Mormor tar över uppfostran av vår dotter
Lång TS, hoppas att någon okar läsa och kanske kan ge mig nåt råd.
Har varit hos mina föräldrar i helgen och är helt slut. Vår äldsta har ADHD och utvecklingsstörning och kan vara ganska utagerande, tjurig och uppnosig ibland (och fantastiskt mysig ibland). Min mamma arbetar med utvecklingstörda ungdomar och "vet hur de ska hanteras". Och vi har helt olika idéer om hur dottern ska bemötas.
I korthet går mitt förhållningssätt ut på att ge val (var sur och gå till ditt rum eller var trevlig och var med oss) att bjuda in till det som är "rätt" beteende (kom och hjälp mig här istället för att slå din syster) och att i viss utsträckning ignorera (jag bryr mig inte om att du surar)
Min mamma menar att dåligt beteende ska få konskevenser (straff) och att jag är för "mesig" mot henne. Om hon är sur vid matbordet får hon gå ifrån (även om hon säger att hon ska sköta sig så får hon inte en andra chans), om hon slår sin syster får hon inte vara med mer eller blir utan godis när systern få.
Mamma kör över mig och tar över uppfostran av dottern. När jag försöker tala med henne säger hon att det är hennes regler som gäller hemma hos henne och de fungerar på jobbet så det gör de för min dotter också. Vid flera tillfällen i helgen har vi "bråkat" över huvudet på barnen för att jag har sagt emot henne när hon har satt igång. Och det känns INTE bra.
Nu är det snart jul och vi ska bo över hos dem två nätter. Hur ska jag och min man förbereda oss, barnen och mamma så att vi kan vara där utan att vi bråkar men så att dottern slipper utstå kränkningar som jag inte kan acceptera?