• StrawberryDaquiri

russkiy toy, papillon eller chihuahua?

Mitt eviga rasletande tar aldrig slut :)
    Jag har nu den senaste tiden bestämt mig för att jag vill ha en liten hund istället för en mellan stor som jag var inne på tidigare. Jag har en daghund som är 50%chihuahua och 50%papillon, älskar henne i allt från utseendet till temprament, men ibland kan jag känna att hon är lite för lite "hund" för min smak. Därför har jag funderat om det kanske är bättre med en renrasig papillon för mig då jag gärna vill hålla på med lydnad eller freestyle. Men idag besökte jag hund2009 och då dök det upp en ny ras i mina funderingar, nämligen russkiy toy.
    Kan inte ni som har erfarenheter av dessa eller nån av dessa raserna skriva vad ni tycker om dem. Kanske om ni kan jämföra dem mot varandra och hur ni upplever att de fungerar i olika aktiviteter! Kul och läsa andras omdömen om olika raser :)
    Allt är intressant så skriv allt ni kan komma på även om det bara är något litet :)

• Svar på tråden russkiy toy, papillon eller chihuahua?
  • StrawberryDaquiri

puffar lite...

• hmcc

Jag har haft 2 pappisar och där får man en smart snygg hund som kan hänga med på det mesta.

Min personliga åsikt är att chihuahuan är aningens för liten och inte lika lättlärd (jag kan ha fel) men eftersom jag inte träffat någon med nåt resultat som imponerar.

Russkiy toy ser rätt skojig ut, jag tycker den ser ut som en blandning av pappis och dvärgpincher.

Lite för mycket blandrasutseende för min smak.

• StrawberryDaquiri
    hmcc skrev 2009-12-13 18:46:23 följande:
    Jag har haft 2 pappisar och där får man en smart snygg hund som kan hänga med på det mesta.Min personliga åsikt är att chihuahuan är aningens för liten och inte lika lättlärd (jag kan ha fel) men eftersom jag inte träffat någon med nåt resultat som imponerar.Russkiy toy ser rätt skojig ut, jag tycker den ser ut som en blandning av pappis och dvärgpincher.Lite för mycket blandrasutseende för min smak.
    Tack för ditt svar :)

Det är faktiskt just det jag fastnade för hos russiky! Är dock lite mer nyfiken på hur dessa hundrar är i tempramentet och om de liknar papillon i sättet att vara...
  • bridezilla

Har en bekant som har en russkiy toy, eller om det kanske är en blandning... den är hur som helst urtrevlig. Lite vaktig men väldigt social och glad.

• hundpuss

Var också på mässan i helgen, körde faktiskt genom halva Sverige med bla en russkiy toy-tik, blev andra bästa tik igår, du kanske såg hundarna i ringen?

Det är kära hundar, men inte alls för mig. På tok för lite hund för min smak, både storleksmässigt och personlighetsmässigt.

Liten knähund, de är väldigt tillgivna, små så man snubblar över dom, behöver gott om varma kläder när det är kallt och är otroligt otroligt små.

Vill du träna freestyle eller agility skulle jag nog hellre ta en pappis.

Smaken är som baken, som det bekant heter, men i mina ögon är de för små.
    Rasen är ju från början en blandning, som det avlats på länge.

• StrawberryDaquiri
    Vision400 skrev 2009-12-14 00:05:49 följande:
    Var också på mässan i helgen, körde faktiskt genom halva Sverige med bla en russkiy toy-tik, blev andra bästa tik igår, du kanske såg hundarna i ringen?Det är kära hundar, men inte alls för mig. På tok för lite hund för min smak, både storleksmässigt och personlighetsmässigt.Liten knähund, de är väldigt tillgivna, små så man snubblar över dom, behöver gott om varma kläder när det är kallt och är otroligt otroligt små.Vill du träna freestyle eller agility skulle jag nog hellre ta en pappis.Smaken är som baken, som det bekant heter, men i mina ögon är de för små. Rasen är ju från början en blandning, som det avlats på länge.
    Det är fler som har beskrivit russkiy som en knähund och det är ju verkligen inte vad jag letar efter. Men jag vill nog ändå tro att alla hundar är arbetsvilliga bara man ger dem rätt förutsättningar till att vara det. Så jag tror man väljer lite själv om hunden blir en knähund eller en aktiv hund. Men det är ett svårt val, mycket att fundera på.
    På lördag ska jag besöka en kennel i täby som håller på med russkiy, ska bli jätte spännande!
  • hundpuss

Visst gillar alla hundar att tänka,
    har själv många gånger hört liknande kommentarer om cavalieren, som för många är just en soffhund. Det gäller bara att "våga" ta fram den sidan i hunden,
    för alla kan träna och jobba på något sätt.

Skulle jag behöva köpa en russkiy så skulle jag isf köpa en långhårig. De korthåriga tycker jag inte alls är fina.

• StrawberryDaquiri
    AnnaPuddel skrev 2009-12-16 15:22:55 följande:
    toypudel, väldigt hund
    Nää pudel är inte med på min lista över rasen vi väljer på :)
  • StrawberryDaquiri
    Vision400 skrev 2009-12-15 00:44:05 följande:
    Visst gillar alla hundar att tänka,har själv många gånger hört liknande kommentarer om cavalieren, som för många är just en soffhund. Det gäller bara att "våga" ta fram den sidan i hunden, för alla kan träna och jobba på något sätt.Skulle jag behöva köpa en russkiy så skulle jag isf köpa en långhårig. De korthåriga tycker jag inte alls är fina.
    Ja isf blir det en långhårig, tycker också dom är finast :) Men just nu lutar det mest åt papillon!
  • hmcc

Om du väljer papillon får du en tålig, snygg och smart hund

• StrawberryDaquiri

Jag har en OT fråga om papillon som kanske någon här kan svara på. Undrar över deras hår vid öronen, har sett vissa papillonhundar som har jätte långt hårt där och sen några som har nästan inget alls, är det olika från hund till hund eller är det så att man klipper det och bestämmer själv hur långt det ska vara? Konstig fråga kanske...=)

• hmcc

Det kallas för behäng och ska vara långt.

Vissa har inte så långt, så det är inte så att det klipps utan är genetiskt.

Min pappis har för kort.

Det är riktigt vackert när det är långt och tjockt.

• StrawberryDaquiri
    hmcc skrev 2009-12-18 15:05:16 följande:
    Det kallas för behäng och ska vara långt.Vissa har inte så långt, så det är inte så att det klipps utan är genetiskt.Min pappis har för kort.Det är riktigt vackert när det är långt och tjockt.
    Okej, trodde det berodde på att vissa ägare klippte eftersom en del har det så kort. Men du skriver att din hund har FÖR kort, fyller håret där alltså någon funktion eller är det bara estetiskt?
  • hmcc

Det är bara estetiskt

Jag tycker det är sååå vackert när dom har rejäla behäng på öronen

• strenua

Jag måste också rösta på papillon :) Helt underbar ras. Jag har en papillontik på sju år.

• smilli vanilli

Ja, jag röstar också på Papillon! En helt UNDERBAR ras som är otroligt smart och lättlärd! Följer med på allt och är superkul att träna och tävla med!!! Har själv en pappihane på 1,5 år och ångrar mig inte för en sekund att det blev just den rasen!!!

Svar på tråden russkiy toy, papillon eller chihuahua?