Hur mkt kostar det att ta en kull kattungar?
Ja hur mkt kostar det att ta en kull kattungar om man har både hane och hona själv? Inkl alla tester som ska göras av hjärta, höfter mm inkl kattungeförsäkringar, veterinärens avgifter osv.
Ja hur mkt kostar det att ta en kull kattungar om man har både hane och hona själv? Inkl alla tester som ska göras av hjärta, höfter mm inkl kattungeförsäkringar, veterinärens avgifter osv.
Det beror ju på vilken typ av katt vi snackar om. I mitt fall om jag hade hanen själv skulle jag "spara" ca 7000 kronor. ¨ Sen skule iofs kostnaden för alla tester på hanen tillkomma så lite mindre.
Jag lägger i snitt priset för varje kattunge i kostnad över året. Det skall ju testas på föräldradjuren både med blodprover o hjärta på min ras. Det kostar att ha föräldrarna hemma, det kostar med kattklubbar o utställningar om man skall meritera föräldrarna osv osv.
Maine Coon är det jag funderar över.
Måste katterna vara meriterade? Jag ser rätt mkt katter i annonser som inte är champion osv.
Tänk också på att du måste ha stamtavla på katterna du ska para, annars kommer kattungarna att räknas som huskatter även om de egentligen är Maine Coon.www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/HUSK.htm
Inget fel på huskatter dock! Har två stycken själv.
Bidde fel på länken ovan
www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/HUSK.htm
No ID skrev 2009-12-14 11:57:07 följande:
Mycket mer än man tror... jag säljer mina kattungar för 6000-8000 kr (om ingenting är "fel") och trots det så får jag inte igen pengarna jag lägger ner.
Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon?
Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.
No ID skrev 2009-12-14 22:28:34 följande:
Om du ska ha en kull på en hona och hane som du har själv ska du ju först köpa in katterna. Det krävs lite efterforskning för att få bra avelskatter, kanske läsa på lite stamtavlor osv. Nu vet jag inte hur det fungerar i eran ras, men avelskatter kan ibland kosta lite mer än sällskapskatter, men det är ju inte alltid.
Sedan har Maine Coon katten ett hälsoprogram som kanske ska följas, så då ingår lite scanningar, sedan har jag för mig MCO kollar något annat också?
Utställningar är inte nödvändigt, men det kan ju vara bra att få några bedömningar på katten så man vet dess fördelar och nackdelar, så man med omsorg kan hitta en hane som kompenserar detta.
Föreslår också att du läser mer på rasringens hemsida/forum och hör med uppfödaren din.
Min tanke var i så fall att om jag har en egen fertil honkatt så hade jag ex kunnat ge den p- piller fram tills dess att hon blir nog gammal att bli parad, efter att hon hade fått sin kull så hade jag låtit sterilisera henne. Då hade hon gått på p- piller en begränsad tid.
Men för många uppfödare kvittar det ju om katten är fertil eller inte, de vill ju inte att katten ska få vara utomhus ändå även om man bor som vi.
No ID skrev 2009-12-15 09:35:32 följande:
Jag tänkte göra så för egen del. Om jag hade varit fodervärd hade jag ju följt den uppfödarens önskan om hur katten ska bo. Jag vet inte om jag hade velat ha fler kullar, det hade jag gärna gjort om allt hade gått bra.
Jag har ju en MCO hane nu, lekte bara med tanken på om jag skulle skaffat en hona också.
No ID skrev 2009-12-14 10:32:52 följande:
Lennartsdotter: "Om jag hade varit fodervärd hade jag ju följt den uppfödarens önskan om hur katten ska bo.". Men om det vore min egen så...