• Anonym

Mitt hårbotten luktar illa, varför det?

Jag tvättar mitt hår varje dag men om jag gnuggar med fingertopparna i hårbotten så luktar det unket. Tom nu och det är bara 6 timmar sen jag tvättade håret. Jag gnuggar ordentligt i hårbotten med shampoot så jag förstår inte hur det blir så här.

• Svar på tråden Mitt hårbotten luktar illa, varför det?
  • inyourface

du ska inte tvätta håret för ofta, för du förstår din huds naturliga balans. låt bli att tvätta det 1-2 dagar även om det luktar illa. du måste låta ditt hår bli smutsigt. du torkar ut både ditt hår och din hårbotten av att tvätta för mkt, och då kan det börja lukta illa.

• gaffsan
    inyourface skrev 2009-12-13 22:59:10 följande:
    du ska inte tvätta håret för ofta, för du förstår din huds naturliga balans. låt bli att tvätta det 1-2 dagar även om det luktar illa. du måste låta ditt hår bli smutsigt. du torkar ut både ditt hår och din hårbotten av att tvätta för mkt, och då kan det börja lukta illa.
    Hålller med  inyourface , man kan också få svamp i hårbotten som luktar skumt
  • Anonym

Är det hos hudläkaren man kollar om det är svamp?

• Anonym

Och hur får man svamp förresten? Jag bor i ett varmt klimat, kan det påverka?

• Anonym

Jag spammar lite till så att ni har något att svara på på jobbet senare.

Borde jag gå till hudläkaren först eller kan jag prova något receptfritt shampoo först och vilket rekommenderas isf?

Hårbotten kliar av alla shampoon utom parfymfria och jag vet inte om det har med saken att göra eller inte.

• inyourface
    Anonym skrev 2009-12-14 04:21:44 följande:
    Jag spammar lite till så att ni har något att svara på på jobbet senare. Borde jag gå till hudläkaren först eller kan jag prova något receptfritt shampoo först och vilket rekommenderas isf? Hårbotten kliar av alla shampoon utom parfymfria och jag vet inte om det har med saken att göra eller inte.
    Är din hårbotten irriterad, så blir det värre med schampon som innehåller parfym. Jag hade provat hemma först, köp ett oparfymerat schampo på apoteket tex, tvätta håret med minst två dagars mellanrum, även om det luktar illa. ditt hår måste vänja sig först innan det blir bättre.
    Undvik att dra fingrarna i hårbotten, för ditt huvuds naturliga fettlager löses upp av schampot och blir isåfall värre, så dra inte naglarna i hårbotten. Prova det ett tag, sen om det inte funkar så hade jag kontaktat en hudläkare, för då kan det vara orsak av något annat. (diabetes tex.)
  • Anonym

du ska aldrig gnugga hårbottnen när du tvättar, bara ett tips jag har samma problem märker att det mest kommer när jag tvättar för ofta, och går med luva ute, alt. har uppsatt mycket, håret behöver luft och sparsamm tvätt.

• IsDimma

Kanske sluta med schampo helt och hållet vore bättre när din hårbotten uppenbarligen mår så dåligt. Googla no poo.
    Själv använder jag bara balsam för tillfället. Det har min hårbotten blivit betydligt bättre av, nu är min hårbotten fri från problem sålänge jag låter bli att klösa i den men det berorinte längre på att den kliar bara jag som inte kan låta bli den.

• mkl01

Hej har du löst problemet? Jag har nämligen samma problem...

Anonym skrev 2009-12-13 22:52:17 följande:

Jag tvättar mitt hår varje dag men om jag gnuggar med fingertopparna i hårbotten så luktar det unket. Tom nu och det är bara 6 timmar sen jag tvättade håret. Jag gnuggar ordentligt i hårbotten med shampoot så jag förstår inte hur det blir så här.

• Anonym (Sammalika)

Jag har haft samma problem när jag använde ett dåligt schampo från matbutiken eller jag tror det var därför iaf. Jag fick bort lukten när jag använde Selsun Blue ett par gånger i veckan under kanske 1 månads tid minns inte exakt för det var länge sen men nåt sånt. Sen lukten försvann så kör jag Selsun 2 gånger i månaden och använder frisörschampo andra dagar. Ta i trä, lukten har inte kommit tillbaka sen dess.

mkl01 skrev 2016-04-26 17:06:34 följande:
    Hej har du löst problemet? Jag har nämligen samma problem...
Svar på tråden Mitt hårbotten luktar illa, varför det?