• Anonym

Samlag efter missfall?

Jag har (kanske) just fått missfall och undrar hur det är med sex? Är det ok att ha det efter ett missfall? Ska man vänta, så hur länge isf?

Och om det inte skulle vara missfall utan "bara" en blödning... Hur är det då? Ska man vara försiktig med samlag isf?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Samlag efter missfall?
  • Anonym

Om det var missfall eller om man fortfarande är gravid eller både och?

• Full av förhoppning

Jag tror att det är bäst att vänta tills några dagar efter man slutat blöda oavsett... men om det är missfall så ska man iallafall vänta...
    Och om man försöker bli gravid igen så bör man vänta en mens...för att vara säker på att allt läkt som det ska inuti... annars är risken större att man får ett nytt missfall sade läkaren till mig när jag fick mitt andra missfall. något om att hinnorna lossnade lättare eller nåt...
    Lycka till!

• Anonym

Men... Är det ok om man använder kondom då?
    För att förhindra graviditet samt för infektionsrisk och så...

• Full av förhoppning

Ja det är nog bäst så... så gjorde vi iallafall tills själen hade läkt och jag hade haft en mens.... men sen efter den mensen fick jag ingen mens igen... så jag trodde att jag blivit gravid på första försöket igen.... men det visade sig efter ett besök hos bm att min menscykel inte satt igång ordentligt, så jag fick primolut nor tabletter som framkallade mensen och stabliliserade den... och vips så var jag gravid igen på första försöket och nu är jag i v 22.
    Lycka till!

• mamy

Precis som Full av förhoppning skriver så bör ni vänta med att ha sex tills blödningen slutat oavsett om du fått missfall eller inte. När det gäller att försöka bli med barn igen efter missfall så säger olika läkare olika saker, men många nuförtiden säger att man i princip kan försöka så fort man är redo för det mentalt och många blir gravida igen direkt utan att ha fått mens emellan utan problem. Lycka till!

• Hattifnatt

Jag har haft både blödning under graviditet och mf, och fått samma besked ; inget sex tills ungefär en vecka efter det att blödningen upphört.

• helle02

Hej,

Jag har haft blödning i en vecka och gick till KK, där konstaterade att jag hade fått ofostlig missfall. får ta tabletter för att framkalla missfallet. Detta kan kanske du också hänt dig. De sa till mig att vänta tills jag vet att allt har försvunnit och det vet jag när jag går på efterkontrollen.

Lycka till!

• Anonym

Okej... Då ska vi vänta då.... =)

Jag bara undrar... Vad är det som gör att man ska undvika samlag?
    Vad är det som kan hända?

• mamy

Tror (men är inte säker) på att det handlar om att infektionsrisken är mycket större så länge man blöder. Ni kan väl ha andra former av sex så länge

• mim

Jag har haft ett MF. Vi väntade med sex tills jag slutat blöda, sen var det ok sa min BM.. Kondom kan vara bra för att förhindra eventuella infektioner som kan uppstå..

Svar på tråden Samlag efter missfall?