• allt och lite till

Katt som har fått ett sår på örat HJÄLP!!

hejsan!
    min ute katt kom hem med ett sår som är djupt men det varar och blöder när jag gör rent det, jag tar bort sårskorpan hela tiden så det kan läka inifrån och ut!
    det är så äckligt...
    inte så stort kanske 2-3 mm på längden och 1 mm på bredden om en det.
    men det har blivit hårt på örat och han har ont när jag är där och gör rent!
    vad ska jag göra?
    han är ute katt och är ca 4 år.
    mvh//Johanna

• Svar på tråden Katt som har fått ett sår på örat HJÄLP!!
  • Mornie Alantie

Ta katten till veterinär. Den kan behöva antibiotika för att det ska läka ordentligt. Och håll den inne tills det läkt.

• allt och lite till

jo men han kan inte vara inne för vi har 2 katter en ute katt (T kallar vi han här)(skadade) och en inne katt (B kallar vi han här) och B är på våran ute katt T, HELA tiden om dom är i samma rum... T får inte vila äta eller nått B vill bara busa men T säger inte ifrån heller :(
    vet inte hur jag ska göra har ju bara 1 kattlåda... :S
    vad kostar det att ta dom till vet??
    han har ju försäkring!!

• SweetLilly

om det blivit en skorpa håller det på att läka så pilla inte bort den!!!
    men om det vätskar och varar också så kan det vara bäst att låta en veterinär titta på det!

• Knastroll82

Hur mycket veterinärbesök kostar varierar enormt mycket. Var bor du?

Hur djupt är såret och var på örat sitter det?
    Är katten på såret? I så fall behövs tratt.

• Mornie Alantie

Lite kostar det nog ändå, du har antagligen en självrisk. Eventuellt kan du få ett recept över telefon om du förklarar situationen, men det är inte säkert.

Du får väl hålla katterna i olika rum då. Antingen köper du en till låda, eller så använder du något annat, någon gammal plastback eller så.

• allt och lite till

ja han har haft det i bara 2 dagar! (andra dagen idag) men jag gör rent med jodopax och tar bort skorpan då det varar under den!
    det är typ vit (varet) :S
    kan det bli så dåligt på bra 2 dagar?
    mina vänner säger att jag ska vänta 2-3 dagar till då katter läker så bra!??

• Mornie Alantie
    SweetLilly skrev 2009-12-14 11:50:33 följande:
    om det blivit en skorpa håller det på att läka så pilla inte bort den!!! men om det vätskar och varar också så kan det vara bäst att låta en veterinär titta på det!
    Om det är infekterat är det bra att hålla öppet, så att varet kommer ut. Annars kan det bildas en väldigt smärtsam böld. Det är vad veterinär sagt till mig iaf.
  • allt och lite till

ok... ne han har det på höger öra typ mitt på all päls har lossnat för jag har haft på joddopax och det har varat!!
    bor i Örebro och går till Vivalla veterinär station.

• allt och lite till

ja det är ju hårt men har tryckt på det men det kommer bara blod då och lilla gubben skriker men han förstår att jag ska hjälpa han så han klöser mig inte

• Mornie Alantie

allt och lite till skrev 2009-12-14 11:53:10 följande:

mina vänner säger att jag ska vänta 2-3 dagar till då katter läker så bra!??
    Nej, du ska ringa veterinär idag. Det är din skyldighet som kattägare. Du kan ju rådfråga i alla fall, det kostar inget.
Svar på tråden Katt som har fått ett sår på örat HJÄLP!!