/sköldkörtelbesvär.

Hittade mina gamla labvärden & vill verkligen uppmana till försök med akupunktur (hos ngn m goda kunskaper i kinesisk medicin) som behandling!!

Hösten 2007 (efter min dotters födelse i maj 2007) hade jag förhöjt TSH 5.2 (ref.värden 0,4-3,5)
    FSH 20 (alldeles för högt för att kunna bli gravid & pröva Pergotime igen).

Gick på akupunktur & tog om proverna våren 2008.
    Då hade FSH sjunkit till 8,1.
    TSH normalt: 3,4

Hösten 2008 hade jag FSH 40 (!) vilket var inom ref.värden för "post menopause"
    Började ny akup.serie kombinerat med örtmedicin.

Våren 2009 var FSH 1,8 (= superbra). Jag var dessutom gravid i v. 6 utan att ens ana det.
    TSH var 2,4.

Fick dock missfall i v. 10 tyvärr.

Efter det var FSH uppe i 30 i maj.

Började ny akup.serie/örtmedicin hösten 2009.

God aktivitet i äggstockarna enl min gyenkolog/spec. obstetrik vid ultraljudsundersökn senare på hösten 2009 då jag börjat ny Pergotimebeh.

Så det är verkligen värt att prova.

Jag har haft åldern emot mig och har även en sjukdomshistoria m cancerbeh. (cytostatika o anti-östrogenbehandling/"kemiskt klimakterium" i 5 år) bakom mig. Men som sagt ändå lyckats få bra resultat. Även om det inte är ngt syskon än på G...

Lycka till!

• Svar på tråden Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!
  • nymåne

Jag har också provat akupunktur (och även akupressur) inför mina två graviditeter som resulterade i friska barn trots att jag var över 40 båda gångerna och åtminstone inför andra barnförsöket rekommenderades äggdonation pga förklimakterium.

Hade FSH 20,1 inför min andra graviditet. Gick på akupunktur två gånger/vecka och gjorde även akupressur själv hemma varje dag (man trycker med fingrarna på speciella fertilitetspunkter på kroppen - samma punkter som akupunktören stimulerar med nålar).

Om en månad fyller jag 44 år och så fort jag får tillbaka ägglossningen efter mitt livs andra förlossning så ska jag försöka få ett tredje barn. Har redan kontaktat min akupunktör så att jag i god tid kan påbörja en FSH-reducerande behandling.

• myran6801

Hej,
    Tack för tips o inspiration. Jag har FSH 10 o blev rekommenderad att ge upp eller ÄD efter mitt första ivf i höstas. Läkaren menar att chanserna är näst intill obefintliga med ivf och att jag har åldern emot mig (snart 42). Vill dock inte helt ge upp tanken på att det skulle fungera o har funderat mkt just på akupunktur. Kan ni tipsa (har ni egen erfarenhet) om vart man kan vända sig för akupunktur i stockholm?
    Varma hälsningar

• Maria1968

Jag har gått hos dr Ma på Tulegatan 28 i Stockholm (tel 08-15 52 59).

Hon är doktor i kinesisk medicin & jobbar även m örtmedicin. Hon har bl a intresserat sig för fertilitetsbesvär.

Jag vill även varmt rekommendera boken "The Infertility Cure" av dr Randine Lewis som har skolning både i västerländsk medicin & kinesisk medicin/akup.

Lycka till!!

• myran6801

@Maria1968

Hej,
    har bokat tid hos Dr Ma. Ska bli spännande, tyckte dock hon verkade lite förvirrad men det kanske är fel? Får man fråga vad du betalt per behandlingstillfälle? Jag glömde fråga vid bokningen.
    Hälsningar

• Maria1968

Hej - det var snabbt agerat {#lang_emotions_smile} Vad bra!

Hon har 3-4 patienter parallellt så hon kan låta lite forcerad ibland. 

Men som sagt jag har väldigt god erfarenhet av hennes behandlingar och hon känns väldigt professionell i sitt bemötande och handlag (jag har gått hos några olika akupunktörer genom årens lopp för olika saker).

Sen kan det vara bra att veta att hon även har en manlig assistent som pratar väldigt lite (m betoning på lite) svenska. Han kommer in och plockar bort nålarna osv.

Hon tog 400 kr per behandling när jag gick hos henne 2008 och 2009.  

Spännande att höra hur det går Myran!

• myran6801

@Maria1968

Ja, lika bra att boka genast tyckte jag. Sedan mitt misslyckade ivf i höstas då läkaren påpekade att jag var gammal så har jag blivit lite snabbare av mig ))) Innan kände jag mig hur ung som helst och tog detta med barn inte helt på allvar. Trodde jag hade all tid på mig.... Ska bli spännande att se hur behandlingen går. Tusen tack för din hjälp. Sköt om dig !

• myran6801

Hej!

Idag var jag på min första behandling. Det var bra att du hade förberett mig på assistenten, annars hade jag nog undrat lite. Dr Ma ställde en massa frågor och gick igenom vilken behandling hon tyckte jag skulle göra. Maria1968, fick du nålar med el i? Hur många behandlingar tog du och hur ofta? Jag fick rekommendation att gå 10 ggr tätt, dricka något te och sedan ta akupunktur i samband med ÄP vid eventuell IVF. Det enda som är negativt är att det blir kostsamt. Hälsn Myran

• Maria1968

Ja en skön kille assistenten eller hur...?{#lang_emotions_wink}

Jo jag fick också elstimulans, som jag tror gav en extra skjuts & stimulans på vissa underlivspunkter (så tror jag hon förklarade det också). Kändes inte obehagligt alls tyckte jag, tvärtom. Vad tyckte du?

Och har kokat en hel del påsar te (dvs örter) o druckit. Det är typ en påse som ser ut som kvistar o bark. Men man vänjer sig vid smaken. Maken brukar klaga över att det luktar i hela huset dock...{#lang_emotions_smile}

Örtmedicinen är jag övertygad om är en viktig komponent i det hela, med recept som anpassas till dina specifika besvär. 

Jag gick 1-2 ggr/v i 2 omgångar (ca 15-20 beh. vardera omgång). Jo det blir kostsamt, men som sagt jag fick ju kanonresultat efter bara 3 månader...

Kul att få höra vad du tyckte! Skriv gärna mer o berätta hur det går!
    Varma hälsningar
    M

• myran6801

Hej!

Idag har jag varit på behandling för andra gången. Måste säga att det känns bra efteråt, känner mig mkt mer harmonisk och lugn. Har också kokat te, en massa bark och konstigheter som luktar blä. Smakar jätte illa också, måste skölja munnen och borsta tänderna efter...

Ska bli spännande att se om värdena blir bättre efter behandlingarna. Skall ta några intensivt nu i början innan labtester inför eventuell ny ivf behandling.

Varma hälsningar

Svar på tråden Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!