• Tida77

Ketoner? Vad innebär det egentligen?

Vad jag förstått innebär att man har ketoner i urinen att kroppen är försurad. Kroppen blir försurad av för högt blodsocker.
    Jag har tagit HbA1c, alltså långtidsblodsocker, och det var normalt (5,0). Däremot har jag väldigt svajigt blodsocker, särskilt mina fastevärden är ofta "höga", runt 8-9.

Varför har jag då ketoner i urinen? Kan det bero på något annat? Åtgärder?
    någon med kunskap eller erfarenheter?

Hur fort får man ketoner? Sist jag tog fastevärde var det 9,7, det högsta hittills, kommer ketonerna innan det ger utslag på HbA1c om det är så att jag har fått problem med insulinet nu under grav?

• Svar på tråden Ketoner? Vad innebär det egentligen?
  • kvinnan78

HaA1c är ju ett genomsnittsvärde hur ditt blodsocker har legat de  senaste 120 dagar tror jag att det är ca...du kan ju ha höa morgonvärden men resten av dagen är hyfsad...

Mamma till Lukas född 23 okt 2008
  • Tida77
    kvinnan78 skrev 2009-12-14 12:50:17 följande:
    HaA1c är ju ett genomsnittsvärde hur ditt blodsocker har legat de  senaste 120 dagar tror jag att det är ca...du kan ju ha höa morgonvärden men resten av dagen är hyfsad...
    Så man kan alltså få ketoner även om man "bara" har höga värden en stund varje dygn eller då och då?
  • johanskii

om kroppen är utsvulten under en viss tid så visar det på ketoner när man lämnar urinprov och behöver inte vara något farligt alls. Speciellt inte om du har ett normalt hba1c på eller omkring 5 :)

• Tida77

Utsvulten är jag nog inte ;)

Jag skulle göra glukosbelastning häromdagen, men fick gå hem igen då fastevärdet var för högt för att labbet ville ta ansvar över att ge mig sockerlösning...
    Fått en remiss till spec. mödravården nu så förhoppningsvis får jag svar på vad som är orsaken när jag får komma dit.

• Mamisita

Hmm rätta mig om jag har fel men bildas inte ketoner vid "svält" om du tex har insulinbrist. Om du då har svajigt blodsocker, kan det inte bero på det? Nu vet jag ju inte hur mycket ketoner men lite kan man väl ha ganska ofta utan att det är farligt. Ökar ketonerna så är det ju risk för ketoacidos.

• Tida77
    Mamisita skrev 2009-12-20 01:08:38 följande:
    Hmm rätta mig om jag har fel men bildas inte ketoner vid "svält" om du tex har insulinbrist. Om du då har svajigt blodsocker, kan det inte bero på det? Nu vet jag ju inte hur mycket ketoner men lite kan man väl ha ganska ofta utan att det är farligt. Ökar ketonerna så är det ju risk för ketoacidos.
    Jag hade +2 i ca en månad, sedan +3 och nu sist hade jag +4, så det verkar vara en negativ trend...
    Jag vet inte alls vad dessa siffror står för, om det är lite eller jättemycket, men min bm verkar ganska orolig och har skickat mig till läkare flertalet gånger för mitt höga/konstiga blodsocker och nu för ketonerna "för säkerhets skull, så får läkaren ta ställning" säger hon. Och nu ska jag till spec. mödravården för någon utredning.

(kan tillägga att mitt första barn både blev stort, enl. läkare pga blodsockret, samt att jag fick komplikationer vid förlossningen som är vanligare för diabetiker än andra, så min bm vill ha lite extra koll på mig så nästa barn inte också blir stort eller vi får samma komplikation igen)
  • Infinite Joy
    Tida77 skrev 2009-12-14 12:24:24 följande:
    Vad jag förstått innebär att man har ketoner i urinen att kroppen är försurad. Kroppen blir försurad av för högt blodsocker. Jag har tagit HbA1c, alltså långtidsblodsocker, och det var normalt (5,0). Däremot har jag väldigt svajigt blodsocker, särskilt mina fastevärden är ofta "höga", runt 8-9.Varför har jag då ketoner i urinen? Kan det bero på något annat? Åtgärder? någon med kunskap eller erfarenheter?Hur fort får man ketoner? Sist jag tog fastevärde var det 9,7, det högsta hittills, kommer ketonerna innan det ger utslag på HbA1c om det är så att jag har fått problem med insulinet nu under grav?
    I så fall stämmer ju ditt HbA1c väldigt bra.... man kan räkna ut ett medelblocdsocker genom att ta 2(HbA1c)-2.... dvs i ditt fall b-glukos 8. Det är nog väldigt individuellt hur snabbt ketoner bildas.
  • PAAC

Jag är diabetiker (typ 1) och innan jag blev gravid så var ketoner något väldigt dåligt och tydde på insulinbrist men nu när jag är gravid så verkar alla ta det med ro och säger åt mig att dricka mer vätska (hade 2+ i samband med en UVI). Jag vet varken ut eller in om jag ska vara ärlig men ska till spec mvc i morgon och då ska jag kräva ett ordentligt svar! 

Svar på tråden Ketoner? Vad innebär det egentligen?