• Xeroina

Medicin genom passkontrollen

Hej vi ska åka till Thailand nästa vecka och jag funderar på hur det fungerar med medicin genom säkerhetskontrollen. Har kikat lite på flygbolagets sida och blir inte riktigt klok. Dom vill inte att man packar medicin i bagaget å andra sidan så står det att man bara kan ta ombord medicin som man behöver under flygresan. Vi har en stor flaska mollipect som vi vill ta med men den är inte nödvändig just nu men om han skulle bli förkyld där så behöver vi den. Inhalations medicinen är väl inga problem genom säkerhetkontrollen?

• Svar på tråden Medicin genom passkontrollen
  • Mrs Winter

Jag ringde kontaktade ambassaden i Sverige (för det landet vi skulle till) då jag skulle ta med medicin.Varken apotek el läkare verkar riktigt veta hur det går till.Du kanske får ta med dig medicinen ut från Svrige.Men inte in i det landet ni skall till.Det gäller att vara ute i god tid när man skall fixa med sådant här.

• gamlingen

Ta med recept från läkaren.

I övrigt måste du respektera landets lagar. Det är de som bestämmer, inte du som kommer på tillfälligt besök.

• Babydoll79

Inhalations medicin är ok att ta med in på flyget. Narkotiska preparat däremot måste man kolla upp med ambassaden, alla länder har olika lagar.

• Xeroina

Jo, det där med recept, man får ju inte det längre det är ju elektoniskt på apoteket.

Min narkotika klassade medicin lämnar jag hemma, men sonens vanliga hostmedicin är säkert inte ens receptbelagd där men jag funderar på mängden - det är en stor flaska

• Mrs Winter
    Xeroina skrev 2009-12-13 20:59:51 följande:
    Jo, det där med recept, man får ju inte det längre det är ju elektoniskt på apoteket.Min narkotika klassade medicin lämnar jag hemma, men sonens vanliga hostmedicin är säkert inte ens receptbelagd där men jag funderar på mängden - det är en stor flaska
    Det här är det nya som gäller:
    om du har vätskor med dig får varje flaska, burk eller tub
    innehålla högst 100 gram (eller 1 deciliter).
    Du ska stoppa alla vätskor i en en-liters plastpåse
    som går att stänga.
    Allt måste få plats i påsen utan problem.

http://www.lfv.se/sv/Lattlast/Sakerhetskontroll/Nya-regler-for-handbagage/

• Xeroina

Har letat vidar och hittade det här på transportstyrelsens hemsida:

Receptbelagd medicin i vätskeform
    Du får ta med så mycket som du behöver under hela din bortavaro. Här ingår även vätskor som används för medicinska ändamål, t.ex. sondmat, blodprodukter och sköljvätskor, samt behållare med kylfunktion för t ex insulin.

Tänk på att säkerhetskontrollanterna kan göra stickprov på flytande mediciner, barnmat och dietmat som tas med.

Det finns då olika sätt att bevisa att din medicin är nödvändig för dig, t ex:

visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på,
    visa upp recept eller utdrag från Apoteket,
    visa upp läkarintyg,
    smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.
    Receptfri medicin i vätskeform och linsvätska
    När det gäller receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar etc.) får du i första hand ta med det du behöver under själva flygresan. Du kan dock ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet och/eller din receptfria medicin, inkl. linsvätska, bara finns i större förpackningar. Ta inte med större förpackning än nödvändigt.

Tänk på att säkerhetskontrollanten kan göra stickprov på flytande mediciner som du har med i handbagaget. Du kan då bli ombedd att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.

www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Vatskor-i-handbagage/Medicin-barnmat-och-dietmat/

Detta tolkar jag som att sonens hostmedicin är ok eftersom det står hans namn på flaskan.

• gamlingen
    Xeroina skrev 2009-12-13 20:59:51 följande:
    Jo, det där med recept, man får ju inte det längre det är ju elektoniskt på apoteket.
    Apoteket skriver ut en lista med dina recept om du ber dem.
    Det är inte alla läkare som mejlar recept, då måste du ha det vanliga gula med dig, även om du tagit ut sista köpet.

Ett tips är att ha mycket av medicinen (utom den flytande) i handbagaget. Då vet du att ni hamnar på samma plats, preparaten och du.
  • Brittan

Vi brukar be läkaren skriva ett intyg på vilka mediciner vi har med oss. Dock har vi aldrig behövt visa upp dessa.

• Xeroina

det funkade bra med utskrift från apoteket, har dock inte åkt hem än..

Svar på tråden Medicin genom passkontrollen