• Anonym (Förtvivlad)

Har han cancer?! (prostatacancer)

Min älskade pappa fick för en månad sedan reda på att han hade bitestikelinflammation. På samma gång märkte läkaren att han hade för högt PSA-värde. Detta kunde bero på hans inflammation, men det kan ju oxå vara andra saker, såsom förstorad prostata, men oxå prostatacancer. De tog prover och vi skulle få svar efter 2-3 veckor. Läkaren berättade att pappa skulle få ett brev på posten om ny tid hos läkaren då pappa skulle få svar på proverna. Det har han fått nu oxå. Nu på torsdag ska han dit. Det stod i brevet att man gärna fick ta med sig någon anhörig. Står det alltid så i breven som skickas ut? Eller är det bara då man har ett tungt besked att vänta? Jag är helt förkrossad och fattar inte hur jag ska stå ut tills på torsdag! Annars mår pappa hur bra som helst. Jag hoppas så att det inte ska vara något jätteallvarligt. Har hört att prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen bland män, och att det är goda förutsättningar för att bli frisk, men när jag går här hemma med en bebis och inte har någon att prata med så fantiserar jag ihop de mest hemska saker som kan hända.

Ursäkta det långa inlägget. Kände bara att jag ville skriva av mig... Kram

• Svar på tråden Har han cancer?! (prostatacancer)
  • Mika86

kan tyvärr inte säga om det är cancer han har men håller tummarna.
    jag vet hur du har det, min mamma fick bröstcancerbesked för lite över ett år sen o vet hur tankarna snurrar i ditt huvud nu, man tänker på allt.
    Håller iaf tummarna för din pappa

• Anonym (ma)

Det är knepigt det där med PSA-värdet. Ett förhöjt PSA-värde säger egentligen ingenting och är det förhöjt behöver man ofta göra en hel rad utredningar med provtagning från prostatan etc innan man vet någonting... Godartad prostataförstoring är ju som sagt väldigt vanlig orsak till PSA-stegring. Man vet inte om det är cancer bara utifrån PSA-värdet men en speciell kvot man räknar ut kan peka åt ett visst håll. Så det är troligtvis vidare utredning de vill diskutera...

Jag förstår att du måste känna dig orolig och det finns nog ingenting som kan få dig att inte känna oro när ovissheten är stor. Är det prostatacancer så är den väldigt tidigt upptäckt eftersom den upptäcktes av en slump.... det är positivt. Prostatacancer har goda chanser till bot om den upptäcks tidigt.

• Anonym (me)

Det som inte låter så bra är att det stod att han skulle ha med sig en anhörig.

Men om det nu visar sig vara prostatacancer så är ändå chanserna mycket goda, överlevnadsprocenten är väldigt hög om det upptäcks i tid.

Svar på tråden Har han cancer?! (prostatacancer)