• lillekatt

Studier i Sthlm och Uppsala-var ska vi bo?

Till hösten ska jag söka ett program på Uppsalas universitet, medan min sambo har hittat en utbildning han vill läsa i Stockholm. Eftersom vi inte riktigt känner till trakterna så bra, så undrar vi om ni har någon bra lösning på var vi kan bo tillsammans?
    Vi är båda studenter, har inga barn och vill helst ha nära till kommunikationer som kan ta oss till både Uppsala och Stockholm ganska snabbt (tex pendel eller bussar som går ofta) Då bostadskön i Stockholm inte ger speciellt stort hopp inför att hitta lägenhet i Stockholm, undrar vi vad det finns för möjligheter till att hitta någon bra ort mellan Stockholm och Uppsala, där vi kan börja leta lägenhet? Har ni några förslag?

• Svar på tråden Studier i Sthlm och Uppsala-var ska vi bo?
  • Pirum

Jag skulle argumentera för att ni väljer antingen U-a eller Sthlm så slipper ni dubbla pendlingskostnader. Tänk på att kolla möjligheten till studentlägenhet också, ifall ni ska plugga. Det är oftast lättare att få.

Från Uplands Väsby tror jag man kan åka pendeltåg både till U-a och Sthlm och det är finemang om inte kostnaden är ett problem. Det är ju bra om man inte behöver byta färdsätt utan kanske tom kan utnyttja restiden till studier.

• Julia Jessan

Jag håller med om att det kan vara praktiskt att bara en pendlar. Jag skulle säga att det är lättare att pendla från Uppsala till Stockholm eftersom de boenden man får i Uppsala oftast ligger närmre station än de boenden man lyckas hitta i Stockholm.

Vill ni vara solidariska så välj Knivsta eller Upplands Väsby. Tror att pendelkostnaden blir billigare från Upplands Väsby... Kan dock vara lättare att hitta boende i Knivsta, men UV är mer "stad" (i Knivsta finns det väl ett Ica eller så...)

Själv pendlar jag från Stockholm till Uppsala varje dag eftersom min sambo har ett bra jobb i Stockholm. Vi bodde i Stockholm när jag kom in i Uppsala och vi hade ställt in oss på att det kunde bli pendling. Eftersom vi bor så till att det tar 2h med lokaltrafik + tåg så köpte vi en bil istället. Det är klart värt kostnaden när man kan bo tillsammans.

Hoppas att det löser sig för er!

• Pumpkin

Jag skulle också välja en av städerna. Dock är det ju inte helt lätt att få tag på hyreslägenhet i Uppsala heller, i alla fall inte som ligger i närheten av kommunikationer till Sthlm. Men som sagt, kolla upp hur kön till studentlägenheter i både Uppsala och Sthlm ser ut, det kan gå lättare och snabbare.

Personligen skulle jag välja Uppsala, men så är jag uppväxt där också och väldigt partisk

• lillekatt

Men så som jag läste på hemsidan för studentlägenheter i Uppsala, så måste väl båda ha blivit intagna på Uppsalas universitet för att vi ska kunna få en lägenhet? Eller räcker det med att bara en av oss går där?

• viracocha

Den som pluggar i Stockholm måste ju ha SL-kort oavsett om ni bor i Stockholm eller i Uppsala. Så det är lite hugget som stucket. Upplands väsby har ok priser på lägenheter och bra kommunikationer till Uppsala.

• Audrey11

Skulle helt klart välja antingen Uppsala eller Sthlm. Däremellan gör ingen glad. Märsta, Upplands Väsby eller Knivsta känns lagom skoj.
    Svårt med hyreslägenhet även i Uppsala. Kan ni tänka er BR så är Uppsala det bättre valet för även om det är dyrt här med så är det något under Stockholmspriser fortfarande och definitivt om ni vill bo nära stationen.
    Tåget tar bara 40 minuter så det är helt ok pendlingsavstånd. Har dock ingen erfarenhet av att pendla i rusningstrafik så jag vet inte hur de håller tiderna.

• lillekatt

Ok, Uppsala låter ju skoj för min del (har varit där några gånger och gillar stället mycket). Men hur mycket kostar det ungefär på en månad att pendla från och till Uppsala från Stockholm? Ser på SJ-s hemsida att man kan köpa ett så kallat pendlar-kort som man laddar upp med pengar, men har ingen uppfattning om hur mycket det kan gå på..

• Audrey11

Vet tyvärr inget om pendlarpriser, men det lär ju bli billigare om bara en pendlar även om det blir längre för den personen.
    Uppsala är en bra stad att bo i tycker jag. Har bott i Stockholm i 3 år också och trivdes där med, men då gick jag i gymnasiet och hade lite andra referensramar och önskemål. Har barn och familj nu så Uppsala känns lagom stort. Blir bara stressad när jag är i Sthlm nu....men det är väl en vanesak.

Ska du plugga så är nog Uppsala en fantastisk stad att bo i med tanke på alla nationer. Sthlm blir mer opersonligt i det avseendet. Pluggade själv utomlands, men har många kompisar som prisar Uppsala som studentstad.

• Pumpkin

Jag har pluggat i både Uppsala och Stockholm och Uppsala är en MYCKET bättre studentstad än vad Stockholm är. Det är ju dessutom något som din kille också kan utnyttja även om han inte pluggar i Uppsala, det är bara att skaffa ett gästleg om man vill gå på nationerna.

Vet inte hur det är, om båda måste vara studenter i Uppsala eller ej för att få en studentlägenhet, men OM det nu är så så kan ni ju välja att bara en av er (dvs du) står på hyreskontraktet. Visst, skulle det ta slut mellan er så blir det ju lite struligare för honom, men tills dess kanske ni har kunnat fixa ett annat boende också...

• lillekatt

Ojoj...längtar redan :)
    Dock oroar jag mig lite för pendligspriserna, min kille måste ju även köpa SL-kort eftersom tåget inte stannar i närheten av Stockholms universitet. Vi får jobba hårt och försöka tjäna in extra mycket pengar till honom helt enkelt.

Svar på tråden Studier i Sthlm och Uppsala-var ska vi bo?