• Misery

sele på hunden...

hej jag använder sele på min lilla hund och jag trodde d var bra för hunden...men i går sa en hundägare till mig att man absolut inte ska använda sele eftersom man kan skada hunden eftersom dem inte har nå bröstben...stämmer detta är d någon som vet.

• Svar på tråden sele på hunden...
  • Tuvessonskan

Mmm inget jag känner till, jag har alltid trott som du att det måste vara bättre än halsband.
    Vår hund har halsband, men min systers hund som hade stryphalsband en längre tid och ändå fortsatte och dra så att det mest lät som att han skulle strypas har numera en sele. Detta har iallafall fått honom lugnare och till en mycket behagligare vovve.
    Men att det skulle vara farligt har jag aldrig hört.

• Majsan70

Hmm, nu vet jag inte hur det gger till med den biten, men i såna fall borde ju draghundarna må pyton eller?

• PS84

Visst har hundarna ett bröstben, det kan man ju känna jätte tydligt...

Ha sele med gott samvete du, bara den sitter bra på din hund!

• Misery

ja min hund drog oxå väldigt mkt därför jag köpte sele för d verkade så obekvämt med halsband för honom o han trivdes jättebra när jag bytte....ja jag var tvungen att fråga i alla fall om någon annan visste hur det låg till. tack för era svar

• ModestyB

Bröstbenet sitter på bringan, mitt mellan frambenen, det sticker ut och är en bra hållpunkt om man någon gång måste mäta sin hund ordentligt (om man ex. köper wp-sele).

Enligt senaste nr av tidningen hundsport så ska man aldrig rycka och dra hårt i en sele, eftersom hundens skuldror då kan skadas, beroende på modell på selen så blir det ju som att man drar skuldrorna bakåt om man rycker i en sele. Den modell jag har tar inte alls så på skuldrorna, så det lät som onödig skrämselpropaganda. Och alla draghundar sen då, som någon nämnde!? Nej, det där reportaget var inte vidare bra måste jag säga...

För min hund som är osäker i halsband och ibland gör utfall mot andra hanar är sele klart att föredra. Han kan vara sig själv med sele på och slakt koppel.

• PS84
    Misery skrev 2009-12-13 11:53:15 följande:
    ja min hund drog oxå väldigt mkt därför jag köpte sele för d verkade så obekvämt med halsband för honom o han trivdes jättebra när jag bytte....ja jag var tvungen att fråga i alla fall om någon annan visste hur det låg till. tack för era svar
    Sen är det ju hur som helst bättre att träna bort dragandet än att bara byta till sele... (eller som andra, t.ex. till "gå-fint sele" eller halti..)
  • drömhus
    PS84 skrev 2009-12-13 16:50:09 följande:
    Sen är det ju hur som helst bättre att träna bort dragandet än att bara byta till sele... (eller som andra, t.ex. till "gå-fint sele" eller halti..)
    håller med. Alltför ofta man ser små hundar som får ha sele istället för lydnad.
  • PS84
    drömhus skrev 2009-12-13 16:52:16 följande:
    PS84 skrev 2009-12-13 16:50:09 följande: håller med. Alltför ofta man ser små hundar som får ha sele istället för lydnad.
    Ja, gäller inte bara små heller tycker jag.. fast då är det ju oftast halti eller ngt sånt...
    Inget fel i det, har själv använt halti, men man ska ju träna också, det andra är ju bara hjälpmedel...
  • Lucy in the sky

Hej!

Visst kan man ha sele på sin hund, medans man tränar den. Det är dock ingen lösning som man ska ha för alltid. En del hundar får mer styrka av selar.
    Att använda olika redskap tar också mycket längre tid än att använda ett kedjestryp som träningsredskap. Förutsättningen är att man använder det rätt och inte låter hunden dra i det.

Det bästa man kan göra är att försätta hunden i rätt sinnesstämning och att själv vara lugn när man tränar. Hundar har kontaktzoner på kroppen och rör man lätt vid rätt ställen så reagerar hunden därefter.

Det är ytterst vanligt att hundägare kämpar länge med att få sina hundar att gå fint utan att dra i kopplet. Med olika sorters hjälpmedel. Många lägger ut jättesummor för att de tror att ett nytt träningsredskap ska ordna det. Men med rätt kommunikation och rätt teknik kan man faktiskt ordna det på bara ett par övningstillfällen. Och med enkla medel.

Sedan håller man sig till det man lärt hunden.
    Ibland får man påminna den om vad som gäller, förståss.

• hundpuss

Det sprids många rykten och myter mellan hundägare på promenader.
    Ta det med en nypa salt TS, det gör jag

• ModestyB

"Men med rätt kommunikation och rätt teknik kan man faktiskt ordna det på bara ett par övningstillfällen. Och med enkla medel."

Så enkelt är det inte ens för de mest rutinerade och hundspråkskunniga av hundtränare-inte med alla hundar. Sådana kommentarer får lätt andra att känna sig misslyckade och det är ju onödigt.

Personligen så avskyr jag "dressyrlänkar/kedjestryp", för dom oinvigda så är det samma sak som ett strykoppel utan stopp. Kan orsaka nackskador och öka stressen hos hundar.

Att försätta sin hund i rätt sinnesstämning kan också vara lättare sagt än gjort, en blockerad hund når man inte med att vidröra hundens "kontaktzoner", även om massage/zonterapi är jättebra annars.

• LeLove

Min hund har fått diskbråck i nacken, troligtvis mkt pga halsbandet (liten dvärgpinscher med ca 3-4cm brett halvstryp som inte stryper lr vad man ska säga, det bara smiter åt runt halsen när man "drar" i det som mest) och får numera absolut inte ha halsband på sig då på rekommendationer av veterinär & sjukgymnast, men beroende på hur selen ser ut så drar det ju olika på hunden. En Y-sele är tex inte att föredra på min då det fortfarande drar en del på nacken. Den som sitter som i ett band över bröstet och sen runt magen var bäst enligt sjukgymnasten. Men jag kör numera köttbullemetoden funkar oftast väldigt bra, liite svårt ibland att hålla koll på 2 lösa hundar, barnvagn + att vi bor mitt inne i stan...

• Labbematte

Lucy in the sky skrev 2009-12-13 21:57:15 följande:

Hej! Visst kan man ha sele på sin hund, medans man tränar den. Det är dock ingen lösning som man ska ha för alltid.
    Ehhh? Men en sele är väl ingen "metod"- det är ju bara en variant på halsband, eller vad har jag missuppfattat?
  • hundpuss

Lucy in the sky skrev 2009-12-13 21:57:15 följande:

Hej!Visst kan man ha sele på sin hund, medans man tränar den. Det är dock ingen lösning som man ska ha för alltid. En del hundar får mer styrka av selar.
    Kan du utveckla?
    Jag förstår inte, selen är alltså ett träningsredskap?

En hund som går fint i koppel gör det oavsett om du använder sele, stryp, halvstryp, retriverkoppel eller en tunn sytråd.
    Min poäng är att det är inte valet av halsband/sele som är det viktiga, utan helt andra saker.
  • Misery

jag var hos veterinären i dag och frågade honom...och det stämmer inte...det var inte alls nå skadligt på något sätt bara att det var svårare att styra hunden...han tyckte inte jag skulle lyssna så mkt på allt jag hör och det har han ju rätt i.

Svar på tråden sele på hunden...