• preciousgirl

Ofarligt med glögg?

En tanke som bara slog mig plötsligt...

Kan det vara skadligt att dricka Blossas lättvinsglögg under graviditeten? Jag har aldrig hört någon säga något om det, men om man läser på flaskan så står det ju att alkoholhalten är 2,25%.

Jag har aldrig tänkt på att det kanske är skadligt. Jag ser inte lättvinsglögg som alkoholhaltigt. Det är ju lika svagt som cidern som småbarn kan köpa i affären o låtsas blir sketfulla på...

Blossa's lättvinsglögg:
    blossa.se/sortiment/product.aspx

Dufvenkrooks Hjortronglögg:
    www.dufvenkrooks.se/page.php&prod_id=101

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-13 01:36
    På blossas hemsida kan man ju läsa följande:

"BLOSSA Röd Lättglögg

Den är identisk med vinglöggen på alla punkter utom en: alkoholhalten. BLOSSA gör nämligen sin lättglögg på starkvin och fylligt rödvin, och inte på druvjuice.

Det gör att smaken blir i en klass för sig ? glöggen behåller sin mulliga vinkaraktär, medan alkoholen varsamt trollas bort."

Menar dom då att alkoholen redan då flaskan lämnar butiken kokat bort, eller vadå?

Jag brukar inte koka min glögg, utan bara värma den, så den blir lagom varm. Sådär precis innan den börjar koka tar jag av den ifrån spisen.

• Svar på tråden Ofarligt med glögg?
  • Unex

Det finns ju helt alkoholfri glögg som nog är att föredra. Jag är mycket tveksam till att man "får" dricka lättvinsglögg.

• AlexiusMamma

Det är 15 års ålders gräns på 2,25% alkohol och eftersom dom inte kan konstatera exakt hur mycket alkohol som är farligt för fostret så bör man avstå helt. Seriöst 9 månader kan man avstå, en jul kan man ta alkoholfri glögg. Att skaffa barn innebär att man måste offra vissa saker, och att man ska vilja göra det med!

• preciousgirl
    Unex skrev 2009-12-13 01:34:30 följande:
    Det finns ju helt alkoholfri glögg som nog är att föredra. Jag är mycket tveksam till att man "får" dricka lättvinsglögg.
    Vart hittar man helt alkoholfri glögg?
    Utan nån procents alkohol alls alltså.
    Helt alkoholfri! Har aldrig sett sån nånstans...
    AlexiusMamma skrev 2009-12-13 01:36:02 följande:
    Det är 15 års ålders gräns på 2,25% alkohol och eftersom dom inte kan konstatera exakt hur mycket alkohol som är farligt för fostret så bör man avstå helt. Seriöst 9 månader kan man avstå, en jul kan man ta alkoholfri glögg. Att skaffa barn innebär att man måste offra vissa saker, och att man ska vilja göra det med!
    Klart att jag inte vill riskera mitt barns hälsa, o det är klart jag inte vill dricka denna glöggen om den är farlig. Jag bara undrar om den verkligen är det? O vad det gäller dom där vanliga ciderflaskorna så är det då ingen 15-årsgräns på dom inte. Jag köpte dom själv då jag var 10 år. Jag menar inte cider som kopparbergs i butik, eller så. Utan dom andra. Kommer inte på vad dom heter nu dock, tyvärr...
  • AlexiusMamma
    preciousgirl skrev 2009-12-13 01:40:07 följande:
    Klart att jag inte vill riskera mitt barns hälsa, o det är klart jag inte vill dricka denna glöggen om den är farlig. Jag bara undrar om den verkligen är det? O vad det gäller dom där vanliga ciderflaskorna så är det då ingen 15-årsgräns på dom inte. Jag köpte dom själv då jag var 10 år. Jag menar inte cider som kopparbergs i butik, eller så. Utan dom andra. Kommer inte på vad dom heter nu dock, tyvärr...
    När jag var 14 vet jag att vi köpte sådan cider. Och vi blev nekade överallt utom på ett ställe som sket i det. Det ska nog vara en gräns på det iaf en som affärerna har satt. Jag vet inte hur gammal du är men det kanske var ett tagsen du var tio (inget illa menat) men systemet har kanske hunnit ändras tills jag var 14? Bra att du avstår från alkoholhaltig glögg. Man kan ju aldrig vara säker på vilken mängd som skadar fostret så jag avstod till och med från alkohol praliner ;P
  • Hannah76

Köp lättglöggen och värm den ordetligt (koka) så är det helt lugnt att dricka, för att vara på den säkra sidan.

• AlexiusMamma
    Hannah76 skrev 2009-12-13 02:03:15 följande:
    Köp lättglöggen och värm den ordetligt (koka) så är det helt lugnt att dricka, för att vara på den säkra sidan.
    Ja man kan ju koka bort alkoholen! :D
  • Cherrie

Ja alkhol är alkohol oavsett halten.. Jag dricker bara saftglögg. Finns många alternativ och många är helt ok =)

• preciousgirl
    Cherrie skrev 2009-12-13 06:42:19 följande:
    Ja alkhol är alkohol oavsett halten.. Jag dricker bara saftglögg. Finns många alternativ och många är helt ok =)
    Vart köper man saftglögg? Tror aldrig jag sett nåt som heter så nånstans.
    I vanliga livsmedelsbutiker, eller? Ica, Willys, Netto, Coop?
    Heter det bara saftglögg?
  • RosaGris
    AlexiusMamma skrev 2009-12-13 01:36:02 följande:
    Vart har du sett 15 års gräns?
    De affärer jag har jobbat i har haft 18 årsgräns....
    preciousgirl skrev 2009-12-13 01:40:07 följande:
    Vart hittar man helt alkoholfri glögg?Utan nån procents alkohol alls alltså.Helt alkoholfri! Har aldrig sett sån nånstans...

Alokholfri glögg får du om du köper saftglögg... vi dricker alltid saturnus saftglögg här.. jättegod, de som vill ha med alkohol spetsar med sprit :)

herrljunga cider m 0.7 procnt kanske du menar? i vår affär é det 18års gräns på dom med nu för tiden.. men jag fick köpa när jag var liten :)
Svar på tråden Ofarligt med glögg?