• Anonym (lll)

Håll käften!

Ja de brukar min sambo säga till mig när vi "grälar". Ok kan vara så att jag börjar med o be om hjälp med hushållet, han gör INGET självmant. Så jag får be varenda dag. Jag tröttnar o förklarar att jag inte orkar hinner allt själv då jag helammar vår 3-månaders. Han frågar om han ska göra allt o att allt ansvar ligger på honom. Jag gör fortfarande de mesta trots brist på ork o en mammig bebis, men de ser han ju såklart inte. Som sagt e mest småtjafs men tillslut säger han oftast - håll käften!
    Man får tydligen inte be om hjälp el förklara hur man känner el ha en åsikt som inte passar honom...då gnäller man o ska hålla käften!
    Brukar ni säga så till varandra? Jag säger inte så. Han säger de även så min 5-åring hör ibland. Har sagt åt honom att jag inte vill höra de, går o uttrycka sig på annat sätt! O spec inte inför 5-åringen! Men ändå så återkommer de.
    Har han rätt o säga så till mig om jag nu i hans öron tjatar o gnäller när jag ber om hjälp med hemmet? Har testat med städschema men de bröt han första dagen o så var vi där igen.

• Svar på tråden Håll käften!
  • Anonym (:-()

Jag hade aldrig accepterat att min man sa så åt mig!

Vad jag hade gjort i din sits är att hitta en "barnfri" tid och sätta mig i köket med min man och lagt precis alla korten på bordet. Inget skrik, inget skäll utan bara lugnt och sansat sagt vad som är problemet och sen försöka lösa det tillsammans.
    Han kanske har några bra förslag t om...

Försök kom överens om att det är erat gemensamma problem som ni ska lösa tillsammans som ett team.

Barnen ska absolut inte höra att pappa skriker "håll käft" till mamman (eller tvärtom)

Tycker jag då...

Lycka till!

• Anonym

Varför gnatar och gnäller du? Tror du det är vägen att få honom att göra som du vill? Nej, använd din kvinnliga list. Vill du få honom att diska kanske du kan peppa honom med att ge honom en het välkommen hem kyss när han kommer från jobbet. Han blir så klart glatt överraskad. Efter middagen då du överöst honom med beröm för hur duktig och manlig han är, kan du be honom diska för att du vill fräscha till dig..... Han diskar garanterat.

• Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2009-12-13 23:57:36 följande:
    Varför gnatar och gnäller du? Tror du det är vägen att få honom att göra som du vill? Nej, använd din kvinnliga list. Vill du få honom att diska kanske du kan peppa honom med att ge honom en het välkommen hem kyss när han kommer från jobbet. Han blir så klart glatt överraskad. Efter middagen då du överöst honom med beröm för hur duktig och manlig han är, kan du be honom diska för att du vill fräscha till dig..... Han diskar garanterat.
    Är du Anna anka eller?Man skall väl för f-n inte behöva fjäska för gubben skall hjälpa till o dra sitt strå till stacken eller?Jag hade aldrig kysst en sån mansgris som ber mig hålla käften bara för det inte passar honom.Skit i att tvätta hans kläder och bädda rent hans sida av sängen och plocka efter honom så får han se vad han skulle behövt göra om han bott själv.
  • Anonym (lll)
    Känns överdrivet o behöva göra så!
  • Anonym (lll)
    MikuAndSaraLi skrev 2009-12-14 00:09:43 följande:
    Lämna honom, då.
    På vilka grunder? Känns överdrivet även detta!
  • Anonym (lll)

Anonym ( ) skrev 2009-12-13 23:53:46 följande:

Jag hade aldrig accepterat att min man sa så åt mig! Vad jag hade gjort i din sits är att hitta en "barnfri" tid och sätta mig i köket med min man och lagt precis alla korten på bordet. Inget skrik, inget skäll utan bara lugnt och sansat sagt vad som är problemet och sen försöka lösa det tillsammans. Han kanske har några bra förslag t om... Försök kom överens om att det är erat gemensamma problem som ni ska lösa tillsammans som ett team. Barnen ska absolut inte höra att pappa skriker "håll käft" till mamman (eller tvärtom) Tycker jag då... Lycka till!
    Problemet är att så fort jag vill prata om grejer som e jobbiga för honom gnäller jag. När jag ber om hjälp med hemmet försöker jag verkligen linda in de så gott de går för o inte uppfattas som tjatig. Vet inte hur jag ska få fram de på bättre sätt än jag redan gjort.
  • Takex
    Jag tycker inte alls det har ar ett daligt tips. Visst kan man tycka det "Anna Anka" men det har inte med det och gora. Vi tjejer missar ofta hur mycket vi GNALLER. Men inte bara det , alla ar vi manniskor och behover ibland en puff av positiv energi. Jag tycker man ar ett team nar man ar tillsammans och da ingar det ibland att ga en liten extra mil for den andre aven fast man kanske inte alltid tycker ditten och datten.

Men.. sager absolut inte att man ska kora nagon slags curling eller acceptea vad som helst och bara vika sig och vara snall, tror ingen har inne ar sa borta att dom inte forstar skillnaden pa vad jag menar. Utan mer att ens man ocksa ar en person och man vet inte alltid vad denne gar igenom, vad som hant pa jobbet eller hur dom tanker efter att man sjalv lekt mamma-pappa-barn ett tag och sen marker att man orkade visst inte dra hela lasset sjalv..
  • Anonym (hmmm)
    Takex skrev 2009-12-14 06:44:29 följande:
    Jag tycker inte alls det har ar ett daligt tips. Visst kan man tycka det "Anna Anka" men det har inte med det och gora. Vi tjejer missar ofta hur mycket vi GNALLER. Men inte bara det , alla ar vi manniskor och behover ibland en puff av positiv energi. Jag tycker man ar ett team nar man ar tillsammans och da ingar det ibland att ga en liten extra mil for den andre aven fast man kanske inte alltid tycker ditten och datten.Men.. sager absolut inte att man ska kora nagon slags curling eller acceptea vad som helst och bara vika sig och vara snall, tror ingen har inne ar sa borta att dom inte forstar skillnaden pa vad jag menar. Utan mer att ens man ocksa ar en person och man vet inte alltid vad denne gar igenom, vad som hant pa jobbet eller hur dom tanker efter att man sjalv lekt mamma-pappa-barn ett tag och sen marker att man orkade visst inte dra hela lasset sjalv..
    Vissa mansgrisar tål aldrig höra om sina fel o brister då de känner sig omanliga. Skall man då som "Anna Anka" behöva locka med en morgon avsugning för att få hjälp med hemmet för man är uppe ett par ggr per natt  och sen sitter och ammar och tar hand om gemensam bebis som förmodligen var önskad av pappan med-F-n ,skärp till er och ställ krav. När skall mamman då få kunna vila om inte när bebis sover middag. Så bara för man är mammaledig skall man bindas upp och vara personlig slav till sin sambo!!!Aldrig i livet-det normala är att man delar på roliga saker och tråkiga saker.
  • MikuAndSaraLi

Anonym (lll) skrev 2009-12-14 05:54:37 följande:

På vilka grunder? Känns överdrivet även detta!
    Mjo.
    Men ta en kort paus i såna fall.
    Han ska inte prata så med dej - han är ju vuxen, för tusan och du är inte hans mamma och Han är ingen liten skitunge - eller han kanske vill tro att det är så?
Svar på tråden Håll käften!