• Mrs F

Hunden har fått rosa päls!

Hej,

Jag har en Siberian Husky tik på 7 år. Hon har de senaste veckorna slickat sig väldigt mycket på magen. Pälsen där är nu konstant rosa-orange!
    Vi var nyligen hos en veterinär som inte hittade något konstigt i vare sig blod- eller urinprov. Hon äter och dricker som vanligt men är ganska "låg".

Jag har nyligen separerat och flyttat ifrån det hus där vi bott de senaste 5 åren.

Oerhört tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hunden har fått rosa päls!
  • drömhus

pälsen blir rosa där dom slickar sig, så färgen i sig är inget farligt. Tråkigt att ni hittar något fel dock. Hon kanske är lite deppig efter flytten? Är du också det och påverkar henne utan att veta om det?

• solskina

När dom slickar så där är det lätt att det blir lite svamp så du kan tvätta med tvål och vatten och sätta lite potstismjöl på. Det är uttorkande.

Antagligen stress relaterat. Inre stress. aktiverar henne med hjärngympa.

• hundpuss

Bara ett allmänt tips,
    mina föräldrars huskytik visade sig ha fel på sköldkörteln,
    suptomerna var just trötthet och att hon var allmänt nere och inte alls sig själv.
    Kanske värt att kolla upp?

• gaffsan
    Mrs F skrev 2009-12-13 17:42:55 följande:
    Hej,Jag har en Siberian Husky tik på 7 år. Hon har de senaste veckorna slickat sig väldigt mycket på magen. Pälsen där är nu konstant rosa-orange!Vi var nyligen hos en veterinär som inte hittade något konstigt i vare sig blod- eller urinprov. Hon äter och dricker som vanligt men är ganska "låg".Jag har nyligen separerat och flyttat ifrån det hus där vi bott de senaste 5 åren.Oerhört tacksam för hjälp!
    Håller med Vision 400 ,gå till en annan veterinär , kolla ämnesomsättningen.
    Lycka till
    Aldrig fel med en annan veterinär utlåtande
  • Euphoria

Att pälsen missfärgas är för att saliven i hundens mun har den effekten på pälsen vid långvarig kontakt.
    Att hon slickar sig tyder väl så här över en dataskärm på att hon är stressad för mig.
    Hon kan ju vara stressad/"deprimerad"/uttråkad av tex. separationen, nytt hem, ändrad motion osv osv.
    Det känns som att understimulering borde vara en vanlig anledning till stressade hundar just inom denna ras som kräver sån extrem motion också.

Om veterinären inte hittar något fel (ev. efter en andra bedömning dessutom) så prova att bryta vanan för henne med mer motion och mer hjärnaktivering, bara att gömma godisar i en toarulle eller smeta skinkost i en kong kan ju hjälpa.

• Euphoria

Tillägger att stress angående separationen även skulle kunna tolkas som rasbundet då dessa hundar mig veterligen har en väldigt stark flockkänsla.

Svar på tråden Hunden har fått rosa päls!