• Fleece

Hur skydda mot frostskador i kallt väder?

Hej,
    Nu är det ju riktigt kallt väder på gång typ tio minus och lägre. Hur skyddar man barnets ansikte mot frostskador? Jag vet att man inte ska tvätta ansiktet på morgonen men ska man smörja med fet kräm? Något tips på en bra kräm?

• Svar på tråden Hur skydda mot frostskador i kallt väder?
  • Golvmoppen

TS: När vi är i fjällen brukar vi smörja ansiktena med Nivea Vattenfrikräm.
    Det är en rund platt plåtburk. Finns nog på de vanliga affärena.

• rightbackatyou

All creme som inte innehåller vatten är kanon, själv använder jag någon olja, typ majs/raps/solros/mandeloja, olivolja använde jag i början och de funkade jättebra men det var något med doften...

Men det är väl en smaksak

Billigt, finns oftast redan hemma, dock lite kletigt men smörjer man in innan så hinner det sjunka in det som behövs, sedan kan man försiktigt ta bort den ev hinnan som kan bli med lite papper.

• Fleece

Tack för svaren! Har smörjt med lite babyolja sålänge men ska kanske köpa någon bättre kräm om det blir riktigt kallt...

• BaraLillaIda

Jag använder Vaselin till min lilla. Kanon bra!!

• Njord

ska man smörja så smörjer man med olja kvällen före, enligt läkare

• suramin

Men varför smörja överhuvudtaget. Här är det ofta -20 till -30 och vi smörjer aldrig ansiktet med ngt särskilt. Jag fattar inte syftet med att göra det?

• rightbackatyou
    suramin skrev 2009-12-18 19:58:28 följande:
    Men varför smörja överhuvudtaget. Här är det ofta -20 till -30 och vi smörjer aldrig ansiktet med ngt särskilt. Jag fattar inte syftet med att göra det?
    För att vissa har torr hud redan ifrån början och blir lätt "förstörd" i ansiktet vid minusgrader men särskilt vid blåst.
    Inte särskilt svårt att lista ut ifall man tänker efter

Sedan att ni har fet hud och är helt oberörda det ändrar inte andras olika hudtyper.
  • Miss Maya

Men jag läste på den igår och den innehåller vatten? Tänkte nämligen på den i just det syftet. Eller läste jag fel?

Golvmoppen skrev 2009-12-13 23:22:30 följande:
    TS: När vi är i fjällen brukar vi smörja ansiktena med Nivea Vattenfrikräm. Det är en rund platt plåtburk. Finns nog på de vanliga affärena.
  • hella82

smörj inte med något som innehåller vatten. man behöver inte smörja om inte barnet är väldigt torrt. min son är alltid jättetorr på vinterhalvåret och de dagar när han är flagnig i ansiktet smörjer jag lite med weleda wind and weather cream. den använder jag även till händerna. jättebra kräm anpassad till kyliga dagar :)

melker 080101
  • suramin
    rightbackatyou skrev 2009-12-19 12:38:35 följande:
    För att vissa har torr hud redan ifrån början och blir lätt "förstörd" i ansiktet vid minusgrader men särskilt vid blåst. Inte särskilt svårt att lista ut ifall man tänker efter Sedan att ni har fet hud och är helt oberörda det ändrar inte andras olika hudtyper.
    jamen, det är ju klart att jag smörjer in ansiktet både på mig och mitt barn, men inte i syfte att skydda från frostskador, utan för att huden är torr. Det är det jag inte fattar, alltså varför syftet med att smörja skulle vara att skydda från kyla. Det blir ju oftast bara värre om man är insmord innan man går ut.
  • rightbackatyou
    suramin skrev 2009-12-19 22:45:38 följande:
    jamen, det är ju klart att jag smörjer in ansiktet både på mig och mitt barn, men inte i syfte att skydda från frostskador, utan för att huden är torr. Det är det jag inte fattar, alltså varför syftet med att smörja skulle vara att skydda från kyla. Det blir ju oftast bara värre om man är insmord innan man går ut.
    Är det "klart" att du smörjer in både dig och ditt barn?

Det gör allt som oftast inte jag, varför skulle jag när vi inte behöver?
    När det är minusgrader och blåsigt däremot smörjer jag in oss eftersom vi då inte blir påverkade i samma utsträckning av den yttre påverkan som blir mot huden.

Kan det vara så att eftersom du alltid redan ÄR insmörjd inte behöver smörja mer eftersom du redan HAR en skyddande hinna i ansiktet?
Svar på tråden Hur skydda mot frostskador i kallt väder?