• TezzyBump

Godis med kondenserad mjölk?

Förra året gjorde jag en chokladfugde, supergod men hittar inte igen receptet. Någon här som har ett bra att dela med sig av? Gärna utan nötter och liknande.

Sen så har jag även en burk kondenserad mjölk i skafferiet, har du något bra tips på något smaskigt julgodis med det i?

• Svar på tråden Godis med kondenserad mjölk?
  • Sigrid

Nigellas fudge med pistagenötter

300 g choklad
    1 burk kondenserad mjölk
    30 g smör
    150 g skalade pistagenötter (hackade eller hela)

Häll mjölken i en kastrull och bryt i chokladen. Sätt på svag värme tills chokladen smält. Ha i smöret. När smöret smält, ta av spisen och ha i pistagenötterna och häll i form klädd med smörpapper. Låt stå i kylskåpet över natten och skär sen i bitar.

Jag gjorde det igår och det enda som tog tid var att skala nötterna.

• Snuttjulla

med den kondenserade mjölken kan du göra en kolasås, som du har till div olika godisar, jag tänkte nog göra kolafylld choklad (typ center...) då glaserar du ischokladformar, med smällt choklad, och sen fyller du upp med lite kola (mjölken som du kokat i ca 3 timmar i burken) och sen när det stelnat lite, fyller/täcker du med choklad igen...
    Sen kanske fudgen du menar är maraboufudge?

• Kinya
    Sigrid skrev 2009-12-13 21:08:59 följande:
    Nigellas fudge med pistagenötter300 g choklad1 burk kondenserad mjölk30 g smör150 g skalade pistagenötter (hackade eller hela)Häll mjölken i en kastrull och bryt i chokladen. Sätt på svag värme tills chokladen smält. Ha i smöret. När smöret smält, ta av spisen och ha i pistagenötterna och häll i form klädd med smörpapper. Låt stå i kylskåpet över natten och skär sen i bitar.Jag gjorde det igår och det enda som tog tid var att skala nötterna.
    Jag antar att man kan göra det utan nötterna också? Eller med andra nötter?
  • Sigrid
    Kinya skrev 2009-12-14 13:06:11 följande:
    Jag antar att man kan göra det utan nötterna också? Eller med andra nötter?
    Det kan man säkert.
Svar på tråden Godis med kondenserad mjölk?