Oense om byte av "schema" vid växelvis boende
Hej,
Min 10-årige son bor hos mig resp sin mamma varannan vecka i grunden,
med mer eller mindre "övervikt" hos mig.
Med anledning av årets 53 veckor vill hans mamma modifiera den rullande bytesordningen så att hon som hon säger "fortsätter att vara barnfri" jämna veckor, anledningen verkar vara att hon har vänner ("alla") som kommer att vara
"barnfria" jämna veckor 2010.
För min familj bestående av blivande fru och hennes två döttrar, mig och min son skulle det betyda att alla våra tre barn aldrig skulle vara här samtidigt på helgtid.
De skulle bara få dela vardagar tillsammans.
Alla aktiviteter som vi som familj kan och vill göra helgtid skulle alltså aldrig kunna innefatta hela vår familj. Vi vuxna skulle tvingas välja vilket/vilka barn
som kan vara med.
Jag kan inte se annat än att det här INTE är för vår sons bästa.
Vi kontrollerade möjligheten att byta även med flickornas pappa, men det skulle medföra byten för fler nya partners och ex-partners med barn i en närmast oändlig kedja. All berörda kan inte göra en modifikation för att min sons mamma
ska få vara "barnfri" jämna veckor.
Mot den här bakgrunden har jag alltså sagt att det inte fungerar, det främjar inte vår sons bästa. Responsen blev "jag går till familjerätten om det här inte blir löst".
Visst det kan vi väl göra, det är väl snarast samarbetssamtal de kan erbjuda?
Får det några som helst konsekvenser om min sons mamma trots allt visar sig
inte vilja delta i samarbetssamtal?
Är det rimligt att en förälders påstådda behov av att vara barnfri vissa helger
ska innebära att en hel familj där barnen har stort utbyte av varandra fråntas alla sina gemensamma helger?