• No ID

Hur mkt kostar det att ta en kull kattungar?

Ja hur mkt kostar det att ta en kull kattungar om man har både hane och hona själv? Inkl alla tester som ska göras av hjärta, höfter mm inkl kattungeförsäkringar, veterinärens avgifter osv.

• Svar på tråden Hur mkt kostar det att ta en kull kattungar?
  • Mrs Winter
    ca 1300-1400kr parningsavgift (språng+kattunge-pris)

ca 85kr "kollamasken" (+ev. avmaskning)

ca 800-900kr chip+vet.bes+2xvacc

ca 50kr(?) Kattungemat ca 7-8 veckor

ca 100kr (?) extra mat till kattmamma ca 20 veckor

ca 20kr(?) kattsand 7-8 veckor

200kr Stamtavla

ca 100kr ca 7 veckor vet.vård försäkring

100kr "Dolda fel" försäkring

ca 10 kr skiva med massa bilder

20-40kr Leksaker

"Kattungepaket"- från olika foderföretag Gratis

Totalkostnad per kattunge: 2685-2950kr

kull på fyra stycken: 10840-11900kr
    Kostnad per kattunge i en kull på  4 st.

www.kattforum.se/viewtopic.php&sid=430830b69251564fa7340f396395f731

• Majsan70

Det beror ju på vilken typ av katt vi snackar om. I mitt fall om jag hade hanen själv skulle jag "spara" ca 7000 kronor. ¨ Sen skule iofs kostnaden för alla tester på hanen tillkomma så lite mindre.

Jag lägger i snitt priset för varje kattunge i kostnad över året. Det skall ju testas på föräldradjuren både med blodprover o hjärta på min ras. Det kostar att ha föräldrarna hemma, det kostar med kattklubbar o utställningar om man skall meritera föräldrarna osv osv.

• No ID

Maine Coon är det jag funderar över.

Måste katterna vara meriterade? Jag ser rätt mkt katter i annonser som inte är champion osv.

• Trill

Tänk också på att du måste ha stamtavla på katterna du ska para, annars kommer kattungarna att räknas som huskatter även om de egentligen är Maine Coon.www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/HUSK.htm

Inget fel på huskatter dock! Har två stycken själv.

• Majsan70

No ID skrev 2009-12-14 11:57:07 följande:

Maine Coon är det jag funderar över. Måste katterna vara meriterade? Jag ser rätt mkt katter i annonser som inte är champion osv.
    Hur det är för Maine Coone får du nog bäst vet i någon av dras rasringar skulle jag tro.
    Men nåt du får räkna in är ALLT som dina avelskatter kostar över året. Då ingår sand o bra mat o vaccinationer o tester. Det skall ju blodgrupperas o testas för Fiv/Felv, Klamydia o en hel del annat. Maine Coone testar väl för HCM/RCM oxå o kanske för höfter o sånt? Allt sånt kostar ju o bör göras regelbundet, vilket i sin tur tar upp en del kostnader genom året.

Så räknar man ihop kostnaderna för en kull kan det dra iväg och har man otur behöver man ju veterinärvård för mamma katt eller för ungarna osv osv.

Men kul är det! =)
  • lennartsdotter

Mycket mer än man tror... jag säljer mina kattungar för 6000-8000 kr (om ingenting är "fel") och trots det så får jag inte igen pengarna jag lägger ner.

• No ID

Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon?

Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.

• lennartsdotter

No ID skrev 2009-12-14 22:28:34 följande:

Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon?Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.
    Nej, men jag skulle tro att min ras är ungefär lika dyr att föda upp som maine coon.
  • Havanna82

Om du ska ha en kull på en hona och hane som du har själv ska du ju först köpa in katterna. Det krävs lite efterforskning för att få bra avelskatter, kanske läsa på lite stamtavlor osv. Nu vet jag inte hur det fungerar i eran ras, men avelskatter kan ibland kosta lite mer än sällskapskatter, men det är ju inte alltid.
    Sedan har Maine Coon katten ett hälsoprogram som kanske ska följas, så då ingår lite scanningar, sedan har jag för mig MCO kollar något annat också?

Utställningar är inte nödvändigt, men det kan ju vara bra att få några bedömningar på katten så man vet dess fördelar och nackdelar, så man med omsorg kan hitta en hane som kompenserar detta.

Föreslår också att du läser mer på rasringens hemsida/forum och hör med uppfödaren din.

• bridezilla

Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon? Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.
    Nej inte om den är fertil såklart, det säger väl sig självt?
  • skorpionen80

Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon? Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.
    Hur tänkte du att det skulle funka att ha två fertila avelskatter ute som springer vind för våg?

Risker:
    De springer bort/blir dödare
    De kan para sig hur som helst och dra på sig sjukdomar + att du inte vet vem som är far till ungarna
    Honan kan bli svår att hålla hemma medan ungarna är små
    Du blir utesluten ur klubben eftersom du aktivt sysslar med huskattsavel (vilket det kommer bli om honan går ute)
  • No ID

Min tanke var i så fall att om jag har en egen fertil honkatt så hade jag ex kunnat ge den p- piller fram tills dess att hon blir nog gammal att bli parad, efter att hon hade fått sin kull så hade jag låtit sterilisera henne. Då hade hon gått på p- piller en begränsad tid.
    Men för många uppfödare kvittar det ju om katten är fertil eller inte, de vill ju inte att katten ska få vara utomhus ändå även om man bor som vi.

• Majsan70

No ID skrev 2009-12-15 09:35:32 följande:

Min tanke var i så fall att om jag har en egen fertil honkatt så hade jag ex kunnat ge den p- piller fram tills dess att hon blir nog gammal att bli parad, efter att hon hade fått sin kull så hade jag låtit sterilisera henne. Då hade hon gått på p- piller en begränsad tid.Men för många uppfödare kvittar det ju om katten är fertil eller inte, de vill ju inte att katten ska få vara utomhus ändå även om man bor som vi.
    Tanken är god, men lämnar man ut en katt på foder vill man ju gärna att den skall bo inne o vara i säkehet i vart fall tills den övergått i din ägo efter x antal kullar. Eller så tror jag de flesta uppfödare resonerar i vart fall.
    Eller tänker du i banorna en egen avelskatt? För tanken me avel är ju att man helst skall tillföra rasen något och att ta en enstaka kull utan något mål är väl sådär i uppfödarkretsar.
  • No ID

Jag tänkte göra så för egen del. Om jag hade varit fodervärd hade jag ju följt den uppfödarens önskan om hur katten ska bo. Jag vet inte om jag hade velat ha fler kullar, det hade jag gärna gjort om allt hade gått bra.

Jag har ju en MCO hane nu, lekte bara med tanken på om jag skulle skaffat en hona också.

• ChrisE

No ID skrev 2009-12-14 10:32:52 följande:

Ja hur mkt kostar det att ta en kull kattungar om man har både hane och hona själv? Inkl alla tester som ska göras av hjärta, höfter mm inkl kattungeförsäkringar, veterinärens avgifter osv.
    Gå in på maine coon katten. När du har hanen så behöver du fortfarande göra samtliga tester. Dvs dna, höfterna och hjärta. På main coon katten hittar du auktoriserade testare. Vissa av testerna ska man göra varje år+vaccineringarna.

Sedan behöver du bestämma dig för vad du ska ta i Språng avgift. Engångs summa som täcker kostnader när honan bor hos dig. Beroende på meriter och stamtavla varierar det. Kontakta de som har avelshanar så kan du hamna på rätt nivå. 500-5000 kr. I språngavgiften/avtalet ska det även framgå om det kan ske omparning om den första misslyckas.

Sedan ska du även veta vad du vill ha för varje överlevande kattunge. Tex 250 kr st.

Kolla in main coonkatten +sverak så får du all info + dokumentation som behövs.
  • lennartsdotter

Lennartsdotter: Föder du upp Maine Coon?Jag har som dröm att åtminstone pårova någon gång, ta en kull och se hur det är. Skulle kunna tänka mig att vara typ halvfodervärd också men jag är en sån där "hemskt oansvarig" person som har mina katter ute så mycket de bara vill eftersom vi bor på en liten bondgård invid både sjö, skog och gärden och jag antar att ingen uppfödare vill sätta ut en katt på foder till nån som vill låta den vara lös utomhus ibland.
    Glömde svara på allt. Jag skulle aldrig sätta ut en katt på foder hos någon som vill ha katten som utekatt. Inte för att jag är emot utekatter utan för att jag inte anser att fertila katter ska springa lösa ute. Jag vill inte få ett samtal då fodervärden säger att min avelshona är på tjocken med godtycklig hane.
  • Majsan70
    ChrisE skrev 2009-12-15 18:53:37 följande:
    No ID skrev 2009-12-14 10:32:52 följande:
    Gå in på maine coon katten. När du har hanen så behöver du fortfarande göra samtliga tester. Dvs dna, höfterna och hjärta. På main coon katten hittar du auktoriserade testare. Vissa av testerna ska man göra varje år+vaccineringarna.Sedan behöver du bestämma dig för vad du ska ta i Språng avgift. Engångs summa som täcker kostnader när honan bor hos dig. Beroende på meriter och stamtavla varierar det. Kontakta de som har avelshanar så kan du hamna på rätt nivå. 500-5000 kr. I språngavgiften/avtalet ska det även framgå om det kan ske omparning om den första misslyckas.Sedan ska du även veta vad du vill ha för varje överlevande kattunge. Tex 250 kr st.Kolla in main coonkatten +sverak så får du all info + dokumentation som behövs.
    Måste bara fråga vad det är för DNA prov? Just den biten är inget jag hört om förut nämligen. *nyfiken*
  • No ID

Lennartsdotter: "Om jag hade varit fodervärd hade jag ju följt den uppfödarens önskan om hur katten ska bo.". Men om det vore min egen så...

Svar på tråden Hur mkt kostar det att ta en kull kattungar?