• Anonym (värd)

Hyra ut i andra hand

Hej,

Jag skulle vilja hyra ut min hyresrätt i andrahand. Anledningen tll att jag är anonym är för att jag eg inte har ett giltigt skäl för att hyra ut den, utan att jag ska flytta ihop med min mamma ett tag för att kunna spara pengar. men jag vill INTE säga upp min lägenhet då det är nästintill omöjligt att få en ny. Hur går jag tillväga för att hitta en trygg hyresgäst, vart ska jag börja leta? Jag vill gärna ha ett kontrakt som ger tre månaders uppsägningstid från båda hållen så man sitter "säkert" ifall den sägs upp (då jag har 3 månader mot fastighetsvärden) Nån som har nån bra sajt på nätet, eller tips på vart jag kan hitta en bra hyresgäst?

• Svar på tråden Hyra ut i andra hand
  • Anonym (S)

MEN - jag skulle prata med värden ändå. KOmmer de på dig, och säger upp dig får du taskiga referenser och kan vara "spärrad" hos andra värdar...

Jag hyrde en nära släktings lägenhet när jag mådde piss (officiellt sätt så delade vi den ihop) och jag ansöökte om tillstånd för det (också med den ekonomiska aspekten) och vi fick grönt ljus.

Vilken stad bor du i? Stor värd eller en liten privat?

• Anonym

Först och främst, kolla upp med din hyresvärd så de godkänner det. Andra är att du ska skaffa ett kontrakt, finns nog att köpa i bokhandlar och dyl.
    Annars skulle jag gå på referenser. Sök på blocket (finns många där som söker lght!), eller sidor på nätet om andrahandsuthyrning finns säkert också, eller bland vänner och bekanta, sprid ut ryktet att du söker en andrahandshyresgäst. Be om referenser från andra hyresvärdar och kompisar om personen.

Om du vill vara helt säker på att hyran betalas i tid kan du göra så att hyresgästen ska ge dig pengarna så betalar du in räkningen.
    Har du god kontakt med dina grannar så kan du ju be dem kontakta dig om det skulle vara mysko folk som springer ut och in ut lght och om det är mycket fester osv.

• Anonym (värd)

Anonym (S) skrev 2009-12-12 22:00:50 följande:

MEN - jag skulle prata med värden ändå. KOmmer de på dig, och säger upp dig får du taskiga referenser och kan vara "spärrad" hos andra värdar... Jag hyrde en nära släktings lägenhet när jag mådde piss (officiellt sätt så delade vi den ihop) och jag ansöökte om tillstånd för det (också med den ekonomiska aspekten) och vi fick grönt ljus.Vilken stad bor du i? Stor värd eller en liten privat?
    hur länge har man rätt att hyra ut deni andra hand då?
  • Anonym (värd)

MEN - jag skulle prata med värden ändå. KOmmer de på dig, och säger upp dig får du taskiga referenser och kan vara "spärrad" hos andra värdar... Jag hyrde en nära släktings lägenhet när jag mådde piss (officiellt sätt så delade vi den ihop) och jag ansöökte om tillstånd för det (också med den ekonomiska aspekten) och vi fick grönt ljus.Vilken stad bor du i? Stor värd eller en liten privat?
    Jag bor i sthlm. Den kommer vara under kontroll då jag själv bor i närheten sen med.
  • ThisIsMe

Anonym (värd) skrev 2009-12-12 22:19:33 följande:

hur länge har man rätt att hyra ut deni andra hand då?
    Det får du fråga din hyresvärd om.
  • längtar och väntar

Giltiga skäl till att hyra ut sin lägenhet är t.ex. om man ska provbo som sambo eller om man ska plugga vid annan ort. Jag vet inte hur lång tid som är maxtid man får hyra ut, men rekommendationen är att man hyr ut 6-9 månader i taget. Annars kan den som bor i lägenheten få besittningsrätt.

• Anonym (S)

längtar och väntar skrev 2009-12-12 23:43:34 följande:

Giltiga skäl till att hyra ut sin lägenhet är t.ex. om man ska provbo som sambo eller om man ska plugga vid annan ort. Jag vet inte hur lång tid som är maxtid man får hyra ut, men rekommendationen är att man hyr ut 6-9 månader i taget. Annars kan den som bor i lägenheten få besittningsrätt.
    Ett år var inga problem för mig. Med Svenska Bostäder som värd. I Stockholm.

Man är själv ansvarig för lägenheten, även om man hyr ut. Tex slår min "andrahandshyresgäst" sönder lägenheten är det MIN huvudvärk.

Man bör självklart skriva in att X avsäger sig besittningsrätt.

Att vara ärlig, och berätta varför du behöver hyra ut är bättre för ref. skull och så du inte riskerar att bli av med den.

Att själv betala hyran till värden och få pengar av HG är för mig självklart.

Du har inte rätt att ta ockerhyra (typ +10% för slitage)

Jag skulle begära en deposition för ev förstörelse, om de förstör väggar, handfat eller liknande, som lämnas tillbaka.

Jag lever och hoppas efter principen att ÄRLIGHET lönar sig. Prata med värden. Eller ring och prata med hyresgästföreningen.

Ditt skäl (ekonomiskt) är inte något som värden MÅSTE godkänna. (Typ som att plugga på annan ort, eller prova samboskap) men jag tycker ändå att man ska prata med dem. Lycka till igen.
Svar på tråden Hyra ut i andra hand