• Anonym

Oense om byte av "schema" vid växelvis boende

Hej,

Min 10-årige son bor hos mig resp sin mamma varannan vecka i grunden,
    med mer eller mindre "övervikt" hos mig.
    Med anledning av årets 53 veckor vill hans mamma modifiera den rullande bytesordningen så att hon som hon säger "fortsätter att vara barnfri" jämna veckor, anledningen verkar vara att hon har vänner ("alla") som kommer att vara
    "barnfria" jämna veckor 2010.
    För min familj bestående av blivande fru och hennes två döttrar, mig och min son skulle det betyda att alla våra tre barn aldrig skulle vara här samtidigt på helgtid.
    De skulle bara få dela vardagar tillsammans.
    Alla aktiviteter som vi som familj kan och vill göra helgtid skulle alltså aldrig kunna innefatta hela vår familj. Vi vuxna skulle tvingas välja vilket/vilka barn
    som kan vara med.
    Jag kan inte se annat än att det här INTE är för vår sons bästa.

Vi kontrollerade möjligheten att byta även med flickornas pappa, men det skulle medföra byten för fler nya partners och ex-partners med barn i en närmast oändlig kedja. All berörda kan inte göra en modifikation för att min sons mamma
    ska få vara "barnfri" jämna veckor.

Mot den här bakgrunden har jag alltså sagt att det inte fungerar, det främjar inte vår sons bästa. Responsen blev "jag går till familjerätten om det här inte blir löst".
    Visst det kan vi väl göra, det är väl snarast samarbetssamtal de kan erbjuda?
    Får det några som helst konsekvenser om min sons mamma trots allt visar sig
    inte vilja delta i samarbetssamtal?

Är det rimligt att en förälders påstådda behov av att vara barnfri vissa helger
    ska innebära att en hel familj där barnen har stort utbyte av varandra fråntas alla sina gemensamma helger?

• Svar på tråden Oense om byte av "schema" vid växelvis boende
  • Anonym

Låter inte klokt,jag skulle tro och HOPPAS att familjerätten i detta fall skulle gå på er linje, att HELA famlijen ska kunna få tid tillsammans brukar de se som väldigt viktigt så jag tror inte mamman skulle få igenom ett sådant krav som uppenbarligen bara beror på helt själviska intressen.

• Anonym

Har ni en överenskommelse om att hon har barnet udda veckor så är det den överenskommelsen som gäller. Samma gäller givetvis för alla andra inblandade barn med separerade föräldrar.

• Anonym (go)

Nej det är inte rimligt.
    Hon ser väl först och främst till sitt eget kan man tro. Men hon borde ju vara så pass vuxen att hon skulle kunna göra det bästa för sonen.
    Kanske går att föreslå att han kan vara lite extra hos dig/er ifall hon behöver vara "barnfri" någon gång.

• Anonym

Överenskommelsen är att det är växelvis boende för vår son.
    Det har ingenting att göra med vad veckorna kallas i almanackan.
    Om veckonumren fick styra skulle det innebära att den som tilldelats de
    udda veckorna får två veckor i rad det här årsskiftet.
    Skulle det vara barnets bästa när barnet har svårt att vara ifrån en av föräldrarna i ens en hel vecka?

Vår son är redan mer hos oss.
    När den här diskussionen startade i fredags meddelade jag att jag utöver det
    givetvis lovar att göra allt jag kan för att hjälpa till vid behov.
    Jag har inget skriande behov av att vara "barnfri". Snarare tvärtom...
    Har jag oöverkomliga förhinder hjälper jag gärna till att ordna barnvakt i bekantskapskretsen, vilket jag också meddelat.
    Responsen har bara blivit i stil med "så här blir det, annars går jag till familjerätten". Rena direktiv, med andra ord.

• Anonym (luddigt)

För det första så kan familjerätten inte bestämma något, de kan bara hjälpa föräldrarna att kommunicera med varandra. Det spelar alltså ingen roll vad FR "tycker" för de ska hålla sig neutrala i sakdiskussionen.

När det gäller vem som har "rätt" i just er diskussion blir det väldigt luddigt. Överenskommelsen varannan vecka kan lika gärna betyda att man fortsätter med just varannan som det kan betyda att man fortsätter med udda/jämna veckor. Det är alltså upp till er föräldrar att komma överens om vilken tolkning ni vill ha.

Det som familjerätten faktiskt kan hjälpa er med är att hitta en kompromiss som båda är nöjda med. Men då gäller det att ni går dit med avsikten att hitta en kompromiss. För om båda två går dit med avsikten att få sin vilja igenom så kommer det att gå åt skogen.

• FIame

Vilken soppa. Men en synnerligen intressant soppa måste jag säga. Nu låter det ju inte som en allvarlig händelse er lilla incident. Men kärnfamiljen for the win.

Svar på tråden Oense om byte av "schema" vid växelvis boende