• No ID

Vad betyder resultatet (kattutställning)

Jag ställde ut min 5 mån Maine Coonhane i helgen. Han fick ganska mkt ris av domaren, men jag hörde också att hon är ganska så hård av sig. I alla fall så fick han Excellent1 "men han går hem med det" sa domaren, så han gick alltså inte vidare. Varför fick han Ex 1 om hon klagade så mycket på honom? Måste de alltid dela ut Ex 1 i varje klass? Han saknade konkurrens i sin klass, han var själv.

• Svar på tråden Vad betyder resultatet (kattutställning)
  • Majsan70

Ja han vann sin lass eftersom han var ensam men han gick inte vidare till övriga klasser. Ex1 innebär oxå att man är ett steg närmare cert om det är det man är ute efter.

Kritiken på katterna varierar ju en hel del beroende på domarna o deras personliga smak och sen självklart beroende på om katten verkligen håller sin rasstandard.

Att det går dåligt på en utställning behöäver nte betyda att man får samma kritik nästa gång och tvärtom.

• lennartsdotter

Ex1 är den högsta bedömning din katt kan få i denna ålder. Vid 10 månaders ålder kommer han tävla om cert (CAC eller CAP). För att få Ex1 måste katten nå 88 av 100 poäng, för att i äldre ålder få ett CAC/CAP måste den ta hem 92 av 100 poäng.

Att domaren sade "men han går hem med det" innebär antagligen att hon tyckte han var tillräckligt bra för sin Ex1 men inte tillräckligt bra för att nomineras till panel (i panelen tävlar katterna om Best in Show dvs. BIS) och att det inte fanns tillräckligt många (eller tillräckligt bra) katter för att ta ut en Best in Variety (BIV).

• Majsan70
    lennartsdotter skrev 2009-12-14 21:06:52 följande:
    Ex1 är den högsta bedömning din katt kan få i denna ålder. Vid 10 månaders ålder kommer han tävla om cert (CAC eller CAP). För att få Ex1 måste katten nå 88 av 100 poäng, för att i äldre ålder få ett CAC/CAP måste den ta hem 92 av 100 poäng.Att domaren sade "men han går hem med det" innebär antagligen att hon tyckte han var tillräckligt bra för sin Ex1 men inte tillräckligt bra för att nomineras till panel (i panelen tävlar katterna om Best in Show dvs. BIS) och att det inte fanns tillräckligt många (eller tillräckligt bra) katter för att ta ut en Best in Variety (BIV).
    Oj missade det där med åldern! Bra att nån har ögona med sig.
  • No ID

Men är det så att man som domare alltid måste ge en katt i varje klass Ex1 om den inte katastrofalt sett avviker från standarden?

Tyckte hon trots allt att han var väldigt fin eller var hon mer eller mindre tvungen att ge honom Ex1 om ni förstår vad jag menar? :)

• Majsan70

No ID skrev 2009-12-14 22:16:08 följande:

Men är det så att man som domare alltid måste ge en katt i varje klass Ex1 om den inte katastrofalt sett avviker från standarden?Tyckte hon trots allt att han var väldigt fin eller var hon mer eller mindre tvungen att ge honom Ex1 om ni förstår vad jag menar? :)
    Jag TROR att om det inte är fel på katten så att den blir diskvalificerad så blir det alltid en EX1 om den är ensam i klassen. Är dock inte helt säker efetrsom vi helst inte ställer våa katter. *S*

Har du vart in o läst hos SVERAK eller IDP om bedömningarna?
  • No ID

Nej jag har inte läst. Tänkte gå en genväg här =)

• lennartsdotter

No ID skrev 2009-12-14 22:16:08 följande:

Men är det så att man som domare alltid måste ge en katt i varje klass Ex1 om den inte katastrofalt sett avviker från standarden?Tyckte hon trots allt att han var väldigt fin eller var hon mer eller mindre tvungen att ge honom Ex1 om ni förstår vad jag menar? :)
    Nej, en domare måste inte dela ut Ex1. Om domaren inte anser att den bästa katten uppnår 88 poäng får den som högst MB (mycket bra). Sedan kommer BRA och är katten sämre än så blir den nog diskad. MB kräver 76 poäng och BRA 61 poäng.

Kul att veta kanske är att en katt måste uppnå 95 poäng för att kunna vinna BIV och 97 poäng för att bli NOM (nominerad). Blir sedan katten BIS snackar vi full pott, 100 poäng.
  • No ID

Varför kan man inte se på själva lappen där kritiken står hur m,ånga poäng han fick?

Det enda hon verkligen berömde honom för var hans benstomme o temperament samt att han hade bra pälskvalitet.
    Jag är oerfaren så jag varken badade eller "fluffade" hans päls. Hon anmärkte på att han hade outvecklad box (han kommer nog aldrig få nån framträdande box), för runda ögon samt att ytterkanten av hans öra (!) var för rund. Om svansen skrev hon "fits the body" (!). Synd att jag inte kan lägga ut bilder på katten här.

• No ID

Hade han mellan 88 och 95 poäng då?

• Majsan70

No ID skrev 2009-12-14 22:32:37 följande:

Varför kan man inte se på själva lappen där kritiken står hur m,ånga poäng han fick?Det enda hon verkligen berömde honom för var hans benstomme o temperament samt att han hade bra pälskvalitet.Jag är oerfaren så jag varken badade eller "fluffade" hans päls. Hon anmärkte på att han hade outvecklad box (han kommer nog aldrig få nån framträdande box), för runda ögon samt att ytterkanten av hans öra (!) var för rund. Om svansen skrev hon "fits the body" (!). Synd att jag inte kan lägga ut bilder på katten här.
    Kan du inte få lite hjäp på vägen av din uppfödare? När det gäller utställning så får vi all hjälp från uppfödaren till våra katter. Jag tycker det är en djungel nämligen.
    En bra pres. gör enormt mycket vid utställning så mycket vet jag.
    Men gå in o läs på SVERAK eller IDP om det är dem du tillhör så får du lite hjälp på vägen. Även kattklubbarna brukar ju ordna kurser i utställning o preppning av katterna. Hade jag helt klart gått på om jag nu inte haft en uppfödare som gladeligen kommer hit o badar kisse innan utställning.
  • lennartsdotter

No ID skrev 2009-12-14 22:37:27 följande:

Hade han mellan 88 och 95 poäng då?
    Han kan ha fått allt från 88 p till 94 popäng. Hade han fått 95 p hade han först och främst fått mycket bra kritik och (förutsatt att det var minst 3 katter i hans klass) även BIV.

Tyvärr skriver inte domarna ut poäng utan bara utlåtande om vad de tycker om katten. Ärligt talat tror jag att de skiter i poängen ibland. Ibland delas det ut titlar lite godtyckligt tyvärr.
Svar på tråden Vad betyder resultatet (kattutställning)