• snuppis

köttbullar och rödbetssallad

jag har fått till uppgift att göra köttbullar och rödbetssallad till julbordet.. Nu vill jag ha goda recept..Riktigt goda recept som får familjen att nästan äta ihjäl sig ;)

• Svar på tråden köttbullar och rödbetssallad
  • drömhus

rödbetssallad har jag aldrig gjort själv! Vågar du?

• ModestyB
    drömhus skrev 2009-12-13 17:20:02 följande:
    Det är enkelt. Jag gör veganrödbetssallad och det är nog inte vad du är ute efter, men det finns massor av smaskiga recept. Det man ska tänka på är att ladda upp med hushållspapper och sedan koka rödbetorna med skalet på, medan dom fortfarande är riktigt varma så "drar" man sedan av skalet med hjälp av papper och fingrar, då blir rödbetorna rödast, finast, godast och fastast=) Sedan när dom svalnat skär man dom i små bitar. Så, nu är det bara salladsdressingen du behöver recept till;)
  • snuppis
    drömhus skrev 2009-12-13 17:20:02 följande:
    ja det beror på er det ;)
  • ModestyB

Köttbullar...Gör ju vegan där också, men ibland på jobbet gör jag med kött, enligt klassiskt recept, små runda bullar som lär vara grymt goda=)

Ren nötfärs, ca 500g
    1-2 stora gula lökar, efter tycke och smak.
    ett par matskedar kolsyrat vatten (eller mjölk)
    2-3 msk ströbröd
    mer salt än man tror och en rejäl doft vitpeppar.

Finhacka (verkligen små bitar) löken och bryn försiktigt i panna.
    Ta en bunke, häll i ströbröd och kryddor, häll på kolsyrat vatten och rör försiktigt. Blanda i lök och färs, rör om ordentligt och ställ i kylen minst en timme.

Börja med att rulla ALLA bullar, hela smeten alltså med händer sköljda i kallt vatten. Gör så små och runda som möjligt. Ta smet motsvarande en riktigt stor vindruva.
    Bryn bullarna i panna på alla sidor.
    Lägg på plåt med papper och färdigstek i ugnen 200-225C ca 10 min.

• snuppis
    ModestyB skrev 2009-12-13 17:23:21 följande:
    Det är enkelt. Jag gör veganrödbetssallad och det är nog inte vad du är ute efter, men det finns massor av smaskiga recept. Det man ska tänka på är att ladda upp med hushållspapper och sedan koka rödbetorna med skalet på, medan dom fortfarande är riktigt varma så "drar" man sedan av skalet med hjälp av papper och fingrar, då blir rödbetorna rödast, finast, godast och fastast=) Sedan när dom svalnat skär man dom i små bitar. Så, nu är det bara salladsdressingen du behöver recept till;)
    oj ja de lät lite mycket ha ha tänkte fuska ta rödbettor i glasburk, men sedan då?
  • snuppis
    ModestyB skrev 2009-12-13 17:29:55 följande:
    Köttbullar...Gör ju vegan där också, men ibland på jobbet gör jag med kött, enligt klassiskt recept, små runda bullar som lär vara grymt goda=)Ren nötfärs, ca 500g1-2 stora gula lökar, efter tycke och smak.ett par matskedar kolsyrat vatten (eller mjölk)2-3 msk ströbrödmer salt än man tror och en rejäl doft vitpeppar.Finhacka (verkligen små bitar) löken och bryn försiktigt i panna.Ta en bunke, häll i ströbröd och kryddor, häll på kolsyrat vatten och rör försiktigt. Blanda i lök och färs, rör om ordentligt och ställ i kylen minst en timme.Börja med att rulla ALLA bullar, hela smeten alltså med händer sköljda i kallt vatten. Gör så små och runda som möjligt. Ta smet motsvarande en riktigt stor vindruva.Bryn bullarna i panna på alla sidor. Lägg på plåt med papper och färdigstek i ugnen 200-225C ca 10 min.
    de lät intressant..tack
  • ModestyB
    snuppis skrev 2009-12-13 17:30:31 följande:
    oj ja de lät lite mycket ha ha tänkte fuska ta rödbettor i glasburk, men sedan då?
    Neeeeej. Ta inte färdiginlagda, då får hela rödbetssalladen en inlagd smak, jag lovar det lönar sig att koka hela, det är inte så besvärligt som det låter...

www.tasteline.com/recept/Klassisk_Rodbetssallad

Det där receptet liknar mitt veganrecept jag brukar göra...Förutom fusket med inlagda rödbetor*morr*
    Jag brukar ta lite mindre äpple dock, eftersom hemkokta rödbetor inte är lika söta som köpta på burk och äpplet är för att balansera upp sötman.
  • ModestyB

Ett annat tips är att man provlagar det man tänkt göra innan själva middagen, så kan man anpassa receptet efter egna önskemål, dessutom stämmer inte alltd alla recept och det vill man inte få veta och ha tidsbrist.

• snuppis
    ModestyB skrev 2009-12-13 17:34:00 följande:
    Neeeeej. Ta inte färdiginlagda, då får hela rödbetssalladen en inlagd smak, jag lovar det lönar sig att koka hela, det är inte så besvärligt som det låter...www.tasteline.com/recept/Klassisk_Rodbetssall...Det där receptet liknar mitt veganrecept jag brukar göra...Förutom fusket med inlagda rödbetor*morr*Jag brukar ta lite mindre äpple dock, eftersom hemkokta rödbetor inte är lika söta som köpta på burk och äpplet är för att balansera upp sötman.
    ok ha ha inga köppta! =) tack för länken
  • mirakelasta

Enkelt och jättegott recept på rödbetssallad.

1 br färdiga rödbetor
    1 del majonäs
    1 del creme fraische

riven pepparrot, lite salt.

Pepparroten ersätter senapen och smakar egentligen inte så mycket klassisk pepparrot i denna rödbetssallad.

• Ann Nelly

Gjorde mina julköttbullar idag och har som vanligt fått stå på vakt så min kära make inte pillar i sig allihop på en gång. Lyxar till dem när det är jul (med grädde, kryddpeppar och mycket stekt lök) och de blir supergoda.

Enkel sats:
    ca 450 g blandfärs
    4 msk ströbröd
    1 msk potatismjöl
    1,5 dl gräddmjölk (ungefär hälften vispgrädde och hälften mjölk)
    1 ägg
    1,5 tsk salt
    1 krm malen svartpeppar
    1 krm malen vitpeppar
    1 krm malen kryddpeppar
    ca 2-3 msk finhackad stekt lök

Blanda ströbröd, potatismjöl och gräddmjölk och låt svälla i ca 10 min.
    Blanda i ägget, salt, kryddorna och löken och blanda noga.
    Blanda i färsen så det blir ordentligt blandat men inte mer, rör absolut inte för länge då blir bullarna sega istället för luftiga.

Sen kör jag en latmansvariant för jag gör nämligen köttbullar på ca 2 kg och då orkar jag inte stå och steka alltihop.
    Så jag rullar fina små bullar och lägger ut på bakplåtar (med dubbelt bakplåtspapper på så jag slipper diska dem efteråt).
    Sen kör jag in plåten högt upp i ugnen i 250 grader, ca 10-12 min beroende på storlek på bullarna. Sen är de klara utan att det jobbiga stekoset. Det blir inte mycket stekyta men tillräckligt för att mumsa i sig ett gäng till middagen.
    När de kallnat packar jag dem i burkar och fryser in.
    När de ska serveras så tinar jag dem och ger dem snabbt en stekyta i stekpannan.
    Smakar underbart!

• Sigrid

Jag gjorde dessa julköttbullar igår och de var grymt goda:

JULKÖTTBULLAR, ca 100 st
    2 dl havregryn
    1 dl mjölk
    1½ dl julöl
    1 kg köttfärs (jag använde nötfärs)
    2 ägg
    2 tsk kryddpeppar
    2 tsk salt
    1 tsk kanel
    2 msk brun farin
    2 msk riven lök

Blanda havregrynen med mjölk och julöl. Låt stå och dra i 5 minuter. Blanda i övriga ingredienser. Forma köttbullar och stek i stekpanna.

• Frelisac

Jag har hittat en UNDERBAR rödbetssallad som bl a innehåller rödbetor (hela, inlagda som man skär i bitar), fetaost och rödlök. MUMMA!

Mycket fräschare än den vanliga rödbetssalladen och den håller sig länge - här hemma käkar vi den + revbensspjäll varje dag till det nya året bara för att det är så himla gott.

Så om du vill gå lite utanför ramarna så "skriv till" så plockar jag fram receptet (är fn belägrad av en st katt och 35 kg hund så jag kommer mig inte upp ur soffan).

Svar på tråden köttbullar och rödbetssallad