• tomcar1

Vilka "julsaker" är giftiga för vovven ?

Hej !
    Jag undrar vilka saker såsom växter, mat m.m som är giftigt för en hund i juletid ? Vår hund är hängig i idag och han är blixtsnabb på att sno saker som faller till golvet och hittar dem var de än har hamnat också. Är lite orolig att han fått i sig något, men han är pigg på promenaderna och så, men just inne sover han så mycket mot vad han brukar.
    jag vet att choklad och julstjärnor är farligt, men vad mer ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Vilka "julsaker" är giftiga för vovven ?
  • Javah

Julgransglitter är det enda jag kan komma på, inte giftigt förvisso men farligt om de äter upp det... Min kompis hund dog pga. det.

• tomcar1

javah....fy vad hemskt. Fick på vår hundkurs förmaning om att absolut inte ge vovvarna julklapp med snöre på, det har skurit många hundar i både mun och tarmar : (

• Mrs Winter
    Hundmagen kan inte smälta granbarr och därför ska du dammsuga ofta under granen. Glittret, glaskulorna och det andra pyntet är inte heller bra för hundmagen, men det händer att den nyfikna hunden ger sig på dem ändå. Många tror kanske att oron för att hunden skulle äta upp julpynt är överdriven, men alla veterinärkliniker kan berätta om de mest konstiga saker som plockats ut ur hundmagar: valnötter, legobitar, leksaker ...

Tänk också på att en krossad glaskula kan ge elaka skärsår i tassarna.

Elektriska sladdar ska vara jordade och placerade så att de inte är lätta att komma åt. Stearinljus ska också vara placerade så att hunden inte kan komma åt dem. En ivrig hund kan lätt vispa ner ett tänt ljus och därmed orsaka eldsvåda. Skulle den få för sig att smaka på ljuset blir det ordentlig fart på magen! Räkna med att få gå upp och rasta hunden på natten! Barnens julklappar i form av legobitar, pussel och annat smått är också sådant som veterinären då och då måste operera ur magen. Låt helst inte sådant ligga framme

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1461

• tomcar1

Mrs Winter...tack, någon som vet lite mer vad som är farligt i matväg/växtväg ?

• Miss Skellington

Russin och pepparkakor är inte så bra om de får i sig.

• Mrs Winter

Hunden skall äta sin vanliga mat även under julen.Allt vi människor stoppar i oss av julmat,nötter godis mm mm.ÄR farligt för hunden.

• Ludde68

Håller med föregående skivare.

Hunden ska absolut bara äta av sin egen mat även til juletid,

Choklad, peparkakor, saffran är väldigt farligt för en hund att få i sig. Tänk också på att våran mat innehåller en massa andra kryddor som inte en hund ska äta.

Nej hunden mår bäst av att äta sin egen mat.

• tomcar1

Jo, någon annan mat än sin egen får han inte. Det har inte våra andra hundar fått heller. Maken och jag har tänkt efter och kom på att han gick och tuggade på ett blad av prslinsblomma igår, någons om vet om det är farligt och vilka växter som är giftiga för en hund ?

• Mrs Winter
    tomcar1 skrev 2009-12-14 20:43:57 följande:
    Jo, någon annan mat än sin egen får han inte. Det har inte våra andra hundar fått heller. Maken och jag har tänkt efter och kom på att han gick och tuggade på ett blad av prslinsblomma igår, någons om vet om det är farligt och vilka växter som är giftiga för en hund ?
    Kan du inte ringa en veterinär ist för att vänta här?

• tomcar1

Mrs Winter....ja, tyvärr växer inte jourhavande veterinärr på träd och han mår inte pyton. han är som vanligt när vi är ute, inne är hans lö. men det har inte blivit värre, utan snarare bättre.

• StrawberryDaquiri
    Ludde68 skrev 2009-12-14 18:54:44 följande:
    Håller med föregående skivare.Hunden ska absolut bara äta av sin egen mat även til juletid,Choklad, peparkakor, saffran är väldigt farligt för en hund att få i sig. Tänk också på att våran mat innehåller en massa andra kryddor som inte en hund ska äta. Nej hunden mår bäst av att äta sin egen mat.
    Saffran? Hur farligt då =/ Hade min lilla daghund här idag och jag har bakat saffransskorpor. Tror hon mumsade i sig små smulor som hamnade på golvet. Så små mängder kan väl inte vara farligt?
  • tomcar1

Undrar också liksom du strawberrydaquiri

• Elviras mamma 06

Vet inte exakt hur giftigt det är, bara att det är mkt giftigt för hundar. Jag skulle ringt och kollat med en veterinär isf. Ngra smulor kanske iofs inte är så farligt, men alltid bäst att kolla upp.

• Ludde68

Mrs Winter skrev 2009-12-14 20:45:00 följande:

Kan du inte ringa en veterinär ist för att vänta här?
    Det finns en hemsida skapad av veterinärer där man kan ställa frågor direkt via deras frågelåda. Då behöver man inte leta efter deras telefonnummer i telefonkatalogen.

Hemsidan heter WWW.veterinären.nu

Tetsa och lägg ut frågan till dom och se om du får ett svar du vill ha.
  • tomcar1

Hej !
    Fick goldennytt igår och där stod just faror med julen, så det var ju bra : )

Svar på tråden Vilka "julsaker" är giftiga för vovven ?