• miamaria777

Hjälp! Gav jag henne för mycket blåbär?

Min 5 månader gamla tjej gillar mat :) Och förra veckan fick hon smakis av blåbär som efterrät. Hon gillade det och jag ökade portionsstorleken till kanske 4-5 msk i några dagar tills burken var slut. Nu har hon inte bajsat sen i fredags! Kan hon ha blivit förstoppad av blåbären? Vad ska jag göra? Har börjat ge katrinplommon, men om hon redan är förstoppad, hjälper verkligen det? Ska jag ge laxerande?? Eller vänta?

• Svar på tråden Hjälp! Gav jag henne för mycket blåbär?
  • suziz

Blåbär ska man vara försiktig med eftersom det är förstoppande. Jag har gjort samma sak, katrinplommonpuré hjälpte på min tjej men det tar ju lite tid innan det kommer.

Verkar hon ha ont i magen? Man kan försöka hjälpa till lite försiktigt med en "rumpfebertermometer" om hon försöker bajsa men inget kommer.

• BabyJia

Ja, blåbär kan va stoppande. Men de e ju inte för sent å ge katrinplommon, päron verkar oxå som lösande. Sen mer vätska, som vatten e bra å ge vid måltiderna.

• miamaria777

Nu har hon bajsat! Tänk att man kan bli så glad för det :). Vi laddade med katrinplommon och päronpuré under dan, så det verkar som att det hjälpte. Tack för alla råd! Ska också tänka på att ge mer vatten till måltiderna, och det blir nog inga mer blåbär på ett tag.

• BabyJia
    miamaria777 skrev 2009-12-14 20:14:42 följande:
    Nu har hon bajsat! Tänk att man kan bli så glad för det :). Vi laddade med katrinplommon och päronpuré under dan, så det verkar som att det hjälpte. Tack för alla råd! Ska också tänka på att ge mer vatten till måltiderna, och det blir nog inga mer blåbär på ett tag.
    Haha...vet känslan. Dottern har vart riktigt hård två ggr. Även om de kanske inte märks så mycket på barnet, gällande magont osv så blir de en stor lättnad när de kommer ut
    Jag blir nojjig om min dotter inte bajsar varje dag, för de nåt man e van me lixom innan hon började få annan mat.
    Päronpure tycker hon e mumma, så de får hon ganska ofta efter lunchmaten om jag vet att maten innehåller nåt som lätt gör hennes mage trög. Morot tex e nåt hennes mage blir hård av.
Svar på tråden Hjälp! Gav jag henne för mycket blåbär?