• KickiÖ

SMSande tonåring

Min dotter, precis fyllda 13 år, sms:ar nästan maniskt med sina kompisar. Hela hennes vakna tid håller hon på med detta. I morse på skolbussen åkte hennes bonuspappa med henne och hon höll på hela tiden. Andra kompisar till henne kom och satt och pratade med henne men hon kunde knappt svara för hon bara sms:ade.

Ska jag göra något åt detta? Ska jag begränsa henne till ett visst antal per dag och kräva att hennes telefon ligger nån annanstans nattetid? Jag kan tänka mig att jag inte är ensam om detta, hur gör ni andra?

• Svar på tråden SMSande tonåring
  • linjes

Har hon kontantkort och betalar själv? I sånna fall skulle jag låta henne hålla på..

Min dotter på 10 kan sms a hur mycket som helst om hon har pengar så hon får betala själv,har hon inga pengar så kan hon inte sms a helt enkelt och jag fyller inte på..

Vi har en tjänst inom familjen där som innebär att vi kan smsa och ringa gratis till vissa nummer,funkar bra det

• KickiÖ

Hon har kontantkort med 3000 fria sms per månad, så själva kostnaden är inte något problem. Det är det att jag kan tycka att "irl", sociala kontakter går före telefonen. Hon struntar i alla runt omkring henne och bara håller på och sms:ar. På nåt sätt skulle jag vilja lära henne lite telefonvett.

• LillaTanten

Min 16-åring har 3000 fria sms/månad via sin operatör så kostnaden är inget jag funderar över - däremot precis som du TS över hur IRL-kontakten med vännerna ser ut, om den blir lidande av att det är så mycket lättvindigare att slänga iväg ett sms?

Förbjuda tror inte jag på - prata och förklara hur man tänker är nog alla gånger bättre! På natten har inte min unge sin mobil i rummet - det var precis som du säger; alldeles för mycket telefontrafik alldeles för sent. Tack och lov är hon så resonabel att hon själv fattar att det är viktigare att sova än att kommunicera på natten så det var inga problem alls när jag lade fram förslaget.

• Waldo

Jag är inte heller speciellt förtjust i det, men man får nog acceptera det hela

Det går inte att hindra utvecklingen och det är så tonåringar komunicerar idag

• Lingonmamman

Jag är själv 35 och har ryckts med av tonåringarnas hysteri smsar ofta med mina väninnor, skoj när man har lite tråkigt på jobbet :)

• tårtmamman

Jag har konfiskerat barnens mobiler. De ska inte få användas förrns barnen flyttar. Ohyfsat tycker jag, att skriva till varandra sådär istället för att prata! Nej, det räcker gott och väl med att skicka sådanadära E-mails till varandra!

• tårtmamman

Det kanske verkar ironiskt att jag själv sitter inne på en sajt på nätet, men vadå? Jag är vuxen!

• Lingonmamman
    tårtmamman skrev 2010-01-07 00:42:04 följande:
    Jag har konfiskerat barnens mobiler. De ska inte få användas förrns barnen flyttar. Ohyfsat tycker jag, att skriva till varandra sådär istället för att prata! Nej, det räcker gott och väl med att skicka sådanadära E-mails till varandra!
    Dålig Tårtmamman tycker du borde uppmuntra skrivandet hos tonåringarna alla kanske är blivande diktare!!!
  • Lingonmamman

Förlåt jag menar dåligt

• tårtmamman

Ja inte verkar du bli nån diktare i alla fall, så dåligt som du stavar!

• Lingonmamman

Nej jag klarar mig bra som obducent{#lang_emotions_wink}

• tårtmamman

Ja, jag vet ju att obducenter inte behöver kunna så mkt svenska... Har själv en kompis som är obducent. 

• hallonmust

Men vad tusan är detta....vuxna människor som OMGÅENDE börjar hacka på en annan vuxen..jag tappade helt lusten att skriva härinne nu vet ni. Fy vad dålig stil!
    tack och hej!

• ellinorlandstrom

Det är det nya irl helt enkelt.

• Lottizen73

Hej
    Jag förstår din situation precis. Mn dotter har samma problem för det är just problem jag vill kalla det. Idag är hon 17 så hon har insett att hon inte klara av att hantera smsandet för det påverkar hela hennes liv. Hon har haft det fritt eftersom det inte kostar några pengar men när vi inser att hon sprängt gränsen med 5000 sms på en månad och tom kompisar reagerar i skolan över hennes beteende.
    Att lägga 27h i månaden på sms - jo det blir så mycket om man räknar tid för att skicka och läsa sms är inte ett sunt beteende. Hon blev beroende av detta.
    Det  vi började med var att ta telefonen nattetid - detta också för att hon skulle få ostörd sömn - det skickades ju sms till henne på nätterna också. Men det räckte inte och på hennes eget förslag togs sms möjligheten bort.
    Samtidigt kan jag känna att det är ett problem hur ska jag lära henna att ha ett sunt och normalt telefonbeteende.
    Men jag tror det är något barnen själva måste komma på samtidigt - att det påverkar deras liv negativt att bara genom tvång fungerar inte.
    Vi ger frihet under ansvar och tid för att visa att man klarar det.

Kram

Svar på tråden SMSande tonåring