• Nåffs

Ni som helammar era 9 månaders!

Hej hopp!

Är det någon mer än jag som helammar sin 9 månaders bebis?
    Hur reagerar folk när ni säger att ni fortfarande helammar och vad tycker erat BVC?

Vore tacksam för svar, känns som om jag är ensammast i världen om detta!

• Svar på tråden Ni som helammar era 9 månaders!
  • KickiÖ

Jag trodde att barnet behövde börja äta annat än bröstmjölk när de är ca sex månader, ur näringssynpunkt? Jag ammar min fem månaders, men hon äter även smakportioner av puré och gröt. Jag har inte hört om att man kan helamma till nio månader. Vad säger din BVC?

• Nåffs

Hon går upp i vikt och följer sin kurva precis som hon ska, de tycker ju givetvis att det är hög tid att introducera mat, men enligt mitt BVC så kan barn klara sig enbart på amning till 1 års ålder, även fast det är mycket ovanligt att man helammar så länge idag som jag gör..

• Marlene

jag helammade tills sonen var 10 månader.

Jag brukade nog inte säga att jag helammade och på bvc svarade jag lite svävande om att han visst åt lite smakportioner men inte så mycket. Jag var mest till bvc och vägde och mätte

• Vevvis

Jag nästintill helammade min ena son i över 1 år. Fast det berodde mest på att han vägrade att äta annan mat. Ville inte ens gapa. Var framför allt jobbigt eftersom han inte gick upp i vikt som han borde.(Gör han fortfarande inte.)

Bvc sa inte så mycket om det, bara att de vore bra om han åt annat men eftersom han vägrade hade de inga bra råd. Hans läkare var på och pressade mig om att jag var tvungen att få honom att äta mer riktig mat medan dietisten sa att jag inte skulle känna nån press utan amma på så länge.
    Annars tror jag inte det var så många som trodde/visste att jag nästintill ammande honom helt, de som visste om det sa aldrig nånting om det. Fast jag håller med dig om att man kände sig ganska ensam om det.

• KickiÖ

Där ser man, alltid lär man sig nåt. Det är rätt, man känner ju bäst själv hur man vill ha det.

• redneck girl

kan ju bli svårt med vanlig mat,om man ammar bara så länge.

• tinee

ja amma/gav inte mjölk så länge men min mor gav mig bara mjölk tills jag var 10 månader har hon alltid sagt så...förr i tiden amma dom la minst ett år nästan de flesta... man gjorde de ju så mkt som möjligt då de var de billigaste m.m
    men de är bara är ditt barn nöjd och går upp som hon/han ska så amma på säger ja ... börja när hon/han är redo och du om inte de är så att hon tappar i vikt och så tycker jag man ska ta hysterin me nypa salt liksom

• Snart vår tur

Varför helammar du än? Bara nyfiken! (absolut inte dömande) Är det ett val eller vill inte barnet ha annat? Hur ofta ammas barnet? Blir du inte helt trött av att amma ett så stort barn?..jag menar ett så stort barn äter ju rätt mycket.
    Du måste vara smal som en pinne?!

Jag har en tös på 6 ½ månader som jag ammar. Inte helammar, men nästintill. Hon äter 1 portion mat/gröt per dag, resten ammas hon. Känner att jag måste försöka ge henne mer mat egentligen. Men vi stressar inte. Båda trivs med amningen. Men hon har inte ro att ligga still alltid utan blir det tråkigt så bits hon o kryper iväg! Unge! Huvudsaken är att hon äter mest mat när hon är 12-14 mån då hon ska börja dagis. Lite svårt att få bröstet av dagisfröknarna!

• Marlene

redneck girl skrev 2009-12-12 21:55:37 följande:

kan ju bli svårt med vanlig mat,om man ammar bara så länge.
    Nej, normalt sett så blir det inte det...
Svar på tråden Ni som helammar era 9 månaders!