• Tildalina

Viktuppgång v 27, för lite?

Är bara lite orolig över att jag går upp för Lite i vikt? Väger nu 59,1 o är 164 cm, vägde vid inskrivningen 54,1 så jag har alltså gått upp exakt 5 kilo. Alla säger att magen är såå liten, men bebis tar väl vad den behöver??

• Svar på tråden Viktuppgång v 27, för lite?
  • LML

Min bm sa att ja inte borde gå upp mer är 6-8 kg den här graviditeten.... Är 170 lång och vägde 54 vid inskrivning, Är nu i vecka 28 och väger ca 60-61. Så 6 kg har ja gått upp nu...

Förra graviditeten gick ja upp 14 kg totalt o min mage va lika stor vid förlossning som min mage e nu i v 28. Så det kan va väldigt olika, men barnet ser alltid till att få vad den behöver. Så länge du äter ordentligt och vettigt så är det ingen fara alls.

• Heureka

Jag är normalviktig, är nu i v37 och har bara gått upp 6 kilo. Magen är gigantisk, var på tillväxt-UL i förra veckan. bebben låg på -3,2%, dvs ingen fara. Så de små liven tar vad de behöver. Men lite orolig är jag. Mellan de två senaste besöken hos BM hade jag gått NER 0.5 kilo.

• pickles

Jag tycker din viktuppgång låter bra, du behöver nog inte oroa dig.

LML- Måste bara fråga varför din BM tycker att du inte ska gå upp mer? 6-8 kg låter lite tycker jag.

• LML
    pickles skrev 2009-12-14 12:49:51 följande:
    Jag tycker din viktuppgång låter bra, du behöver nog inte oroa dig. LML- Måste bara fråga varför din BM tycker att du inte ska gå upp mer? 6-8 kg låter lite tycker jag.
    Ja det tyckte jag oxå, men hon sa att det är ungefär vad barn och fosterhinnor vatten mm väger (vilket kan stämma, då ja gick ner så många kg direkt efter förra förlossningen) Och man behöver ju inte dom andra extrakilona man äter sig till egentligen :S
    Men ja sa att ja sattsar på runt 10-15 kg för det känns bra för mig o hon tyckte väl inte det va så fel heller.
  • joiy

vad alla barnmorskor säger olika. för jag har hört att det är 14-15 kg som är bebis, fostervatten och allt sånt där inte 6-8kg.men jag har ju ingen aning egentligen kanske är olika från person till person. jag är i vecka 36 och har gått upp ca 8 kg. men jag har ett tag kvar så hinner nog gå upp lite till innan förlossningen. men håller tummarna på att det blir lagom mkt för mig. jag är rätt så kort.

• Lelo

jag är snart i vecka 24 och har gått upp runt 3 kg. jag tror inte alls att det är för lite med 5 kg i vecka 27. jag tror att det är en sunt uppgång. tänk på att mycket av vikten kommer mot slutet av graviditeten. Du ska nog inte vara orolig.

• Eqz

Jag tycker iofs att 5 kg låter ganska lite, men säkert inte för lite. Jag tänker snarare tur för dig, jag är nog uppe på 9 kg nu i v. 26. Å andra sidan tror jag att det har ganska liten betydelse hur mycket eller lite man går upp och när under graviditeten det händer. Förra gången gick jag upp totalt c:a 18 kg och 10 av dem hade försvunnit efter en vecka.

• Brunello

Jag gick upp 30 kilo förra graviditeten och det är INTE kul - har hittills gått upp ca 5 kilo denna och är vecka 28 - känns mycket mer "normalt" än de 20 jag hade gått upp vid det här laget förra gången...

Hur stor magen är beror på en mängd faktorer - skulle tro att den egan viktuppgången är den faktor som påverkar minst...

• troddeduja

Jag är i vecka 25+0 och har bara gått upp 2 kg. Men jag tycker att det är lite för lite, men jag har en jobbig graviditet och kan inte riktigt äta som jag vill. Med dottern hade jag gått upp 9,5 kg vid det här laget, totalt 19 kg! Men det tycker jag va lite väl mycket istället.
    Jag ska till bm på fredag så vi får se vad hon säger då och vad sf-måttet ligger på då.

• Tildalina

Tack snälla för era svar! Känns som att jag kan vara lugn, men kanske även tacksam att jag trots allt inte gått upp Mer än så. Läste nånstans att man går upp det mesta under andra trimestern, och att man inte bör gå upp så mycket under sista trimestern...?
    Tittar man på growingpeople kan man läsa där om ungefär vad graviditeten väger, och då står det i v 40

3300 g foster
    2350 livmoder, moderkaka o fostervatten
    400 g bröstkörtlar
    1200 moderns blod
    resten av kroppen 5200

På mig får jag räkna bort lite då jag får små barn. Undrar om resten av kroppen menas extra fettdepåer o vätska då förmodligen...

• Angel 1981

Jag tror inte man behöver vara så orolig över hur man går upp under graviditeten sålänge man vet att man äter som man borde. Jag är i vecka 19+1 nu o har gått upp ca 1,5kg. Man ser fortfarande inte att jag är speciellt gravid o folk som inte känner mig ser det inte trots tight tröja som vi har på jobbet. Mina ultraljud ser toppen ut o med mitt förra barn var det lika dant. Magen och viktuppgången kom i sjunde månaden o det slutade med att jag totalt gick upp 15kg. 2 veckor efter förlossningen var jag under den vikt jag vägde innan jag vart gravid ca 51kg. Fick en del vatten i kroppen i slutet av graviditeten vilket försvann nästan direkt.

Kram på er!

• vinterfrost

Nepp alldeles perfa!

Jag vägde exakt som dig innan och hade gått upp exakt som dig i v27 vid min förra graviditet. {#lang_emotions_laughing}  Slutade på +13kg (Födde i v36.) 

Gravid nu med nr2. Vägde även denna gång exakt samma innan grav som med ettan, har gått upp ca 1,5kg nu i v20.

• Sweetangel85

När jag vänta sonen så gick jag inte upp mitt första kilo förens just i v.27 Barnet tar vad de behöver o lämnar resten till dig

• Rund

Jag har inte gått upp något och är i v.23+6 idag.
    Med mina andra två gick jag upp 7kg och kg. Barnen var endå normalstora.
    Barnen tar var de behöver :0)

• svalsta

Går snart in i vecka 28 och har gått upp ca 4-5 kg.. Är normalviktig sen innan, 164 cm till 56 kg

• Åsa1983
    LML skrev 2009-12-14 13:09:49 följande:
    Ja det tyckte jag oxå, men hon sa att det är ungefär vad barn och fosterhinnor vatten mm väger (vilket kan stämma, då ja gick ner så många kg direkt efter förra förlossningen) Och man behöver ju inte dom andra extrakilona man äter sig till egentligen :SMen ja sa att ja sattsar på runt 10-15 kg för det känns bra för mig o hon tyckte väl inte det va så fel heller.
    Min BM sa att det var bra om jag inte gick upp mer än 6-7kg då jag hade lite plus från början =) Men hon sa även det var vanligt att kunna gå upp mer. Jag hoppas jag inte går upp så mycket mer än de 6 + kg jag lagt på mig redan.
  • Skogsflickan

jag är i v28 och gått upp 3-4kilo mest över magen. Bm tyckte det var jättebra och bebben verkade må bra och växer som den ska=) Så jag tror det är lite olika beroende på omsättning, vad man äter m.m. Nu kör inte jag ngn diet eller liknande, utan jag äter ALLT jag tycker om=)

Lycka till o grattis!

Svar på tråden Viktuppgång v 27, för lite?