• Ella09

Hur få bort plåster utan att han får ont??

Min son epererades i måndags och han har två vattentåliga plåster som skulle va kvar i ca 4-5 dagar.. nu har jag försökt få bort dem idag men det GÅR inte.. jag vill inte dra för mycket för han GALLSKRIKER och får ont.. har försökt lägga babyolja och pilla bort dem nu i två dagar men det går fortfarande inte.. saken är att det finns ju gammalt blod så dem måste bort för det kan ju inte vara bra för läkningsprocessen om dem är kvar med torkat gammalt blod på..

någon som kan tipsa hur jag kan göra så att det blir så smärtfritt från sonen och lättast för mig??

tack på förhand

• Svar på tråden Hur få bort plåster utan att han får ont??
  • allakantralla

Dränk in i olja, så att det intorkade blodet luckras upp. Sedan rycker du bort, i ett enda svep. Det är det minst plågsamma. Det gör ont precis när det rycks bort, men går över fort.

• bambigirl

Ryck hårt och fort. Om du vaxat benen nån gång vet du att det är enda alternativet...

• Gusman

Ja tänkte på precis det du har gjort, olja eller massa vatten! Hoppas någon annan har nåt bra tips!

• tuuwii

Först och främst vill jag säga att du nog bör göra det så snart som möjligt. Min dotter (då 1,5 år) fick typ köttsår där plåstret hade suttit för att vi sköt på borttagandet i några dagar.

Det är bättre att göra det på eftermiddagen, man är liksom lite mer svullen och smärtkänslig på fm.

Högt blodsocker gör en smärttåligare, så lite sacks innan är nog bra

sen är det bara att dra snabbt och hålla huden stram.

Lycka till, det är vidrigt jag vet...

• Ella09

ok tack för svaren =)

tuuwii: det lät inget bra alls ju .. hur gjorde ni sen då?? va ni tvunga att åka till vc eller liknande??

• Ella09

ok tack för svaren =)

tuuwii: det lät inget bra alls ju .. hur gjorde ni sen då?? va ni tvunga att åka till vc eller liknande??

• Amine

Beror lite på vad det är för plåster. Är det någon film ska man inte rycka som vid vaxning utan istället lossa ett hörn och sen dra /sträcka plåstret från mitten, då lossnar det utan att göra särskilt ont fungerar även på en hel del op bandage

• ELHU

Du säger det är vattentåligt... men funkar det inte om barnet suttit i badet en stund?
    Kankse lukras upp lite då... dra av det supersnabbt i vattnet o håll husen slät då..

• maria81

När jag var yngre och låg mycket på sjukhus använde de munskölj och baddade plåstret med.Mintsmak var det om jag inte minns fel. Det lossnade utan att man behövde dra.

• Amine
    maria81 skrev 2009-12-13 23:02:40 följande:
    När jag var yngre och låg mycket på sjukhus använde de munskölj och baddade plåstret med.Mintsmak var det om jag inte minns fel. Det lossnade utan att man behövde dra.
    Munskölj på/i ett operations sår som är mindre än en vecka gamalt?! Hoppas INGEN har provat.
  • maria81
    Amine skrev 2009-12-14 20:05:58 följande:
    Munskölj på/i ett operations sår som är mindre än en vecka gamalt?! Hoppas INGEN har provat.
    Inte i eller på.... Jag sa bara att när de plockade bort mina bandage så baddade de tejpen med munskölj...
  • Mela78

Kanske försent nu, men på apoteket finns det något som heter Remove. Det löser upp klistret som plåster och diverse omläggningsmaterial sitter fast med. Blir mycket mindre smärtsamt! Luktar inge vidare dock.

Svar på tråden Hur få bort plåster utan att han får ont??