• Liselotte

Rysk toy terrier! (Finns ej i Sverige)

Åh, jag blivit helt förtjust i en hund som heter Rysk toy terrier (Russian toy terrier, eller Moscow toy terrier).
    Men den rasen finns inte i Sverige. Den ska finnas i Finland har jag hört, bland annat.

Hur gör man om man skulle vilja köpa en sån hund från ett annat land?
    Är det nån som har gjort det?

Men jag mår dåligt när jag tänker på hundar som smugglas in under fruktansvärda omständigheter....så inget sånt menar jag.
    Utan om man skulle kunna åka dit o köpa en hund o ta med sig hem. Hur gör man helt praktiskt med papper o allt? Vaccinationer, undersökningar m.m.

• Svar på tråden Rysk toy terrier! (Finns ej i Sverige)
  • Pegasus

Det ska kenneln som du köper av hjälpa dig med, det du behöver är Ett EU pass och blodprov men allt kan du läsa på Jordbruksverkets hemsida. www.sjv.se

• loopyMamma

Du kan, helt lagligt, ta in en valp före tre månaders ålder som det finns veterinärintyg på att den endast har vistats i en rabiesfri miljö och har de vanliga vaccinationerna. Efter 3 månaders ålder måste valpen rabiesvaccineras och avmaskas mot "konstiga" parasiter + en del andra vaccinationer. Det går inte att rabiesvaccinera en allt för ung hund och sedan måste det gå minst 120 dagar mellan sprutorna + att det därefter måste tas ett blodprov som visar att vaccinet har tagit. Så det tar upp till ett år

Svar på tråden Rysk toy terrier! (Finns ej i Sverige)