• puss

vad är "bol"?

läser inte king, men uttycket är tydligen poppis.
    vad betyder det?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden vad är "bol"?
  • puss

men säg då!

• Elli47

King? I Träl-böckerna av Sven Wernström så betydde "att bola" att ha samlag om jag minns rätt... men jag vet inte om det är det som avses... I vilket sammanhang har du stött på ordet??

• puss

när nåt är slut. slut, bol.

• puss

haha ja då, jag hittar inget. bara om kroatien.

• puss

jag läser inte shitlitt, men kom igen?

• hopparmamma

Nu har jag inte läst alla Kings böcker, framför allt inte de som kommit på senare år. Men Liseys Berättelse är den enda där jag stött på begreppet "bol" så jag tror inte att det är speciellt vanligt. Men som sagt, har inte läst allt de senaste åren så jag kan absolut ha missat det.

I Liseys berättelse så är det dels en skattjakt, något roligt Liseys man gör med sin bror när han var liten. Men det är även en form av späkning, eller kanske botgörelse, för att få ut "äckelgeggan" man har i sig, eller för att gottgöra för något man gjort. I det fallet kallas det en blodbol. Äckelgegga kan väl närmast jämnställas med galenskap.

• sunshiine

på tal om kroatien på kroatiska betyder bol-man har ont
    sedan finns en stad som heter så oxå.

• Skabbig
    Elli47 skrev 2009-12-12 21:24:00 följande:
    King? I Träl-böckerna av Sven Wernström så betydde "att bola" att ha samlag om jag minns rätt... men jag vet inte om det är det som avses... I vilket sammanhang har du stött på ordet??
    Nja, på svenska så menar man specifikt "omoraliskt sex":
    "Tempelbolare
    Män som utövade religiös prostitution i olika främmande religioners tempel. "
    www.alltombibeln.se/bibliskordbok/ord_t.htm
    pressylta.com/lankvart/SvenskaInvektiv.htm

På danska är bolle knulla.
    sunshiine skrev 2009-12-24 01:00:27 följande:
    på tal om kroatien på kroatiska betyder bol-man har ont sedan finns en stad som heter så oxå.
    Samma sak i flera andra slaviska språk.
  • Lusthan

Jag har ärligt aldrig hört talas om det förutom i Lisey´s Story. Vad jag har förstått så är det något påhittat. Stephen King brukar vara rätt duktig på att använda sig av påhittade ord. Boule är ett av de. Har börjat läsa den boken igen nu. Även i The Dark Tower-serien använder han påhittade ord men jag tror inte att just detta ordet finns med. Minns inte riktigt. Han är dock duktig på att återanvända och knyta samman karaktärer och böcker och därmed även ord.. Har en rätt ordentlig samling nu och karaktärer och ord återkommer ofta.

Svar på tråden vad är "bol"?