• Ingo

Erfarenhet av bröstböld?

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att ha bröstböld?
    Jag har tömt mitt ena bröst på var på två ställen. Ätit en omgång pencillin.
    Nu har jag fått ytterligare en varfylld böld (inte tömd) och äter ännu en omgång med pencillin. Det har än så länge inte blivit någon förbättring. Har sårig bröstvårta så därför använder jag pump för att såren ska läka och så ammar jag enbart på det friska bröstet.
    Ni som haft problem med bröstböld, har ni blivit helt bra och kunnat amma som vanligt eller har det kommit tillbaka flera gånger? Har ni tvingats lägga ner amningen helt?
    Jag har inte haft en smärtfri amning sen mitt barn föddes för 5 veckor sedan. (bölderna föregicks av mkt smärtsam mjölkstockning+ såriga bröstvårtor)

• Svar på tråden Erfarenhet av bröstböld?
  • Ingo

Ingen som varit med om samma??

• elisch

Jag har ingen egen erfarenhet men min mamma fick bröstböld när hon ammade min lillasyster. Syrran var väl 5 veckor när mamma fick det. Tyvärr så räckte det inte med penicillin för hennes del utan hon var tvungen att bli opererad och sedan ha en dränage slang genom bröstet. Hon kunde inte amma då eftersom hon var inlagd men hon pumpade var 4:e timme dygnet runt och efter någon vecka så fick hon åka hem och kunde helamma igen utan problem!

Dock sa hon att det gjorde frukansvärt ont att amma/pumpa på det bröstet men hon stålsatte sig och det försvann så småningom.

Lycka till med amningen!

• Ingo

jag fick också dränage första gången.
    Har fortfarande inte blivit ngn förbättring så då kanske det blir dränage en gång till....

• ender

Hejsan, vad kul att äntligen hitta nån till som råkat ut för bröstböld. Är ju bara 1% av alla som ammar som får det så jag trodde jag var den enda här inne.
    Fick också operera, ha dränering och äta antibiotika. Opereades för 3 veckor sedan i måndags och mjölken har fortfarande inte kommit igång igen. Tycker att det fortfarande är lite hårt/knöligt också och ibland gör det lite ont så är lite orolig att det har kommit tillbaka, eller aldrig försvunnit helt. Hon på amningscentralen ska ringa nu i veckan tror jag så ska höra med henne då.
    Hur lång tid gick det för dig mellan gångerna?

• Ingo

Började tro att jag var ensam om detta hemska!
    Det har dykt upp en knöl i veckan ungefär(haft/har 4 knölar varav två har blivit tömda). nu har jag precis varit hos läkaren igen. det fanns fortfarande lite var men de tyckte inte det var värt att sticka mig. jag ska fortsätta pumpa i en vecka så att såren verkligen läker o så att det inte kommer in mer bakterier.
    det dumma med att pumpa är att jag har fått tendens till mjölkstockning 2 ggr på en vecka. antar att det beror på att pumpen inte tömmer bröstet lika bra som barnet vid amning.
    Har du blivit nersövd? jag fick lokalbedövning.
    har dock kunnat amma hela tiden förutom senaste veckan då jag har pumpat. men jag har bra med mjölk i båda brösten.
    Inte trodde jag att det kunde bli så här av att amma.....

• ender

Nä jag trodde inte heller det kunde bli så här av att amma, hade jag aldrig hört talas om, kanske lika bra :)
    Fick lokalbedövning och slumrande. Jag sov i typ 10 minuter under själva ingreppet. När jag vaknade trodde jag att dom inte hade börjat än, mkt märklig känsla :)
    Usch vad jobbigt att du har haft så många. Men fick du tillbaka mjölken direkt då eller hade du hela tiden?
    Har också ammat hela tiden. Men han vill bara äta några minuter på det bröstet och sen måste jag byta till det andra.

• Ardea cinerea

Efter att ha haft flera mjölkstockningar fick jag en bröstböld när min dotter var drygt 2 mån. Tömde bölden 2 gånger under lokalbedövning och åt 2 kurer penicillin, men bölden fortsatte att fyllas på :(
    Tvingades då operera för att försöka bli kvitt eländet. Blev sövd och fick gå med drän 3 dygn, men sen kom bölden inte tillbaka. Såret läkte fint, även om det gick att pressa ut lite var ytterligare i 2 veckor. Efteråt var det en hård knöl kvar i bröstet, men efter att ha kontrollerat med UL för säkerhets skull kunde de konstatera att det rörde sig om ärrvävnad i bröstet och inte att bölden börjat fyllas på igen. Nu ett par månader senare ser man bara ett litet ärr.

För min del trasslade amningen redan från början, och mjölkproduktionen kom inte riktigt igång efter den sista mjölkstockningen, så när bröstbölden inte försvann efter första tömningen la jag ner alla försök att amma/pumpa på det bröstet. Kändes lite trist, men efter all smärta i bröstet, febertoppar, en massa turer till amningsmottagningen och sjukhuset och knaprande av såväl värktabletter som penicillin orkade jag inte envisas med att försöka amma på det bröstet längre.

Hoppas du blir bra snart och att amningen kommer att fungera för dig, håller tummarna!

• Ingo

Nä, det var nog bra att man inte visste att det kunde bli såhär. Då hade man väl bara oroat sig.
    Jag har haft mjölk hela tiden. Såren har jag haft sen BB så iom att jag har ammat hela tiden har de aldrig fått chans att läka. Men nu hoppas jag verkligen att det ska vara slut på eländet snart. Många undrar ju hur man orkar fortsätta.
    Men jag vill verkligen amma. Visserligen inte till vilket pris som helst. Jag tänker ju inte stå ut med att ha konstant smärta.
    De första 4 veckorna fick jag äta smärtstillande i princip konstant för jag hade så ont. Kunde knappt sova på nätterna för att det smärtade så.
    Jag trodde man skulle komma hem från BB och bara njuta av att ha blivit mamma. Istället har man blivit helt knäckt psykiskt och mest gråtit sig igenom dagarna. Nu känns det bättre iom att jag inte har så ont längre men det tar på krafterna att vara på sjukhuset var och varannan dag.
    Jag tycker att mitt barn krånglar lite när hon ammat på det sjuka bröstet. Vet inte om det är svårare att "få ut" mjölken. Hon bökar och håller på men det har ändå funkat.

• Ingo

oj, såg inte ditt inlägg, Ardea cinerea, innan jag skrev mitt senaste!
    Usch, låter som du haft det väldigt jobbigt!
    Men lade du ner amningen helt eller fortsatte du på andra bröstet?

• Ardea cinerea

Vi fortsatte med andra bröstet ett litet tag, men hade dessvärre inte tillräckligt med mjölk för att göra lillan nöjd. Hon har dålig sugteknik och blev väldigt upprörd och frustrerad när mjölken inte längre rann direkt in i munnen, utan hon fick kämpa vid varje mål. Nu ammar jag inte alls.

• ender

Har också funderat på att lägga ner amningen på det ena bröstet och bara köra på det som har mjölk. Men ska prova ett tag till, o så ska jag höra vad hon på amningscentrum säger.

• Ingo

jag vill verkligen fortsätta amma så är inte bröstet bättre nästa vecka så funderar jag på att fortsätta amma på enbart det andra bröstet. får se ifall det funkar.

• Ardea cinerea

Man vill ju gärna testa allt innan man ger upp. Ge er själva en klapp på axeln för att ni kämpar på så bra :) Hoppas att det kommer att funka bra för er!

• kotten02

Hur har det gått för er sedan ni skrivit era inlägg? Har det blivit bättre? Skulle vara intressant att veta hur det har gått för er. Hur har ni använt er av nappar, hur duktiga har ni varit på hygienen? Jag måste erkänna att jag var dålig på att koka dem. Jag insåg inte riskerna med att använda amningsnapp.

Jag opererades för min böld strax innan jul och fick gå med slangen i en vecka. Nu har jag varit utan slangen i en vecka och det känns helt okej än så länge. Men vad jag förstår så kommer det ta lite tid innan böldhålan i bröstet försvinner helt. Jag har inte haft ont sedan slangen togs bort, men såret har varat lite till och från. Först så var jag lite rädd för att slangen togs bort för tidigt, men just nu känns det okej iaf. 
    Sedan operationen har jag inte använt mig av amningsnapparna och det har gått förvånansvärt bra. Känns otroligt befriande att inte använda mig av dem. 
  • ender

För mig har det blivit bättre. Har inte haft nån mjölkstockning eller nåt annat problem med bröstet sen jag tog bort slangen.  Men däremot har mjölkproduktionen inte kommit igen riktigt, har lite mer mjölk än när jag hade bröstbölden. Men inte alls som innan, eller som jag har på det andra bröstet. Men det går bra ändå. Han äter lite på det ena bröstet och sen äter han sig mätt på det andra. Lite trist kanske att ha 2 helt olika stora bröst. Men aja, spelar inte så stor roll.

• Ingo

blev i princip "friskförklarad" strax innan jul. Den sista bölden hade gått tillbaka, antagligen tack vare pencillinet. Den var inte helt borta men blev mindre och mindre. Såren hade också läkt iom att jag pumpat och på så sätt gett bröstet chans att läka.
    Jag var så glad och tänkte att äntligen är eländet slut och jag kan ha en normal vardag igen. Det varade dock inte länge.......
    För ca 1 ½ vecka sen tyckte jag att bölden började växa igen. Har nu fått det konstaterat via UL och är nu inne på min 4:de pencillin-kur.  Bölden var heller inte riktigt "mogen" så de ville helst inte tömma den. Vi får se om pencillinet biter, annars blir det väl till att få dränage igen.
    Vilken mardröm detta är......den enda behållningen är att det äntligen inte gör så förbaskat ont att amma! Visst gör det ont när min dotter råkar sparka eller boxa mig på knölen men själva amningen är inte smärtsam.
    Låter som det går åt rätt håll för er båda, härligt!

Fortsättning lär väl följa.....

Svar på tråden Erfarenhet av bröstböld?