• Skehamn2010

Bör man förbjuda vissa hundraser?

Alla hundar kan bitas och bli aggressiva men det finns raser som i "fel" situation riskerar att bli farligare än andra.

Min hund blev attackerad för några månader sen. Hon klarade sig med några små bitsår och skråmor. Men för några dagar sen så blev min pappas bästa kompis hund ihjälbiten framför ögonen på sin husse. Jag blir så förbannad. Sånt får INTE ske. Alltid är det samma raser eller blandningar av dessa som är inblandade.

Visst med rätt ägare kan säkert en sådan ras bli en bra familjehund MEN i fel händer kan den bli livsfarlig.

Jag anser att vi ska förbjuda vissa raser just därför att i rätt händer kan det gå bra MEN det kommer alltid finnas olämpligt folk som skaffar dessa raser och det är frågan om vi kan riskera det.

Men en annan lösning kan vara hundkörkort för blivande hundägare.

Just nu är jag riktigt irriterad på detta. Klart det är mer känsligt när det drabbar en själv eller någon man känner. Så är det ju.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör man förbjuda vissa hundraser?
  • Alexandra

Vilka raser är det du syftar på?

Mitt svar är dock: NEJ! Ingen idé att förbjuda vissa s.k 'farliga' raser då det bara skulle förvärras med diverse buskavel.

Högre pris på hundarna, ev. hundskatt och seriösa uppfödare skulle göra mycket.

• Linnika

Man ska nog förbjuda vissa hundägare istället.

Jag har en kompis som har en hund som i vissa länder är förbjuden(inte Sverige), för att den räknas som kamphund.
    Den hunden är en av dom snällaste jag känner.
    Hon har stenkoll på honom, han skulle aldrig göra en fluga förnär..OM nu ingen ger sig på henne, för då vette väl fasen va han skulle ta sig till.

Men det är inte alla som skulle klara av rasen eller andra speciella hundraser heller för den delen.

De vore ju bra om det fanns något bra vis att se till att dåliga hundägare inte får ha "farliga" raser.

• Kan inte bli bättre än såhär

Ja det tycker jag då vissa raser drar till sig fel sorts hundägare. Ni kan nog utan att jag skriver ut det se det själva framför er.

• Lattjo

Det löser inget att förbjuda några raser. Problemet är ju att om vi förbjuder vad som i folkmun kallas kamphundar så är det många hundar vi måste förbjuda och vad händer då? Jo, alla dom som hade köpt en sån hund kommer istället att köpa schäfer, dobberman osv osv. Ska vi förbjuda dom också sen? Vad ska finnas kvar? Små bitska och ettriga minihundar som kanske inte kan döda en människa men ändå orsaka skador. Eller ska vi förbjuda alla hundar?

Jag är uppvuxen med schäfer och har under hela min uppväxt få ta all skit med det. Då fanns inte problematiken med dom hundarna som finns idag utan då var det just schäfern som var dom farligaste hundarna som många hade som "vapen". Så om vi tar bort några raser kommer det bli någon annan ras som blir farliga och kommer att behöva förbjudas. Vem ska bestämma vilka raser som ska förbjudas? Många jag pratat med verkar tro att kamphundar innefattar dom hundarna som ser ut som en pitbull (staffe, amstaff m. fl.) men det finns ju aningens fler (rottweiler, boxer, bullterrier osv osv)... Många hundar att förbjuda blir det...

• Isnogood

NEJ, jag tycker absolut INTE att man ska förbjuda vissa hundraser, däremot så tycker jag att det skulle vara större krav på ALLA djurägare....
    -I dag är det alldeles för många djur, inte bara hundar, som har helt okompetenta ägare som förstör dem på ett eller annat sätt...tyvär.

• Herr Hagelin

förbjuda ska man inte göra. bara för det finns idioter ska inte alla lida för det.
    hund kort kan ju va en grej man kan göra. o får man kortet indraget får man inte skaffa fler hundar utan prövning.
    men höja priset så näää... vissa hundar går på över tio tusen redan. det måste finnas bättre sätt än att försöka göra så bara rika kan göra nått i det här landet.

det är aldrig en hunds fel. den har blivit tränad eller uppfostrad till att göra det den gör.
    det är ju samma sak så om man kan visa på att en etniskt människo grupp (eller hur man ska säga för att vara korrekt ) är mer våldsam under press eller begår mer brott så utrotar man dom.. för dom kan va bra. men dom kan ju begå brott ..

det är ju vansinnigt. det är inte mer rätt att göra det bara för dom är hundar.

nä hårdare straff när man tar nån som inte sköter sina jur. det ska va dyrt o gärna fängelsestraff.

• Qaroliine

Så som läget ser ut nu så krävs det drastiska åtgärder. Hundar bits och attackerar hit och dit, blandrasaveln fullkomligt sprutar ut coola kukförlängare som säljs till tonåringar som aldrig ägt en hund förut. Problemen eskalerar i takt med att hundar får byta hem stup i kvarten, är understimulerade och oförstådda.

Förbud, vad hjälper det för? Folk kommer strunta i lagen och ha förbjudna hundar ändå.
    Hundkörkort, samma problem.
    Ska polisen springa runt och ha körkortskontroll i parken? Nej, det kommer aldrig hålla.

Jag ser ingen lösning.

• Herr Hagelin

kolla bara på blocket. folk köper hund o har den i 2 - 3 månader o sen säljer för det va inge kul. men man skriver ju ändrade familjeförhålanden, men det står det ju på alla nästan. :) hårdare regler för att köpa o sälja djur av alla sorter.
    för det är ju inte att vi kan bli bitna som är problemet. det händer sällan. den % kan vi leva med, utan det är ju att djur misssköts o lider som man ska få bukt med.
    o får man det så minskar olyckorna me. för en glad hund bitts inte...

• La Lola

Nej.
    Men vissa puckon bör undvika att skaffa hund.

Min make hade i nästan 15 år en Staffordshire Bullterrier (RIP Kim).
    Underbar hund! Jag kan tänka mig att skaffa en sån i framtiden. Han gjorde inte en fluga förnär!

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anxiety

JA!

Changing nick is tha shit
Svar på tråden Bör man förbjuda vissa hundraser?