• murvlan

Hur acceptera att det inte blir fler barn?

Jag vill ha fler barn, men det vill inte sambon. Ni har hört/läst det förut, eller hur? Men jag skulle gärna vilja höra erfarenheter från er som accepterat detta faktum, att det enda barnet förblir just endabarn trots att ni ville något annat. Det handlar ju inte bara om att bita i det sura äpplet just nu, utan att verkligen LEVA med beslutet, livet ut. Utan att bli bitter eller kräva någon slags kompensation: "du ville inte ha fler barn, så nu måste jag få skaffa den här sommarstugan eller hunden eller whatever". Exempel bara, hoppas att ni fattar vad jag menar. Hur gjorde ni för att acceptera och hur går det idag?

Vår bakgrund är väl lite småkomplicerad i sammanhanget, här är en kortkort resumé:
    Vi träffades ganska sent i livet. Han har två vuxna barn från ett tidigare förhållande och var tämligen övertygad om att han aldrig mer ville ha barn. Så vi var tillsammans på de premisserna under några år. Jag ville ha barn och var helt inställd på att lämna honom när längtan blev för stor. Men det var inte så lätt, för det här är mannen i mitt liv och jag verkar vara kvinnan i hans! Så försökte vi ändå göra slut, vilket resulterade i att han beslutade sig för att ändra sig i barnfrågan. Vi flyttade ihop och efter något år var det dags att "skaffa" barn. Och så heter det ju inte. Man skaffar inte barn, man får dem om man är väldigt lyckligt lottad. Vi fick kämpa länge, men efter fyra IVF blev jag äntligen gravid och idag har vi en helt fantastisk underbar bebis på åtta månader. Som borde få syskon. Tycker jag. Men inte han.

Han säger att han är för gammal (han är 51 och jag är 38, så visst, vi är "gamla" föräldrar, men vi är BRA föräldrar!) och att han vill ha lite frihet kvar. Att det räcker med ett barn. Visst, vårt barn har två halvbröder men de är ju vuxna, det blir inte samma sak. Och det är inte bara för att h*n ska få syskon, utan också för att jag tycker så vansinnigt mycket om att ha barn. Visst förstod jag att det skulle vara stort att bli förälder, men jag är ändå förvånad över den enorma kraften i kärleken jag känner för vårt barn. Jag vill att den kärleken ska få växa tillsammans med ett barn till!

Visst, jag är fullt medveten om att vi kanske inte kan få fler, men det är en helt annan sak att kämpa tillsammans för att nå ett gemensamt mål än att tvista om vilket målet faktiskt är.

Så - jag hoppas att någon vill dela med sig av egna erfarenheter kring det här svåra, som ju inte går att kompromissa om.

• Svar på tråden Hur acceptera att det inte blir fler barn?
  • Mabaja

Jag har en pappa som idag är 65 år.. Han var 40 när han fick mig, 46 när han fick min syster.. Jag anser att han var på tok för gammal för idag är han sååå mycket gubbe och begränsad jämfört med när han var yngre...

Jag hade önskat att pappa var kanske 5-10 år yngre och fått mera glädje av honom nu...

• murvlan

Tycker din syster likadant? Är det inte skönt att ha en syster i alla fall när far din nu är så mycket "gubbe" :) ?

• Mabaja
    murvlan skrev 2009-12-13 17:53:24 följande:
    Tycker din syster likadant? Är det inte skönt att ha en syster i alla fall när far din nu är så mycket "gubbe" :) ?
    Vi alla fyra önskar att han var 10 år yngre...
  • grodanboll85

jag accepterar att min sambo inte vill ha fler barn fast iof är vi unga ännu vi fick barn när vi va 21 å blir 25 nästa år men som han känner nu så vill han absolut inte ha fler barn i framtiden han tycekr de räcker med dottern. Visst jag är lite sugen på en till men ne jag accepterar min sambos beslut. Å nöjer mej med vår dotter

• grodanboll85

dock känner jag att mitt svar kanske inte riktigt passa in i denna tråden läste nog ditt inlägg lite för snabbt

• guldbruden

min pappa var 55 när jag kom och skulle inte vilja byta honom mot något i världen.
    Han var lugn och stabil och hade lekt livet innan jag kom och han var 57 när min bror kom och vi har aldrig upplevt det jobbigt.

Men jag tror det är olika från person till person hur "gubbig" man blir.

visst vore det roligt idag när han e 87 år om han vore 10 år yngre men det är mer för att man känner att tiden rinner iväg från honom

• Mabaja

TS: Jag vill inte såga dina känslor, inte alls.. Jag vill bara påpeka att jag själv hade föredragit en mycket yngre pappa. Det kan ha att göra med att min mamma gick bort i somras och att han är ensam kvar nu och dessutom så mycket äldre än min mamma..

Ni får väl sitta ner och diskutera igenom en lösning... Försöka hitta en lösning där båda parter blir någorlunda nöjda iaf... Inte att den ena är supernöjd och den andra är missnöjd..

• Babalu

Jag tror man kan komma till en harmoni och balans och acceptans för det. Men man måste verkligen kämpa och tro på det för att kunna släppa det. Finns ju en risk att man nästan lite maniskt inte kan sluta tänka på det.

Gör så här, varje gång du tänker att du vill ha barn så ersätter du tanken med något annat, typ vad det egentligen är du saknar. Sen omformar du det som om du hade detta. Låter det flummigt?

Vad jag försöker säga är att om man egentligen känner att man måste respektera sin mans önskan och vill ha ett barn som verkligen är efterlängtat och alltså själv vill sluta önska att man vill ha flera så bestämmer man sig för det. Leta upp exempel på att ensambarn inte måste sakna syskon. Sen går du över till dig själv. Känns det som om du vill ha barn för att själv hitta ro och balans i livet?

I sådana fall så ersätter du tanken "jag vill ha barn" varje gång du tänker det med "Mitt barn har det bra!" och " Jag känner mig lugn och harmoniskt". Efter att hållt på så i sisådär ett halvår så börjar man tro på det och släpper så småningom tanken.

För hur kul är det att få ett syskon som man känner sig som ensamstående förälder till fast man är två?

Lycka till.

• Iris2001

Jag har själv inga syskon och fick mitt första barn för 6 månader sedan. Jag älskar att vara mamma och skulle nog inte kunna kompromissa på frågan att få ge min dotter ett (eller helst fler) syskon. Jag är lyckligt gift men jag tror att jag skulle ha väldigt svårt att gå vidare om min man inte ens ville försöka skaffa fler barn. Självklart är jag evigt tacksam över min dotter men detta handlar om så fundamentala känslor och behov, inte bara vad gäller min framtid, utan min dotters framtid. När jag och hennes pappa inte finns längre vill jag att hon ändå ska omges av en stor familj.

Svar på tråden Hur acceptera att det inte blir fler barn?